استعفاي معاون گردشگري صندلي‌اي كه به كسي وفا ندارد

حامد دهقانان در حالي كه حدود پنج‌ماه از فعاليتش در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌گذشت و در اين مدت، آرزوها و برنامه‌هاي زيادي را براي توسعه‌ي صنعت گردشگري كشور تعريف كرده بود، براساس خبر منتشرشده در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان، شب گذشته (سه‌شنبه، هشتم آذرماه) استعفا داد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حامد دهقانان از تيرماه امسال فعاليت خود را به‌عنوان معاون گردشگري و مشاور عالي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آغاز كرد. چندي پس از آن هم با حكم روح‌الله احمدزاده ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ سرپرست كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني شد.

او در زمان فعاليت، تمركز اصلي‌اش را روي گردشگري با علايق خاص گذاشت و در هر برنامه‌اي كه حضور مي‌يافت، اين موضوع را به‌صراحت اعلام مي‌كرد. دهقانان همچنين در آخرين برنامه‌ي بخش خصوصي گردشگري، يعني همايش برند گردشگري، از راه‌اندازي كميته‌هايي براي گردشگري مذهبي، سلامت و اكوتوريسم خبر داد.

معاون پيشين گردشگري پس از آن‌كه سفري به چين داشت، طي رايزني با مسؤولان گردشگري چين، درباره‌ي نام‌گذاري سال 2012 ميلادي به نام سال ورود گردشگران چيني به ايران توافق كرد؛ اما حالا كه او استعفا داده است، معلوم نيست تكليف اين برنامه‌ها چه مي‌شود.

دهقانان پيش از اين، يك‌بار در مقام پاسخ‌گويي به چنين پرسشي قرار گرفت، وقتي او 22 شهريورماه در نخستين نشست خبري‌اش حاضر شد، در پاسخ به اين پرسش كه تكليف برنامه‌ها و طرح‌هاي گردشگري كه در دوره‌ي مديران قبلي داده شده و سرمايه‌هاي كلاني هم براي آن‌ها صرف شده، ولي در نيمه‌ي راه رها شده‌اند، چه مي‌شود؟ به مزاح حكايتي را تعريف كرد و گفت: «يك مدير در حال توديع شدن بود كه مدير بعدي آمد. به او سه پاكت دادند و گفتند، اولي را در روز نخست، دومي را شش‌ماه بعد و سومي را در پايان سال بخوانيد. در پاكت اول نوشته بود تا جايي كه راه دارد، اقدامات مديران قبلي را زيرسؤال ببريد. پاكت دوم حاوي اين مطلب بود كه شما فعلا وعده بدهيد و در پاكت سوم نوشته شده بود، كار خاصي نمي‌خواهد انجام دهيد و در روز توديع مدير بعدي، هر سه پاكت را به او تحويل دهيد.»

حالا دهقانان كه مسؤوليتش به شش‌ماه هم نرسيد و در مرحله‌ي طرح‌ريزي برنامه‌ها و وعده‌هايش بود، متن استعفايش را به دلايل نامعلومي نوشته، اما با وجود پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا تا كنون هيچ مقام مسؤولي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين‌باره توضيح نداده است.

معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پس از رفتن اسفنديار رحيم‌مشايي، شاهد مديريت شش نفر بود؛ حسين فاضلي كه پس از محمدشريف ملك‌زاده، روزهاي كمي را (نزديك دوماه) در كسوت سرپرست معاونت گردشگري گذراند و حتا مجالي براي سخنراني و اعلام برنامه هم نداشت. سيدرضا موسوي كه شايد در بين اين شش معاون، طولاني‌ترين دوره‌ي مسؤوليت را در معاونت گردشگري برعهده داشت، پس از 11 ماه فعاليت با حكم حميد بقايي ـ دبيرعالي شواري عالي مناطق آزاد ـ مديرعامل منطقه‌ي آزاد قشم شد كه البته او هم به‌تازگي تغيير كرده است. عليرضا عامري معاون سومي بود كه نزديك هشت‌ماه مسؤوليت گردشگري كشور را برعهده داشت و داستان او هم با گرفتن حكم از بقايي براي مديرعاملي منطقه‌ي آزاد كيش، در معاونت گردشگري كشور پايان يافت. شهباز يزداني نيز كه اكنون مديرعامل منطقه‌ي آزاد چابهار است، پنج‌ماه معاون گردشگري كشور بود؛ اما ششمين معاون گردشگري، حامد دهقانان بود كه به اذعان بسياري از فعالان گردشگري در تمام اين مدت، جزو افرادي بود كه از سخنانش مي‌شد فهميد، صنعت گردشگري را اندكي درك مي‌كند.

حالا يك‌بار ديگر، سرپرستي اين معاونت به سيدفرهاد سجادي ـ معاون سرمايه‌گذاري و طرح‌هاي اين سازمان ـ با حفظ سمت سپرده شده است. طبق مصوبات قانوني درباره‌ي حكم سرپرستي با حفظ سمت، به نظر مي‌رسد سجادي نيز چندماه بيشتر در معاونت گردشگري دوام نياورد.

وضعيت متولي گردشگري كشور با توجه به تغييرهاي پي‌درپي و نداشتن طرح جامع براي اين صنعت، بسياري از فعالان بخش گردشگري، كارشناسان و اساتيد دانشگاهي را به وضع موجود، برنامه‌ها و آمارها نامطمئن كرده است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۹ آذر ۱۳۹۰ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9009-06135
  • خبرنگار : 71021