جشنواره‌ و نمايشگاه "هنر در رسانه" افتتاح شد؛ دبير جشنواره: بيش از هزار اثر از 31 كشور در جشنواره شركت كردند جشنواره فرصتي براي هنرمندان متعهد جهاني است

نمايشگاه و جشنواره بين‌المللي هنر در رسانه امروز با حضور معاون امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ساسان والي‌زاده - دبير جشنواره هنر در رسانه - در مراسم افتتاحيه اين جشنواره بين‌المللي اظهار كرد: امروز شاهد افتتاح نخستين نمايشگاه هنر در رسانه هستيم كه براي اولين‌بار به‌صورت مستقل برگزار مي‌شود؛ در سال‌هاي گذشته در كنار جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها رشته‌هاي عكس و كاريكاتور حضور داشتند اما امسال اين رويداد به‌صورت مستقل و در بعد بين‌المللي برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينكه برگزاري اين جشنواره و نمايشگاه حركت تازه‌اي بود كه با حمايت معاون امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شد تصريح كرد: بالغ بر يك هزار و 250 اثر از 31 كشور دنيا در اين جشنواره شركت كردند كه اين آمار قابل توجه بود.

به گفته او آثار در سه نوبت داوري شدند و آثاري كه اكنون در اين نمايشگاه ديده مي‌شوند، راه يافتگان به مرحله نهايي داوري هستند، هم‌چنين آثار برگزيده پس از انتخاب نفرات اول تا سوم در اختتاميه نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها كه تاريخ دهم آبان‌ماه و هم‌زمان با آخرين روز برگزاري نمايشگاه است، معرفي مي‌شوند.

به گفته دبير جشنواره، هر يك از نفرات اول تا سوم حاضر در جشنواره و نمايشگاه هنر در رسانه، از هزار تا سه هزار يورو جايزه دارند ضمن اينكه اگر اثري با مضمون صلح و عدالت باشد، جايزه بزرگ 5 هزار يورويي را دريافت مي‌كند.

وي با بيان اينكه فلسفه اين كار با هدف يادآوري جايگاه هنر در رسانه بوده است، گفت: هنر به مثابه يك رسانه است كه مي‌تواند در پيام‌رساني كمك كند و پيام را به‌طور مستقيم و بدون ترجمه به مخاطب برساند.

به گفته او عكس و كاريكاتور اخباري هستند كه نياز به ترجمه ندارند و به‌طور مستقل مي‌توانند پيام را با اثرگذاري بالاتري به مخاطب برسانند. بنابراين نگاه ما براي برگزاري اين جشنواره تلنگر و يادآوري اين موضوع بود كه جايگاه هنر در رسانه مفهوم شود و مورد بازنگري جدي قرار بگيرد.

وي درباره ميزان استقبال از اين جشنواره هم تصريح كرد: اين كه عمده رسانه‌هاي كشور از اين جشنواره استقبال كرده‌ و در آن شركت كردند و هم‌چنين هنرمنداني از كشورهاي اروپايي و آمريكايي نيز در جشنواره حضور دارند، بسيار حائز اهميت است چراكه اكثر آن‌ها حق انتشار آثارشان را در رسانه‌هاي خود نداشتند.

او ادامه داد: به‌طور مثال يك هنرمند آمريكايي عكس‌هاي زيبايي درباره مباحث غزه داشت اما امكان انتشار را آن در رسانه خود را نيافته بود؛ درواقع مي‌توان گفت جشنواره هنر در رسانه جايگاه و يا فرصتي براي هنرمندان متعهد در جهان است كه از ديد هنري مسائل خبري را پوشش دهند.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۵ آبان ۱۳۹۰ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-03573
  • خبرنگار :