شورايعالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران مطرح كرد: ورشكستگي و خسارت تهيه‌كنندگان و سرمايه‌گذاران 18 فيلم سينمايي

«صدمات اقتصادي، عدم حمايت از بازگشت سرمايه تهيه‌کنندگان بخش خصوصي،گسترش بازار قاچاق فيلم و عدم خريد فيلم‌هاي ايراني به قيمت قابل قبول در آخرين نشست شورايعالي تهيه‌کنندگان سينماي ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از دبيرخانه شورايعالي تهيه کنندگان سينماي ايران؛«نخستين دستور جلسه اختصاص به گزارش کميته اقتصادي شورايعالي از سينماي ايران داشت.

اين کميته طي گزارشي در صحن شورا ، نگراني خود را از ورشکستگي ، زيان و خسارت تهيه‌کنندگان و سرمايه‌گذاران 18 فيلم سينمايي که د ر شش ماهه اول امسال اکران شده‌اند، بيان داشت.

کميته تهيه‌کنندگان دو فيلم ديگر را نيز در آستانه زيان دانست. کميته اقتصادي در گزارش خود اعلام داشت که فروش‌هايي که به آن استناد مي‌شود به چهار فيلم با فروش بسيار خوب و تعداد پنج فيلم با فروش متوسط بازمي‌گردد. بقيه فيلم‌ها با توجه به عدم بازگشت سرمايه، با زيان روبرو هستند.»

در ادامه ابراز عقيده شده است:«متاسفانه معاونت سينمايي عملاً هيچ اقدامي جهت جبران خسارت اين همکاران انجام نداده است و بسياري از آنان از اين عدم حمايت گلايه دارند. بخصوص که دولت جهت حمايت از توليد کشور 7700 ميليارد تومان بودجه اختصاص داده است. مشخص نيست که آيا در اين رقم ـ اگر چه هنوز پرداخت نشده است ـ سهمي براي سينما منظورشده يا بدليل بي‌برنامگي‌ها توليدات فيلم‌هاي سينمايي در توليد کلان کشور ديده نشده است.

کميته اقتصادي شورايعالي ضمن اشاره به عدم خريد فيلم‌هاي ايراني از سوي موسسات ويدئو رسانه اعلام داشت که هميشه بخشي از سرمايه فيلم‌ها توسط شبکه ويدئو خانگي تامين مي‌شد. تعدادي از همکاران گلايه دارند که فيلم‌هايشان خريداري نمي‌شود و جمعي نيز اعتقاد دارند که قيمت‌هاي پيشنهادي اين موسسات براي اکثريت فيلم‌ها به يک سوم بهاي سابق کاهش يافته است. از سوي ديگر اغلب فيلم‌ها از داشتن اکراني مناسب در شهرستانها محروم هستند و بازگشت سرمايه آنها به فروش تهران و فروش به موسسات ويدئو رسانه موکول مي‌شود.

طبيعتاً با توجه به عدم خريد فيلم‌هاي ايراني و کاهش قيمت خريد بازگشت سرمايه تهيه‌کنندگان امکان پذير نيست.

کميته اقتصادي در گزارش خود همچنين اعلام داشت که ظرفيت بازار فيلم سينماي ايران، درشبکه ويدئو ، دراختيار فيلم خارجي قرار گرفته است.

شورايعالي پس از بحث و گفت‌وگو پيرامون راههاي مساعدت به تهيه‌کنندگان بخش خصوصي که بخاطر شرايط اقتصادي متضرر مي‌شوند، تصميماتي را اتخاذ کرد.»

در ادامه‌ي اين نمابر آمده است:«شورايعالي همچنين مقرر داشت تا نامه‌اي به مدير کل سمعي و بصري و نمايش خانگي نوشته و با توجه به حسن نيت و کارشناسي وي ، درخواست شود تا اقدامات لازم را براي خريد کليه فيلم‌هاي سينمايي اکران شده و افزايش ظرفيت فيلم‌هاي سينماي ايران انجام دهد.

شورا اظهار اميدواري کرد که با ورود مدير کل مشکل عملاً از اين شکل حاد خارج شود.

گسترش بازار قاچاق فيلم در تهران و شهرستانها ديگر دستور جلسه شورايعالي تهيه کنندگان بود.

اعضاي شورا بر لزوم پيگيري مبارزه با اين معضل اجتماعي که عملاً به تعطيل سينماي ايران کمک خواهد کرد، تاکيد داشتند. نمايندگان تشکل‌هاي صنفي ضمن ابراز تاسف از اين گفته دبير کل ستاد مبارزه با قاچاق فيلم که گفته بود اهل سينما حاضر به همکاري نيستند، اين سئوال را مطرح کرد که ايشان بايد بررسي کنند که چه اتفاقاتي افتاده است که اهالي سينما با اين ستاد حاضر به همکاري نيستند.

در نهايت شورايعالي تصميم گرفت فارغ از هرگونه اختلاف نظر، آمادگي خود را جهت هرگونه همکاري با ستاد مبارزه اعلام دارد.

اعضاي شورا در همين نشست اعلام کردند که شورايعالي يکسال قبل نمايندگان خود را براي همکاري به اين ستاد اعلام داشته ، اما هيچگونه پاسخي به اين همکاري داده نشد، که جاي تاسف دارد.

شورايعالي با توجه به حسن رابطه‌اي که سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي با تهيه‌کنندگان جهت پخش تيزر فيلم‌ها دارد، مقرر داشت تا طي نامه‌اي به آقاي مجتبي مشيري مدير کل بازرگاني صدا و سيما از وي در مورد همکاري يا عدم همکاري با شبکه‌هاي ماهواره‌اي داراي مجوز استعلام شود.چرا که مديرکل ارزشيابي اعلام کرده است که همکاري با اين شبکه‌ها مجاز است،اما از سوي ديگر نظر صدا و سيما در اين زمينه مشخص نيست. شورايعالي اظهار اميدواري کرد که با پاسخ مدير کل بازرگاني صدا و سيما از احتمال سوتفاهم بين سينماي ايران و سازمان صدا و سيما جلوگيري شود.

در همين نشست اعلام شد که عليرغم مکاتبه با معاونت سينمايي جهت کپي رايت کليه فيلم‌هاي سينمايي پس از دريافت پروانه نمايش، تا کنون اقداماتي صورت نگرفته است. شورايعالي کپي رايت کليه فيلم‌ها را امري ممکن و هزينه آنرا با توجه به تبعات آتي بسيار اندک دانست.

شورايعالي در پي گزارش يکي از همکاران پيرامون عدم صدور پروانه فيلمسازي يک کارگردان و تهيه‌کننده سرشناس که گفته مي‌شود به خاطر فعاليت‌هاي صنفي کارگردان مي‌باشد، اظهار تاسف کرد.

اعضاي شورا اظهار اميدواري کردند که معاونت سينمايي مسائل را بصورتي کلان مورد ارزيابي قرار دهد و در صورتيکه اين گفته واقعيت دارد، با حرکتي مثبت، سطح رفتارهاي مديريتي را به شيوه‌اي مدبرانه ارتقا دهد.»

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ مهر ۱۳۹۰ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9007-08533
  • خبرنگار :