مدير پژوهش شركت ملي نفت به ايسنا تاكيد كرد: عمليات توسعه ميادين مشترك تحت هيچ شرايطي متوقف نخواهد شد

مدير پژوهش و فن‌آوري شرکت ملي نفت ايران اظهار كرد كه در صورت اعلام برنامه جديد توليد از ميادين مشترك نفت و گاز، اجراي آن به گونه‌اي نخواهد بود كه برنامه قبلي ميدان متوقف شود.

محمد علي عمادي - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين كه برنامه جديد توليد از ميادين مشترك با حفظ و اجراي برنامه قبلي تدوين خواهد شد، گفت: در صورت اعلام برنامه جديد توليد از ميادين مشترك، اجراي آن به گونه‌اي نخواهد بود كه برنامه قبلي ميدان متوقف شود.

او در مورد توقف اجراي طرح توسعه در برخي از ميادين مشترك مانند فروزان و اسفنديار به دليل تغيير در برنامه توسعه براي افزايش توليد بيش از آنچه كه مصوب شده بود، نيز توضيح داد: توقف يا تاخير در اجراي پروژههاي نفتي مربوط به اجراي عمليات طرح مي‌شود، نه تغيير برنامه.

مدير پژوهش و فن‌آوري شرکت ملي نفت ايران با اشاره به اين كه پيش از اين برنامه و طرحهاي ميادين مشترك با اولويت يكسان با ساير ميادين مستقل در هيئت مديره شركت ملي نفت ايران بررسي مي‌شد، گفت: اما در حال حاضر با توجه به دستور وزير نفت، ميادين مشترك نفت و گاز در اولويت كاري قرار گرفته‌اند.

به گفته عمادي، برنامه افزايش توليد از ميادين مشترك تنها مربوط به نحوه تمركز و افزايش برنامه توليد و تغيير درشيوه اجراي آن است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، سخنان مدير پژوهش شرکت ملي نفت در حاليست كه توسعه دو ميدان فروزان و اسفنديار بعد از آن كه شركت نفت فلات قاره علام كرد كه از اين ميادين نفتي مي توان نفت خام بيشتري توليد كرد، تغييرات جديدي در طراحي‌ها و نوع تاسيسات طرح توسعه صورت گرفت. اما در نهايت اين تغييرات هزينه‌ طرح توسعه‌ اين ميدان را افزايش داد و تامين مالي پروژه با مشكلات زيادي روبه‌رو شد؛ به‌طوري كه اين افزايش هزينه‌ها موجب توقف پروژه شد.

نكته مهم ديگر اين بود كه در برنامه جديد، توليد افزايش چنداني نيافت. در واقع برنامه توليد از ميدان نفتي فروزان ز 65 هزار بشكه به 80هزار بشكه و براي ميدان اسفنديار از 4هزار بشكه به 20هزار بشكه افزايش يافت و اين در حاليست كه عربستان تنها از ميدان مشترك نفتي فروزان روزانه 450هزار بشكه نفت خام برداشت مي‌كند.

چندي پيش وزير نفت از برنامه توليد طرح‌هاي توسعه‌اي ميادين مشترك نفتي كشور ابراز نارضايتي كرده و از مديرانش خواستار ارايه برنامه‌اي جديد در اين زمينه شده بود.

وي با اعلام اين كه بايد برنامه‌ جديد توليد از ميادين مشترك بدون توجه به محدوديت‌هاي مالي تدوين شود، به مديران نفتي تاكيد كرده بود كه در برنامه‌ جديد توليد طرح‌هاي توسعه‌اي ميادين مشترك نبايد حجم برداشت ايران از شريكانش كمتر باشد.

به نظر مي‌رسد يكي از مهم‌ترين برنامه‌هايي كه موجب شد وزير نفت از برنامه توليد ايران در ميادين نفتي مشترك ابراز نارضايتي كند، برنامه توليد ميدان آزادگان جنوبي است، چرا كه برنامه برداشت ايران از ميدان نفتي آزادگان جنوبي تنها 600هزار بشكه است و اين در حاليست كه برنامه كشورعراق از اين ميدان سه برابر حجم برداشت ايران يعني روزانه يك ميليون و 800 هزار بشكه است.

از سوي ديگر با توجه به اين كه طبق برنامه از پايان برنامه پنج ساله پنجم توسعه بايد روزانه حداقل پنج ميليون بشكه نفت خام از ميادين نفتي كشور توليد شود، قاسمي برداشت از ميادين مشترك نفتي را در اولويت كاري شركت ملي نفت ايران قرار داده است.

مهم‌ترين ميادين مشترك نفتي ايران با كشورهاي عراق، عربستان، قطر، امارت و كويت است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۷ آذر ۱۳۹۰ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9009-04276
  • خبرنگار :