/تركش تخلف مالي بزرگ به بانك گردشگري رسيد/ دستور بانك مركزي براي تغيير مدير يك بانك خصوصي ديگر

همان طور كه در روزهاي ابتدايي مطرح شدن موضوع سوء استفاده مالي ميلياردي اخير در نظام بانكي نام بانك‌هاي متعددي در ارتباط با آن بر سر زبان‌ها افتاد، هر روز ابعاد جديدي از اين موضوع فاش مي‌شود. در همين زمينه امروز بانك مركزي در اطلاعيه‌اي دستور تغيير مديرعامل و رياست هيات مديره بانک گردشگري را صادر کرد. نام اين بانك هم در جريان سوء استفاده مالي اخير بارها شنيده شد، اما از سوي اعضاي هيات مديره آن نسبت به اين موضوع موضع‌گيري خاصي نشده بود.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اوايل آذر ماه سال گذشته پذيره نويسي سهام بانك گردشگري آغاز شد. اين براي نخستين بار بود كه از ابتدا يک شرکت سهامي عام پذيره نويسي خود را از طريق بازار سرمايه انجام مي داد و بلافاصله پس از ثبت در همين بازار پذيرش مي شد.

بانک گردشگري شرکت سهامي عام با سرمايه دو هزار ميليارد ريالي، 800 ميليون سهام در دست انتشار خود را از طريق انتشار عمومي و شبکه کارگزاري فرابورس و شعبه هاي بانک پارسيان پذيره‌نويسي كرد.

در پذيره نويسي بانک گردشگري يك‌هزار و 200 ميليارد ريال توسط موسسان تامين شد که از ميزان تعهد شده مبلغ يك‌هزار ميليارد ريال به حساب بانک مرکزي جمهوري اسلامي و مبلغ 200 ميليارد ريال نزد بانک پارسيان نقدي واريز شد.

آن روز و در نخستين ساعت‌هاي عرضه‌ سهام بانك گردشگري از طريق شعب بانك پارسيان و شركت فرابورس، تمام 800ميليارد ريال سهام عرضه‌شده به‌فروش رسيد.

در مراسم آغاز فروش سهام اين بانك، اسفنديار رحيم‌مشايي ــ رييس دفتر رييس جمهور ــ در پيامي تلفني با اشاره به اين‌كه بهترين راه براي توسعه‌ ايران، توسعه‌ گردشگري است، بيان كرد: براي توسعه‌ گردشگري اين مرز و بوم، اقدامات مختلفي انجام شده است كه اساسي‌ترين آن حمايت‌هاي مالي و تأمين منابع مالي براي سرمايه‌گذاري و ايجاد نرم‌افزارهاي لازم براي ارائه‌ خدمات به گردشگران است.

او با اظهار خرسندي از افتتاح بانك گردشگري كشور اظهار كرد: اميدواريم با توسعه‌ اين صنعت، رونق بازار كسب و كار و توسعه‌ اشتغال‌زايي در كشور سرعت گيرد و فرصت‌هاي مناسب‌تري براي جوانان و اقشار مختلف جامعه ايجاد شود، چراكه اين صنعت علاوه بر کارکردهاي متفاوت خود مي‌تواند ارزش‌ها و آرمان‌هاي امام راحل و ارزش‌هاي انقلاب را به ديگر کشورها معرفي کند.

مهدي جهانگيري ــ رييس هيأت اجرايي بانک گردشگري ــ نيز با اشاره به آغاز پذيره‌نويسي اين بانک گفت: در ساعت‌هاي اوليه پذيره‌نويسي، بيش از 650ميليارد ريال از کل ميزان پذيره‌نويسي بانک به‌فروش رسيد.

او ادامه داد: در دقايق اوليه‌ي پذيره‌نويسي در شعب مختلف اين بانك، از 700ميلياردي كه بناست بانك پارسيان پذيره‌نويسي كند، بيش از 650ميليارد آن پذيره‌نويسي شده است كه اين امر نشان مي‌دهد، استقبال خوبي از اين بانك انجام شد.

وي تأكيد كرد: امروز روز مباركي براي نظام بانكي و صنعت گردشگري است. تأسيس بانك گردشگري آرزوي ديرينه‌ي صنعت گردشگري كشور بود كه به لطف خداوند اين امر با پي‌گيري، همت و اراده‌ي افرادي كه دل‌سوز توسعه‌ي صنعت گردشگري اين كشور هستند، به سرانجام رسيد.

جهانگيري ادامه داد: فعالان حوزه‌ي صنعت گردشگري از حدود دوسال قبل اقدامات لازم براي تأسيس بانک گردشگري را انجام داده‌اند و پس از گذراندن مراحل اوليه مانند گرفتن مجوز از بانک مرکزي، سازمان بورس و اوراق بهادار و شوراي پول و اعتبار را دريافت کرده است.

به گفته او 60 درصد سرمايه‌ي اين بانک توسط مؤسسان تأمين شده است و 40 درصد بقيه نيز از طريق عرضه‌ي عمومي به مردم واگذار مي‌شود.

او گفت: براساس برنامه‌ريزي‌ها قرار است، سرمايه‌ي اين بانک به شش‌هزار ميليارد ريال افزايش يابد.

20 روز بعد، 10 ميليارد تومان از سهام بانك گردشگري با قيمت اسمي هر سهم100 تومان در بازار سوم فرابورس پذيره نويسي شد.

نماد بانك گردشگري در ساعت 9 و 30 دقيقه دقيقه بازگشايي شد و 10 ميليارد تومان از سهام اين شركت در ساعت 9 و 50 دقيقه پذيره نويسي شد.

سرمايه اين بانك200 ميليارد تومان است بود كه 70 ميليارد تومان آن از طريق شعب بانك پارسيان و10 ميليارد تومان از طريق بازار سوم فرابورس مورد پذيره نويسي قرار گرفت.

سوم بهمن ماه سال گذشته، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجوز بانك گردشگري را صادر كرد.

محمود بهمني ـ رييس كل بانك مركزي ـ در نامه ارائه مجوز به اين بانك نوشته بود: كمك به ايجاد فضاي رقابتي سالم، تشويق پس‌انداز و سرمايه‌گذاري، حفظ حقوق سپرده‌گذاران، ايجاد زمينه‌ي رشد و توسعه‌ي اقتصادي و رعايت ضوابط و مقررات ذي‌ربط از اهم مواردي است كه انتظار مي‌رود توسط مديران و كاركنان آن بانك مورد توجه قرار گيرد.

فعاليت بانک گردشگري با مجوز شماره‌ي ‌240779 / ‌89 بانك مركزي مانند ساير بانک‌هاي خصوصي، در همه‌ي حوزه‌هاي اقتصادي تعريف شده است. اين بانک براساس نظام بانک‌داري اسلامي و بر اساس شيوه‌هاي بانک‌داري الکترونيک با شعار «فراتر از مرزها» آغاز به كار كرد. بانك گردشگري همچنين در نظر داشت تا پايان گذشته ‌30 شعبه را در سراسر كشور افتتاح كند.

در نخستين جلسه‌ي هيأت مديره‌ي بانک گردشگري، مهدي جهانگيري به‌عنوان رييس هيأت مديره و منوچهر زماني فريز هندي به‌عنوان مديرعامل بانک گردشگري انتخاب شدند.

اما امروز بانک مرکزي دستور تغيير مديرعامل و رياست هيات مديره بانک گردشگري را صادر کرد.

با اين اطلاعيه، بانک مرکزي به بانک يادشده اعلام كرد هر چه سريعتر نسبت به معرفي مديرعامل و رييس هيات مديره به اين بانک براي احراز صلاحيت آنان اقدام كند.

اين در حالي است كه هم اكنون در پايگاه اينترنتي بانك مركزي، نام مديران بانك گردشگري به عنوان مديران داراي تاييديه صلاحيت از بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران درج شده است.

نام مهدي جهانگيري کوهشاهي، منوچهر زماني فريز هندي (مديرعامل)، بهرام جاويد نژاد، علي زيرک نژاد و مسعود مهردادفر زير نام بانك گردشگري در اين بخش قابل مشاهده است.

به اين ترتيب چهارمين مدير بانكي در يك هفته گذشته بركنار شد، پيش از اين مديران بانك‌هاي صادرات،‌ ملي و سامان از كار بركنار شده بودند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۱ مهر ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9007-07304
  • خبرنگار :