نجم الدين خبرداد: توليد انبوه موتور ملي 1400 سي.سي از سال آينده عرضه نخستين سري خودروهاي رانا با موتور TU5

مديرعامل ايران‌خودرو گفت: موتور EF4 که از سال آينده با رانا به توليد انبوه مي رسد، سومين موتور از خانواده موتور ملي است که 95 درصد ساخت داخل و بدون همکاري مشاور خارجي طراحي و توليد شده است. به گرارش ايسنا به نقل از ايكوپرس، جواد نجم الدين افزود: اين موتور 1400 سي سي به صورت تنفس طبيعي و داراي بيش‌ترين قطعات و اجزاي مشترک با موتور 1700 سي سي EF7 است. وي پايين بودن ميزان مصرف سوخت را مهم ترين ويژگي اين موتور دانست و گفت: اين تنها موتور ايراني است که استاندارد يورو 5 را تامين مي کند. وي با اشاره به اين که موتور EF4 در دو حالت بنزيني و پايه گاز سوز طراحي و توليد شده است، خاطر نشان كرد که در حال حاضر نسخه بنزيني آن در دست آزمون براي نصب روي رانا و ساير خودروهاي هم کلاس است. او از توليد دو نمونه آزمايشگاهي در دو سال قبل و 20 نمونه توليدي در هفته هاي اخير خبر داد که قرار است روي رانا نصب شود و نخستين راناي مجهز به اين موتور تا يک ماه ديگر براي آزمون هاي عملکرد و دوام آماده مي شود. نجم الدين با اشاره به اين که رانا يک خودرو كاملا ايراني است، نصب موتور ايراني در اين محصول را گامي بلند در جهت توسعه برند ملي دانست و گفت: از آن جا که پروژه خودرويي از پروژه موتوري جلوتر است، نخستين سري توليدات رانا با موتور TU5 و در ادامه با موتور EF4 توليد خواهد شد. وي از مشترک بودن برخي قطعات اصلي موتور 1400 با موتور 1700 خبر داد و با اشاره به هماهنگي قطعات با توان سازندگان و خط مونتاژ ايران خودرو گفت: تمامي کارهاي ماشين کاري و ريخته گري موتور EF4 توسط سازندگان ايراني انجام شده و نزديک به 95 درصد اين موتور ساخت داخل است. وي با اشاره به اين که قطعات و مجموعه هاي اصلي در موتور EF7 توسط سازندگان خارجي ساخته شده بود، اظهار داشت: خودکفايي اين موتور در يک دوره سه تا چهار ساله برنامه ريزي شد که تامين 95 درصد ساخت داخل موتور EF4 نشان دهنده تحقق اين برنامه با وجود تحريم اقتصادي است. نجم‌الدين از انجام آزمون هاي کاليبراسيون اين موتور خبر داد و گفت: بعد از اتمام کاليبراسيون، آزمون هاي صحه گذاري تا پيش از توليد انبوه صورت خواهد گرفت که بر اساس برنامه مربوطه در زمستان امسال تست هاي زمستاني و در تابستان سال آينده تست هاي تابستاني بر روي خودرو انجام خواهد شد و رانا با موتور اي اف 4 به توليد انبوه مي رسد. مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو خاطرنشان ساخت: خودروي رانا با موتور پايه گاز سوز 1700 سي سي هم توليد خواهد شد تا افت توان ناشي از سيستم پايه گاز سوز به اين ترتيب جبران شود. وي تعداد توليد رانا با موتور EF4 در سال آينده را بر اساس برنامه ريزي ها، 25 هزار دستگاه عنوان کرد که در مدت سه سال به سالانه 100 هزار دستگاه افزايش خواهد يافت. انتهاي پيام
  • سه‌شنبه/ ۱۹ مهر ۱۳۹۰ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9007-13962
  • خبرنگار :