لوكوموتيو توسعه به فارس رسيده است؟

 زمان زيادي از آن روزها که نبود راه‌هاي دسترسي مناسب به عنوان يکي از مهمترين سدها بر سرراه توسعه اقتصاد فارس مطرح مي‌شد، نمي‌گذرد، روزهايي که تنها در سطح مباحثات به طرح مشکلات و تنگناها مي‌پرداختيم و گامهاي عملي، کمتر عملياتي مي‌شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، اما امروز به اعتراف همه صاحبنظران، فارس از نظر راه‌هاي دسترسي در بخش‌ راه‌هاي زميني، هوايي و خط آهن، توسعه قابل توجهي داشته و گامهاي بلندي در مسير تکميل اين پروسه برداشته شده است و بايد شکوفايي اقتصاد در همه بخش‌ها را انتظار کشيد.

از نظر آگاهان مسايل اقتصادي، آنچه قبل از هر قدم مسير را در بخش‌هاي مختلف براي توسعه باز مي‌کند، همراهي، همدلي و وفاق بين مسئولان در يک نقطه است، موضوع مهمي که امروز و به اعتقاد همه کارشناسان، فارس در مطلوب‌ترين سطح از آن در قياس با بيش از يک دهه گذشته قرار دارد.

صاحبنظران معتقد هستند که امروز تعامل، همدلي، همراهي و وفاق بين مجموعه‌هاي مديريتي در فارس، در سطحي مطلوب و موثر است، نقطه‌اي که از سال‌هاي انتهايي دهه هفتاد تا سال پاياني دهه هشتاد، دلسوزان در آتش رسيدن به آن مي‌سوختند.

استان پهناور فارس از يک منظر استاني کشاورزي‌خيز است که در توليد گندم به عنوان محصولي استراتژيک در شانزده سال گذشته همواره با اختلافي فاحش، در صدر جدول توليدکنندگان قرار داشته و در توليد بسياري از محصولات زراعي نيز در رده‌هاي اول تا سوم کشور جاي دارد.

از طرفي در توليدات باغي خصوصا توليد مرکبات و خرما نيز اين استان به اتکا همجواري با استانهاي جنوبي و شرقي، توان بالايي در توليد انواع محصولات دارد.

اما يك از مشكلاتي که فارس را در مسير ايجاد و توسعه صنايع تبديلي و بسته بندي دچار مشکل کرده بود، دسترسي آسان بين منابع توليد و صنايع تبديلي بود، موضوعي که امروز با نهايي شدن خط آهن و اتصال ريلي و پيوستن اين استان به راه آهن سراسري، مرتفع شده است.

طي سال‌هاي گذشته اقدامات موثري در ايجاد صنايع مختلف در استان فارس انجام شده است، مصوبات هيات دولت در سه سفر استاني به فارس در خصوص ايجاد و توسعه صنايع پتروشيمي و نفت و گاز، صنايع سيمان، صنايع مادر اعم از فولاد و ذوب آهن و ... که برخي به سرانجام رسيده است و بعضا در دستور کار مديران استان قرار دارد، اما در ميان صنايع مختلف، همچنان جا براي صنايع تبديلي خالي است.

موضوع ديگر حضور و فعاليت گسترده سرمايه‌گذاران در استان و تمايل آنان براي ايجاد صنايعي متناسب با ظرفيتهاي فارس است، دغدغه‌اي که بارها از سوي مسئولان در رده‌هاي مختلف مطرح و دنبال شده است.

در صدر مسئولان، نماينده ولي فقيه در فارس و امام جمعه شيراز قرار دارد، آيت‌الله اسدالله ايماني، بارها در خطبه‌هاي نماز يا ديگر تريبونها، از فرصت استفاده كرده و لزوم حرکت به سمت توسعه صنعت را يادآور شده و مي‌شود.

آيت الله ايماني در ديدار مديرعامل و مديران شركت شهرك‌هاي صنعتي با وي ضمن تاكيد بر لزوم برنامه‌ريزي جامع همراه با آينده‌نگري براي توسعه صنعتي استان، افزود: ايجاد فضاي صنعتي و رشد توليد و اشتغال در فارس مي‌تواند بسياري از مشكلات اين استان را برطرف كند.

وي آينده‌نگري، جامع‌نگري و برنامه‌ريزي براي رفاه و آسايش صنعتگران را سه اصل مهم براي توسعه در شهرك‌هاي صنعتي دانست و گفت: بايد علاوه بر لحاظ شدن افق چشم انداز توسعه در شهرك‌هاي صنعتي با تاكيد و توجه بر آينده، در مسايل توسعه، جامع‌نگري نيز لحاظ شود تا با پرهيز از بخشي‌نگري، زمينه رشد و اعتلاي استان فراهم شود.

آيت‌الله ايماني با تاكيد بر فراهم كردن امكانات و زيرساخت‌هاي سرمايه‌گذاري در شهرك‌ها و نواحي صنعتي براي رفاه سرمايه‌گذاران و صنعتگران گفت: بايد فضاي شهرك‌هاي صنعتي نيز به گونه‌اي طراحي شود كه روحيه شادابي، نشاط و سرزندگي را براي صنعتگران و كارگران شاغل به همراه داشته باشد.

نماينده ولي فقيه در فارس همچنين مانند هميشه توصيه‌هايي در خصوص آب و لزوم کاهش مصارف غيرمطمئن در بحث کشاورزي ارايه داده و با يادآوري اينکه 95 درصد آب در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود، پيشگيري از هدرروي اين عنصر حياتي در اين بخش را مورد تاکيد قرار داد.

امام جمعه شيراز در سخنان خود افزود: نبايد صنعت طفيلي ساير بخش‌ها باشد.

وي به عنوان مثال به تفاوت مصرف آب در بخش‌هاي صنعت و کشاورزي اشاره و تصريح کرد: معتقد هستم اختصاص آب به بخش صنعت نبايد کمتر از بخش کشاورزي باشد، نبايد بخش صنعت براي تخصيص آب با مشكلي مواجه باشد و صنعتي كه چند هزار اشتغال ايجاد مي‌كند، براي تامين آب خود با مشكل مواجه شود.

البته نکته مهم ديگري که در اين مبحث از سوي نماينده ولي فقيه در فارس عنوان شد، موضوع توجه بانک‌ها و اختصاص منابع بانکي به بخش صنعت بود، موضوعي که يکي از ارکان اصلي توسعه صنايع در هر نقطه‌اي محسوب مي‌شود.

آيت‌الله ايماني تاکيد کرد: بانك‌ها بايد از حالت پيله‌وري بيرون آمده و سرمايه‌هاي خود را در بخش صنعت به كار گيرند.

هوشمندي و نگاه دقيق مسئولان در رده‌هاي ارشد استان، نشان از استفاده آنان از کارشناساني خبره و اطلاعات دقيق از وضعيت بخش‌هاي مختلف دارد.

امروز به واسطه تعامل بسيار مطلوبي که در استان فارس شاهد هستيم، قطعا توسعه در بخش صنعت مي‌تواند کمترين دستاورد باشد.

به گزارش ايسنا، استاندار فارس در اولين اظهارنظرهاي خود در خصوص توسعه استان، بارها بر لزوم تدوين برنامه و حرکت بر مبناي آن تاکيد و عنوان کرده بود که بدون وجود برنامه در بخش‌هاي مختلف توسعه متوازن امکانپذير نيست.

سند ملي توسعه استان فارس در آبان ماه سال 84 توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور تاييد شد. سندي که شامل اصلي‌ترين قابليت‌هاي توسعه، عمده‌ترين تنگناها و محدوديت‌هاي توسعه، مسائل استان، هدف‌ها و راهبردهاي بلند مدت توسعه استان فارس در برنامه چهارم توسعه است.

اما ضرورت وجود برنامه دقيق و کارشناسي شده در بخش‌هاي مختلف و قرار دادن آن به عنوان مبناي حرکت مديريت‌ها، نه مديران، امري لازم به شمار مي‌رود.

قادري، نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي نيز به عنوان يکي از صاحبنظران حوزه اقتصاد، بارها مسايل مربوط به توسعه استان فارس را در قالب مطالب و سخناني تحليل و تشريح کرده است.

وي در خردادماه امسال در قالب مقاله‌اي تحت عنوان مشکلات توسعه استان، به صورت نسبتا مفصل، شش عامل که از نگاه وي مهمترين موانع بر سر راه توسعه فارس قلمداد شده است را تحليل و تشريح کرده است.

به اعتقاد وي، اولين مشکل بر سر راه توسعه فارس، نبود استراتژي مشخص در اين مسير است، موضوعي که از سوي استاندار فارس نيز به بياني ديگر مطرح و دنبال شده است.

بي‌ترديد استراتژي توسعه، مسير و سرعت حرکت توسعه را در هر جامعه‌اي تعيين کرده و عينيت مي‌بخشد، بنابراين هر گروه مديريتي بايد ابتدا استراتژي خود در روند حرکتي تدوين و تعيين کند و آن را در عمل پس از راست آزمايي کافي، مبناي اصلي قرار دهد و از آن عدول نکند، مگر به واسطه بروز شرايط جديد که لزوم بازنگري در استراتژي را به عنوان يک ضرورت، تحميل کند.

قادري اعتقاد دارد: بي‌توجهي به مزيتهاي نسبي و رقابتي در استان، شرايط رقابتي استان را در مواجهه با اقتصاد ملي و بين‌الملي با مشکل مواجه مي‌کند.

اين نماينده اقتصاددان مجلس با تصريح اينکه عمده‌ترين مشکل توسعه در استان فارس انتخاب نامناسب استراتژي رشد و توسعه است، نوشته است: وقتي در استان مسير رشد و توسعه را به درستي انتخاب نکرده‌ايم، هرچقدر هم در کارها و فعاليتها سرعت داشته باشيم، نه تنها به هدف نمي‌رسيم، بلکه سريعتر از هدف دور مي‌شويم.

او البته در بخشي تاکيد دارد: اگرچه در فارس توانمندي کشاورزي وجود دارد، ولي به جاي توجه به توسعه صنعت و خدمات، توسعه کشاورزي دنبال شده است. پايين بودن متوسط بارش در استان فارس و تامين آب مورد نياز بخش کشاورزي از سفره‌هاي زيرزميني باعث شده تا با برداشت بي‌رويه از اين سفره‌ها، پايين رفتن سطح آبها و نشست دشتها را داشته باشيم.

توليد محصولات کشاورزي با مصرف بالاي آب باعث مي‌شود تا تخليه سفره‌ها با سرعت بيشتري انجام شده و آب به عنوان يک کالاي با ارزش به يک محصول کشاورزي به عنوان يک کالاي با ارزش افزوده پايين تبديل شود. وقتي برداشت آب از سفره‌ها تحت کنترل قرار نمي‌گيرد و آب به درستي ارزش‌گذاري نمي‌شود، به قيمت اشتغال‌هاي موقتي و درآمدهاي ناچيز، ذخاير استراتژيک آب را از دست مي‌دهيم.

وي در ادامه علمي‌تر به موضوع پرداخته و عنوان کرده است: براي اينکه زيان و ضرر انتخاب استراتژي غلط، روشن‌تر شود، محصول اول توليدي استان فارس را با محصول توليدي اول استان اصفهان با هم مقايسه مي‌کنيم. در شرايطي که استان فارس به عنوان استان اول توليد کننده بيشتر محصولات کشاورزي در بهترين شرايط در هر سال حدود 2 ميليون تن توليد گندم دارد و قيمت خريد تضميني هر کيلو گندم در بهترين شرايط 250 تومان است، کل ارزش توليد گندم توليدي يک سال استان از 500 ميليارد تومان تجاوز نمي‌کند. در مقايسه، ارزش توليد محصولات فولادي در دو کارخانه بزرگ فولادي استان اصفهان (ذوب آهن و فولاد مبارکه) با توليد ساليانه بالغ بر 8.5 ميليون تن، با فرض قيمت هر کيلو آهن 650 تومان، متجاوز از 5525 هزار ميليارد تومان خواهد شد.

توليد فولاد، بخشي از توليدات استان اصفهان است و چون نوعا به واحدهاي توليد فولاد عوارض آلودگي نيز تعلق مي‌گيرد، 3 درصد ماليات و عوارض ارزش افزوده و يک درصد عوارض آلودگي همين دو واحد در سال بالغ بر چند صد ميليارد تومان است.

اين مبلغ که به بودجه عمراني استان يا بودجه شهرداري‌ها و دهياري‌هاي استان تزريق مي‌شود، در کنار عوارض و ماليات هزاران واحد توليدي، مهمترين منابع مالي براي اجراي طرحهاي عمومي و زيربنايي استان اصفهان هستند. در مقايسه با فولاد، به گندم توليدي در استان فارس نه تنها عوارض و مالياتي تعلق نمي‌گيرد، بلکه در نتيجه پايين‌تر بودن قيمت برق کشاورزي نسبت به برق خدماتي و صنعتي، مردم فارس براي توليد آن به ساير مردم کشور يارانه پرداخت مي‌کنند.

قادري با يادآوري اينکه در بخش کشاورزي هم از مدل‌هاي مناسبي استفاده و تبعيت نکرده‌ايم، يکي از اين مسايل را قطعه قطعه کردن زمين‌هاي کشاورزي دانسته و آن را يک ايراد جدي که مانعي مهم در گرفتن توان استفاده از تکنولوژي روز در توليد محصولات تاثيرگذار در اين بخش است، مي‌داند.

قادري در مقاله خود يکي از مشکلات فارس را نبود راه‌هاي دسترسي مناسب عنوان كرده است، موردي که امروز مي‌توان ادعا کرد، ديگر موضوعيت ندارد.

اما نماينده مردم شيراز در مجلس با طرح اين ديدگاه که "ما در فارس توسعه خطوط ريلي را صرفا براي جابه‌جايي مسافر نياز نداريم، بيشترين نياز ما به خط آهن بهره‌گيري از کريدورهاي شمال- جنوب است که براي استان در بخش‌هاي صنعتي و تجاري ايجاد مزيت مي‌کند." تاکيد دارد: احداث خطوط ريلي در استان بيش از آنکه براي فارس مزيت داشته باشد، براي کشور داراي مزيت است. فعال کردن يکي ديگر از کريدورهاي جنوب- شمال ظرفيت‌هاي ترانزيتي کشور را ارتقاء داده و باعث افزايش درآمدهاي ترانزيتي کشور مي‌شود.

در هر حال اکنون با فعال‌تر شدن فعاليت در احداث خطوط آهن براي اتصال شرق و جنوب به مرکز فارس، مديران تلاشي را در جهت رفع يکي ديگر از دغدغه‌هاي موجود بر سر راه توسعه دنبال مي‌کنند.

به گزارش ايسنا، همه صاحبنظران اعتقاد دارند هم اكنون بهترين شرايط از نظر تعامل بين مجمع نمايندگان فارس و استاندار اين استان وجود دارد، به طوري که علي‌رغم اختلاف نظر و ديدگاه‌ها در بخش‌هاي مختلف که به نوعي از عوامل مهم در توسعه به شمار مي‌رود، تعامل و همراهي براي رسيدن به شرايطي که مورد نظر و مطلوب همه است، وجود دارد.

از طرفي نمايندگان مردم شهرستانهاي مختلف استان نيز طي يکي- دو ماه اخير در مصاحبه‌ها، مراسم‌ها و مجالس مختلف، زيرساختها براي توسعه را در محدوده نمايندگي خود مهيا ديده و اعلام کرده‌اند.

تاکيد بر همراهي از سوي نمايندگان مجلس با مديريت استان و تاييد اين همراهي و اصرار بر تداوم آن از سوي مجموعه مديريتي، نقطه عطفي در تاريخ توسعه استان فارس به شمار مي‌رود.

به گزارش ايسنا، فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان فارس و صاحبنظران در اين بخش، تغييرات مديريتي در سطح آن سازمان را مثبت ارزيابي کرده و معتقد هستند، غفار صفري، اولين مديرکل اين تشکيلات پس از ايجاد وزارت جديد، مديري اجرايي است که به دليل سابقه حضور در سطوح مختلف ضمن آشنايي با مشکلات، توان پيگيري و رفع تنگناها را دارد.

براساس اين گزارش، خبرنگاران فعال در حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان فارس نيز ارزيابي مثبتي از تغييرات انجام شده در اين سازمان ارايه کرده و اعتقاد دارند، صفري نگاهي برنامه‌محور و علمي به اين حوزه داشته و اکنون فرصتي براي استفاده از نظرات خود دارد.

فعالان رسانه‌ها معتقدند كه وي نگرشي مبتني بر مشاوره با کارشناسان دارد و با توجه به همدلي کارکنان سطوح مختلف سازمان متبوعش، مي‌تواند منشا اثر در توسعه صنعت در فارس باشد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، خبرنگاران رسانه‌ها در فارس همچنين متذکر شده‌اند: استاندار فارس از ابتداي حضور در اين استان، صنعت را به عنوان يکي از ظرفيتهاي قابل شکوفايي اين استان ديده و عملا براي حل مشکلات موجود وارد عرصه شده است به گونه‌اي که جلسات کارشناسي تشکيل شده توسط صادق عابدين با صنعتگران فعال در اقصي نقاط استان که به صورت منظم و هفتگي برگزار مي‌شود، کمک فراواني به حل مشکلات صنعتگران و سرمايه‌گذاران اين بخش کرده است.

استاندار فارس در ديدار با معاون امور معدن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن که به منظور معارفه سرپرست سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام شد، با بيان اين موضوع که فضاي بسيار مناسبي براي فعاليت بيشتر وجود دارد، گفته بود: نبايد نگاه‌هاي سليقه‌اي يا برخي اعمال نفوذها توسعه صنعتي، استان فارس را از مسير صحيح خود منحرف کند و طرح‌هاي ايجاد و توسعه واحدهاي صنعتي بايد بر اساس استعدادها و ظرفيت‌هاي منطقه‌اي همراه با توجيه اقتصادي لازم انجام شود.

صادق عابدين تاکيد داشت: اگر نگاه اقتصاد بر توليد در بخش صنعت حاکم شود، مسائل و مشکلات اين بخش حل مي‌شود.

وي علي‌رغم آن که بخش کشاورزي فارس را از نظر توليد واجد جايگاه خوبي در کشور دانسته، متذکر شده بود: بايد به سمت ايجاد صنايع فرآوري محصولات کشاورزي به منظور بالا بردن ارزش افزوده اين محصولات حرکت کنيم.

وي با تاکيد بر لزوم اقتصادي بودن طرح‌هاي صنعتي استان فارس که متقاضي ايجاد و توسعه هستند، گفته بود: سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس بايد بر موضوع اقتصادي بودن طرح‌هاي صنعتي توجه و تاکيد داشته باشد، چرا که اجراي طرح‌هاي بدون توجيه اقتصادي علاوه بر ثمر بخش نبودن موجب اتلاف منابع و امکانات مردم و دولت مي‌شود.

از نگاه صادق عابدين، توسعه متوازن صنعت از ارزش و جايگاه ويژه و ممتازي برخوردار است و سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم داراي ظرفيت‌هاي بالقوه فراوان بوده، اما نيازمند خودباوري است.

استاندار فارس همچنين در اولين نشست خود با خبرنگاران در هر سه بخش کشاورزي، صنعتي و تجارتي، ايده‌ها و حرف‌هايي براي گفتن داشت، مطالبي که بخشي از آنها روايت کننده وضعيت فعلي و برخي نيز حاوي ديدگاه‌ها و برنامه‌ها و البته توصيه‌ها بود، اما در مجموع، بخش‌هايي از سياست‌هاي مديريتي استان ترسيم شد.

استاندار فارس در آن نشست که بعد از 67 روز حضور در فارس رقم خورد، با بيان اينكه سعي مي‌كند از نظرات مردم استفاده كند، همراهي و همدلي و وحدت بين اقشار و گروه‌هاي مختلف در جامعه را مهمترين عامل در توسعه استان قلمداد كرد و در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا خاطرنشان كرد: كشاورزي در استان فارس يك فرصت ارزشمند براي كشور است و كشور هم به‌خوبي از اين فرصت استفاده كرده و مي‌كند، ما تلاش مي‌كنيم جايگاه كشاورزي حفظ شده و عندالزوم ارتقاء داده شود.

صادق‌عابدين با اشاره به پيش‌بيني برگزاري جلساتي با مديران و دست‌اندركاران و مسئولان صنعت و صنايع فارس در روزهاي پاياني اين هفته در برنامه‌هاي خود، گفت: قصد داريم به‌صورت چهره به چهره مسايل و مشكلات صنايع را مطرح، بررسي و در حد امكان مرتفع كنيم.

او ادامه داد: صنعت در فارس بايد رشد كند، اما صنايعي كه با استفاده از ظرفيت‌ها ايجاد شده باشد، ممكن است بتواند صنايع هواپيمايي را در برخي مناطق توسعه دهد، اما آيا ايجاد چنين صنعتي در فارس توجيه دارد؟ به‌نظر مي‌رسد وجود صنايع تبديلي در استان كشاورزي فارس داراي توجيه است.

صادق عابدين که در بخشي از آن کنفرانس خبري در خصوص صنايع مشکل دار فارس و نيز در خصوص صنعت خودرو‌سازي فارس گفت: گزارشي را از شركت خودروسازي گرفته‌ام، قطعا نمي‌گذاريم اين صنعت بخوابد، اما اگر قرار به توسعه اين صنعت باشد، من به‌عنوان مدير ارشد استان بايد توجيه شوم.

استاندار در آن جلسه با وجود آن که ايستگاه قطار شيراز عملا به بهره‌برداري رسيده بود، مانوري روي اين اقدام نداد و به دادن وعده‌اي در مورد افتتاح رسمي آن اکتفا کرد، اگرچه در جايي ديگري خاطرنشان کرد: عده‌اي سعي داشتند با سياه‌نمايي اقدام بزرگ دولتهاي نهم و دهم در ايجاد و بهره‌برداري از راه آهن را کوچک جلوه دهند.

صادق عابدين اما به استناد اخبار، آنچه را گفته عملي کرده است، اگر چه واکاوي حرف‌هاي او کمتر منتقدي را به وعده‌ها رهنمون مي‌شود، خصوصا وعده‌هايي که بوي تحقق نمي‌دهند.

وي آنچه را در خصوص صنعت خودروسازي گفته بود، عملي کرد و با برگزاري جلسات کاري با صنعتگران و سرمايه‌گذاران که در هر جلسه مديران اجرايي مربوطه نيز صندلي‌هايي را داشتند، تلاش خود را براي رفع مشکلات نشان داد.

به گزارش ايسنا، اگرچه صاحب نظران ارزيابي پنج ماهه حضور صادق عابدين در استانداري فارس را براي رسيدن به بيلان کاري خصوصا در حوزه‌اي مانند صنعت که ديربازده است، زود مي‌دانند، اما تحليل آنچه که در سال‌هاي 88 و 89 بر فارس گذشت و مقايسه آن با رويدادها و فضاي حاکم بر استان در 5 ماهه اخير، نشان از هجي شدن لزوم فعاليت و تلاش مسئولانه و ضرورت پاسخگو بودن در مقابل افکار عمومي دارد.

بعد از سال‌ها، حدود يکماه است که صداي بوق قطار را مي‌توان در نزديکي شيراز، شنيد، قطاري که اکنون ظرفيت جابه‌جايي 250 هزار مسافر در سال را دارد و وزير راه و شهرسازي بعد از رايزني‌هاي استاندار و نمايندگان مجلس، قبول کرد تا اين ظرفيت را به 500هزار نفر در سال افزايش دهد.

اگر چه تعداد مسافراني که از ايستگاه شيراز عازم تهران هستند، به حدي نيست که تمام کوپه‌ها تکميل شود، اما بايد باور کرد که يکي از سهل‌ترين و امن‌ترين راه‌هاي مسافرت به شهرهاي شمالي فارس تا آخرين نقطه يعني مشهد مقدس، اکنون در نزديکي ما قرار دارد.

ايستگاه مجهز راه آهن شيراز، زماني افتتاح شد که اولين قطار باري نيز براي تخليه بار پهلو گرفته بود تا با ظرفيتي جديد، ايجاد و امکان حمل و نقل سريع، گسترده و مناسب بار توسط خط آهن به ظرفيتهاي جاده‌اي و هوايي که پيش از اين وجود داشت، افزوده شود.

قطعا اکنون جابه‌جايي محصولات کشاورزي، باغي، توليدات کارخانجات و آنچه که فارس توليدکننده آن محسوب مي‌شود به اقصي نقاط ايران فراهم شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل راه آهن کشور در شبي که ايستگاه قطار شيراز افتتاح شد، به خبرنگاران گفت: قول مي‌دهيم ظرفيتي ايجاد شده و حمل بار نيز مانند مسافر به صورت روزانه انجام شود.

صاحب محمدي اين ظرفيت را زمينه ساز يک تحول در عرصه صادرات و واردات فارس تلقي و تاکيد کرد: امکان انتقال بار از فارس به تمام نقاط کشور و از اقصي نقاط ايران به شيراز و استان فارس فراهم شده است.

استاندار فارس هم در اين مراسم قول داد که استقبال مردم اين استان روز به روز از قطارهاي مسافري بيشتر شود، به حدي که پاسخگوي سرمايه‌گذاري انجام شده باشد.

صادق عابدين در افتتاح رسمي ايستگاه شيراز، با يادآوري اينکه براي اتصال اين ايستگاه به خط آهن، 7 کيلومتر ريل‌گذاري انجام شده است، به ظرفيتهاي شيراز و فارس در عرصه‌هاي پزشکي، گردشگري و ... اشاره كرد و گفت: حجم مسافران وارده و خارج شده به حدي خواهد رسيد که افزايش ظرفيت قطارهاي مسافري و باري توجيه اقتصادي براي شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.

قرار داشتن خط آهن در جوار نمايشگاه بين‌المللي و همچنين نزديکي آن به آزادراهي که مراحل اوليه احداث را پشت سر مي‌گذارد، اين اميدواري را به وجود آورده است که استان فارس در مسير توسعه سرعت بيشتري گرفته و با پشت سر گذاشتن مشکلات در فضايي که آرامش بر آن حکم فرما است، منويات مقام معظم رهبري مبني بر قرار داشتن در قله را استمراري پايدار خواهد بخشيد.

هرچند صاحبنظران، رسيدن لوكوموتيو به شيراز و فارس را يكي از عوامل بسيار تاثيرگذار در توسعه اين استان مي‌دانند، اما به گفته صادق‌عابدين، فارس در وسعت و جمعيت، از همه استان‌هاي كشور بزرگتر است، اين گستره با توجه به اينكه اقليم‌هاي متفاوت آب و هوايي، زمينه توليد محصولات مختلف كشاورزي و باغي و امكان حضور و فعاليت صنايع متفاوت، از معادن سنگ تا سيمان و فولاد و پتروشيمي و گاز و نفت تا IT و خودروسازي و ... را در اين پهنا فراهم كرده است، ضرورت توسعه خط آهن به نقاط شرقي و جنوبي استان را نيز توجيه‌پذير كرده است.

آغاز طرح توسعه راه‌آهن براي اتصال فارس به خليج فارس از سه سمت بوشهر، هرمزگان و عسلويه و همچنين تلاش براي اجرايي شدن خط آهن شرق استان، نشان‌دهنده توجه مديران به همه ضرورت‌ها در طرح‌هاي توسعه‌اي استان و رونق گرفتن صنعت است.

به گزارش ايسنا، فارس يك ظرفيت بزرگ كشور به شمار مي‌رود، ظرفيتي كه صنعت، معدن، گردشگري، كشاورزي، ورزش و ..... را در بر مي‌گيرد، اگرچه براي ارايه ارزيابي دقيق‌تر بايد كمي‌ بيشتر حوصله كرد، اما كارنامه مجموعه مديريتي چهارماهه مديران استان، از نگاه بسياري از صاحبنظران و حتي منتقدان، كارنامه‌اي قابل قبول است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳۰ آبان ۱۳۹۰ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 9008-19135
  • خبرنگار :