*افتتاحيه اتحاديه اجلاس اتحاديه جهان اسلام* وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: نقش رسانه‌ها در تحولات فراروي کشورهاي اسلامي بي‌بديل است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه اتحاديه مطبوعات جهان اسلام، بعد از برگزاري هجدهمين نمايشگاه تشکيل مي‌شود گفت: البته در گذشته نيز تلاش‌هايي براي برقراري ارتباط و تعامل ميان رسانه‌هاي جهان اسلام صورت گرفته بود، اما کافي نبود.

به گزارش خبرنگار رسانه ايسنا، سيدمحمد حسيني در آيين افتتاحيه اتحاديه اجلاس اتحاديه جهان اسلام که در محل هتل لاله برگزار شد اظهار كرد: به رغم تهديدها و تحريم‌هايي که در طول 30 سال گذشته عليه جمهوري اسلامي ايران وجود داشته و فشارهايي که هنوز هم وجود دارد مردم غيور ايران با اتکا به امام راحل و رهبر معظم انقلاب سختي‌ها را پشت سر گذاشتند.

وي با بيان اينكه ملت ما اين افتخار را دارند که از مکتب اسلام و ارزش‌هاي الهي دفاع کرده‌اند، يکي از شعارهاي انقلاب اسلامي ايران را بحث همبستگي و وحدت اسلامي بيان‌ کرد و افزود: اين شعار از ابتدا در جمهوري اسلامي ايران مطرح بوده‌ و در قانون اساسي نيز تاييد شده‌ است و اقدامات متعدد و متنوعي در طول ساليان گذشته در راستاي رسيدن به اين شعار صورت گرفته است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه کرد: درست است که هر ساله در زمان برپايي نمايشگاه مطبوعات فرصت مناسبي براي ديدار و تعامل ميان رسانه‌هاي جهان اسلام فراهم مي‌شود اما اين امر کافي نيست و با يک تشکيلات منسجم‌تري کار بايد دنبال شود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي از تشکيل دبيرخانه‌هاي دايمي اتحاديه‌هاي مطبوعات جهان اسلام خبر داد و ابراز اميدواري کرد در آينده شاهد جلسات منظم در ايران يا ساير کشورهاي اسلامي باشيم.

حسيني با تاکيد بر اينکه ضرورت تشکيل اتحاديه براي همگان روشن است و نيازي به استدلال نيست اظهار كرد: تلاش دشمنان اسلام به منظور ايجاد تفرقه و جدايي ميان مسلمانان، خود دليلي مهم براي تشکيل اتحاديه مطبوعات جهان اسلام است.

او خاطر نشان کرد: شعار استعمارگران همواره تفرقه افکني ميان ميان مسلمانان بوده و بر همين مبنا ضرورت دارد که کشورهاي اسلامي کنار هم باشند و با همدلي در برابر ايده‌ها و دسيسه‌هاي دشمنان مقابله کنند.

حسيني با تأکيد بر اينکه بيگانگان سعي دارند مسلمانان در امور مختلف به ويژه اطلاع رساني و خبر از يکديگر جدا باشند، گفت: کشورهاي غربي از مطبوعات، خبرگزاري ها و ساير وسايل ارتباط جمعي به عنوان ابزاري براي تصميم و تثبيت سلطه‌ي خود استفاده مي کنند و اين بر خلاف نگاه اسلام است. اسلام معتقد است مطبوعات بايد در خدمت بشريت باشد.

وزير ارشاد با تأکيد بر اينکه وسايل ارتباط جمعي نبايد به عنوان ابزار دست‌يابي به قدرت قرار گيرند، افزود: امروزه اسلام هراسي به شدت از سوي کشورهاي غربي دنبال مي‌شود به طوري‌که اکنون تبديل به اسلام ستيزي شده است و همين امر دليلي قاطع براي دفاع از اسلام و تعاليم ارزنده‌ي آن است.

حسيني همچنين به حرکت بيداري اسلامي در کشورهاي شمال آفريقا و کشورهاي غربي آسيا اشاره کرد و گفت: براي ادامه اين راه به همفکري و تبادل انديشه نياز است و به ثمر رسيدن انقلاب‌ها نياز به کار جدي دارد.

وزير ارشاد نقش ايران اسلامي را نقشي بي بديل خواند و افزود: در سه دهه گذشته پايداري مردم ايران در برابر دشمنان موجب شد که به ايران به عنوان الگويي موفق فراروي کشورهاي اسلامي نگريسته شود.

او تأکيد کرد: ايران اسلامي پرچم پر افتخاري است که نشان داد مي توان بدون آمريکا و بدون وابستگي به غرب، به دستاوردهاي علمي و فن‌آوري جديد و روز دست يافت.

وزير ارشاد خاطر نشان کرد: نگاه ما به مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان يک ابزار در جهت احقاق حق، حقيقت و خدمت به آحاد جامعه است.

حسيني با تاکيد بر اينکه امروزه کشورهاي اسلامي در برابر جنگ نرم و جنگ رسانه‌يي دشمنان قرار دارند افزود: غربي‌ها براي رسيدن به اهداف خود بشترين بهره را از وسايل ارتباط جمعي مي‌برند و ما نيز بايد از اين ابزار به نحو مطلوب استفاده کنيم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: به‌عنوان نمونه در برابر يک بنگاه رسانه‌يي مانند ‌ BBC که از ديرباز به زبان‌هاي مختلف در ايران برنامه اجرا مي‌کند و روز به روز فعاليت‌هاي خود را توسعه داده نياز است در جهت روشنگري افکار عمومي گام هايي برداشته شود تا همگان با نوع فعاليت و اهداف اين رسانه در کشور آشنا شوند.

حسيني با يادآوري اينکه تعداد نشريات و رسانه‌ها در جمهوري اسلامي ايران بسيار زياد است گفت: در يک سال گذشته 780 مجوز انتشار براي نشريات اعم از روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و فصلنامه صادر شده است و در ايران با تکثير مطبوعات روبه رو هستيم و در حال حاضر تمامي استانهاي کشور هريک داراي روزنامه و نشريات مستقل هستند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد: برخلاف ادعاي غربي‌ها که تبليغ مي‌کنند در ايران فضاي بسته حاکم است گفت: تنوع افکار و آراء و انديشه در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد و افراد در چارچوب نظام مي‌توانند کار کنند که اين مهم به ‌خاطر پيوند ناگسستني ميان مردم و نظام اسلامي است.

وي همچنين با اشاره به بيداري اسلامي در کشورهاي منطقه گفت: سرنوشت کشورها بايد با آراء و نظرات خود مردم مشخص شده و سيستم حکومتي بايد برپايه‌ي اعتقادات و باورهاي مردمان کشورها پايه‌ريزي شود و ديگران در امور کشور‌ها دخالت نکرده و تفکرات خود را به مردم مسلمان ديکته نکند.

وزير ارشاد در پايان يادآور شد: به‌طور قطع در تحولات فرا رو نقش رسانه‌ها يک نقش بي‌بديل است.

به گزارش ايسنا، اجلاس تاسيس اتحاديه مطبوعات جهان اسلام با حضور مديران ارشد نشريات اسلامي و 38 کشور جهان و جمعي از مديران مسوول مطبوعات و خبرگزاري هاي ايران آغاز شد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۷ آبان ۱۳۹۰ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-04631
  • خبرنگار :