براي سوءاستفاده دو هزار و 800 ميليارد توماني امسال 14 بار زنگ خطر به صدا درآمد

اين روزها موضوع سوء استفاده سه هزار ميليارد توماني از نظام بانكي كشور كه دست كم هفت بانك را درگير خود كرده، داغ است و همه نظرها را به خود جلب كرده‌ است. با اين وجود مرور مختصري بر اخبار مربوط به سوء استفاده‌هاي مالي و اختلاس در سيستم بانكي از ابتداي امسال نشان مي‌دهد كه زنگ خطر اين اتفاق از مدت‌ها پيش به صدا درآمده‌ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اگرچه جست‌وجو در ميان اخبار با موضوع سوء استفاده و اختلاس به طور كامل ممكن نيست و در ضمن همه اخبار مربوط به اين موارد هم از طريق مراجع مرتبط منتشر نمي‌شود، يا به قول رييس شوراي رقابت در حال حاضر هم اختلاس‌ها و سوء استفاده‌هاي احتمالي در جريان است كه فاش نشده و هزار شايد و اماي ديگر، اما با اين وجود مروري بر اخبار مرتبط با اين موضوع از ابتداي سال جاري تا كنون خالي از لطف نيست.

/20 فروردين/

كارآگاهان پليس آگاهي استان مركزي ارتكاب اختلاس در يكي از شعب بانك‌هاي اراك را كشف كردند.

سرهنگ احمدي رييس پليس آگاهي اراك در تشريح اين پرونده گفت: با دريافت شكايت حراست يكي از بانكهاي شهرستان اراك درباره اختلاس توسط يكي از كارمندان متخلف، پرونده‌اي در اداره مبارزه با جرائم اقتصادي پليس آگاهي تشكيل و تيمي از كارآگاهان پيگيري موضوع را به عهده گرفتند.

احمدي افزود: در بازجويي‌هاي انجام شده متهم منكر برداشت غيرقانوني وجه از حساب مشتريان بوده كه پس از رويارويي با دلايل و مدارك مستند راهي جز بيان حقيقت نداشته و گفت پس از شناسايي مشتريان اقدام به برداشت غيرقانوني ميليون‌ها تومان از حساب آنان كرده در نهايت متهم به اتهام اختلاس با صدور قرار روانه زندان شد.

/5 ارديبهشت/

رييس پليس آگاهي کهگيلويه و بويراحمد گفت: کارمند يکي از شعب بانک اين استان بيش از 73 ميليارد ريال اختلاس کرده است.

سرهنگ عبدالعلي عبدي پور افزود: اين فرد که در سه شعبه از شعب بانک صادرات مسؤوليت صندوق شعبه را به عهده داشت به صورت تلفني تقاضاي وجه نقد براي اين شعبه‌ها مي کرد و نيز وجه درخواستي را به همراه سند حسابداري تحويل مي‌گرفت.

وي بيان کرد: متهم ضمن اين‌که اسناد حسابداري را در دفتر و سيستم رايانه‌اي ثبت نمي‌کرد وجه ارسالي از خزانه را مورد استفاده شخصي قرار مي‌داد.

رييس پليس آگاهي کهگيلويه و بويراحمد خاطرنشان كرد: با تحقيقات لازم از سوي کارآگاهان و مسؤولان حقوقي و کارشناسان بانک و جمع آوري اسناد و مدارک، متهم به بزه انتسابي خود اعتراف کرد و مشخص شد اين فرد 73 ميليارد و 353 ميليون و 753 هزار و 805 ريال اختلاس کرده است.

/5 ارديبهشت/

کارمند متخلف که با سوء استفاده از موقعيت شغلي خود ، 100 ميليون ريال از وجوه سازمان را به حساب شخصي خود واريز کرده بود، دستگير شد.

در پي اعلام شکايت يکي از اداره‌هاي کرمانشاه، عليه يکي از کارمندان خود به اتهام سوء استفاده و اختلاس، موضوع توسط ماموران اداره مبارزه با جرايم خاص اقتصادي و رايانه‌اي پليس آگاهي انتظامي استان کرمانشاه مورد پيگيري قرار گرفت.

بنا بر اين گزارش، تحقيقات ماموران حاکي از آن بود که کارمند متخلف با 23 سال سابقه کار، به عنوان کارپرداز در سازمان مذکور مشغول خدمت بوده و با سوء استفاده از موقعيت شغلي خود، مبلغ 100 ميليون ريال از وجوه سازمان را طي يک فقره چک به حساب شخصي خود واريز کرده است.

/21 ارديبهشت/

فرد كلاهبردار از بانك صادرات ايران در دوبي به سه سال حبس محكوم شد.

دادگاه دوبي در گزارشي اعلام كرد كه مدير شركتي در دوبي با جعل اوراق بازرگاني اقدام به اخذ مبلغ 84 ميليون 600 هزار درهم از بانك صادرات ايران شعبه دوبي كرده كه وي دستگير و حكم وي صادر شد.

متهم با جعل و كلاهبرداري اقدام به جعل چهار برگه ترخيص كالا و ارائه آن به بانك صادرات كرده و از بانك مبلغ 84 ميليون و 600 هزار درهم كلاهبرداري كرده بود.

/27 ارديبهشت/

دادستان قم از دستگيري عوامل دو اختلاس ميليوني در اين شهرستان خبر داد.

مصطفي برزگر گنجي در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع دو مورد اختلاس 400 و 180 ميليون توماني در يكي از ادارات قم اظهار كرد: متهمان اين دو پرونده دستگير شده‌اند.

/14 تير/

مديرعامل بانك توسعه صادرات با بيان اين‌كه فعاليت‌هاي بانك ايران و ونزوئلا به دليل همكاري‌نكردن سيستم بانكي مبتني بر پشتوانه‌ آمريكايي فقط محدود به پروژه‌هايي كه ايراني‌ها در آنجا حضور دارند، شده است، گفت: اخيرا در بازرسي‌هايي كه از شعبه بانك ايران و ونزوئلا از سوي هيات ايراني به عمل آمد، مشخص شد كه رييس شعبه ونزوئلا بانك رقم 20 هزار دلار از منابع بانك را برداشت كرده كه وي در حال حاضر در زندان به سر مي‌برد.

به گفته‌ وي قرار بود سرمايه‌ بانك از 40 ميليون بوليوار (حدود 18 ميليون دلار) به 170 ميليون بوليوار افزايش پيدا كند كه اين امر فعلا متوقف شده است.

/8 مرداد/

شعبه سوم بازپرسي دادسراي ناحيه ‌22 اموراقتصادي عليه تعدادي از متهمان يک پرونده اقتصادي کيفرخواست صادرکرد.

براساس اين گزارش متهم رديف اول خانم «ه.ص» کارمند بانک تجارت با سوءاستفاده از موقعيت شغلي خود و با دخل و تصرف غيرمجاز در حساب مشتريان اقدام به اختلاس كرده است.

نامبرده به اتهام اختلاس از بانک تجارت به مبلغ بيست و هفت ميليارد و هشتصد و هشتاد و سه ميليون و يکصد و پانزده هزار و ششصد وبيست وسه ريال(‌623/115/883/ ‌27 ريال) تحت تعقيب کيفري است.

متهم رديف دوم آقاي «پ.ع» به اتهام تحصيل مال ازطريق نامشروع به مبلغ سيزده ميليارد و نهصد و بيست ودو ميليون و ششصد وبيست ودو هزار و دويست و سي ريال (‌230/622/922/ ‌13 ريال) و همچنين متهم رديف سوم آقاي «الف.الف» به اتهام تحصيل مال ازطريق نامشروع به مبلغ نهصد و بيست و شش ميليون ريال (‌000/000/ ‌926 ريال) مجرم شناخته شدند.

ديگر متهم اين پرونده آقاي «ف.ح.ز» که وي نيز از کارمندان بانک است وسرپرستي شعبه را برعهده داشته است متهم به اهمال منجر به تضييع اموال دولتي به مبلغ شش ميليارد و سيصد وشصت وپنج ميليون و چهارصد و هجده هزار و دويست و سي وسه ريال (‌233/418/365/ ‌6 ريال) است.

/8 مرداد/

شعبه سوم بازپرسي دادسراي ناحيه 22 اموراقتصادي يکي ازکارمندان رسمي بانک رفاه کارگران رامجرم شناخت.

متهم پرونده که يکي از کارمندان بانک مذکور بوده است با ايجاد حساب هاي صوري وتغيير درسيستم حسابداري بانک با بدهکار و بستانکار كردن حساب ها مبالغي رابه حساب بستگان ودوستان خود واريزکرده سپس اقدام به برداشت وخروج آن مبالغ از بانک مي‌كرده است.

براساس اين گزارش با شکايت اداره حقوقي بانک رفاه، پرونده مذکور دردستورکاردادسرا قرار گرفته و پس ازتحقيقات لازم واظهارات متهم ، مجرميت نامبره محرز وکيفرخواستي عليه وي صادرشد.

/23 مرداد/

فرمانده انتظامي استان زنجان از دستگيري كارمند يكي از بانك‌ها كه اقدام به اختلاس بيش از 250 ميليون تومان كرده بود، توسط پليس خبرداد.

سرهنگ يحيي شرفي با بيان اين مطلب، اظهاركرد: در پي اطلاع‌ ماموران پليس آگاهي در شهرستان ابهر مبني بر اختلاس كارمند يكي از شعب بانک در شهر هيدج، موضوع به صورت ويژه توسط ماموران مبارزه با جرايم اقتصادي پليس زنجان در دستور كار قرار گرفت.

وي با بيان اينكه با كار اطلاعاتي و كارشناسي صورت گرفته در اين زمينه، صحت موضوع اختلاس مورد تأييد كارآگاهان قرار گرفت،افزود: دلايل و مدارك و مستندات عليه متهم جمع‌آوري و ضميمه پرونده شد و ماموران متهم به نام «ع ـ الف» 32 ساله را براي تحقيقات دستگير و به پليس آگاهي منتقل كردند.

فرمانده انتظامي زنجان خاطرنشان كرد: در تحقيقات انجام شده، متهم به انجام 18 فقره اختلاس به ارزش 250 ميليون و 700 هزار تومان از سال گذشته از اين بانك اعتراف كرد گفت: با سوء‌استفاده از پرونده‌هاي قديمي مشتريان كه قبلا اقدام به دريافت وام كرده و آن را تسويه كرده بودند، اقدام به اين كار كرده است.

/24 مرداد/

دادگستري استان هرمزگان رسيدگي به يك پرونده سنگين اختلاس از بانك ملي را در دستور كار قرار داد.

علي عليا ـ رييس كل دادگستري استان هرمزگان ـ با تاييد اين خبر تصريح كرد: اين پرونده اختلاس 139 ميليارد توماني بانک ملي در بندرعباس به دادگستري اين شهرستان ارجاع شده و رسيدگي به آن آغاز شده است.

وي افزود: تحقيقات جهت كشف زواياي پنهان اين پرونده و شناسايي و بازداشت عوامل احتمالي مرتبط با متهمان اصلي ادامه دارد.

/2 شهريور/

رييس پليس آگاهي چهارمحال و بختياري از كشف اختلاس پنج ميليارد ريالي در يكي از بانك‌هاي استان و دستگيري متهم خبر داد.

سرهنگ برزويي رييس پليس آگاهي استان چهارمحال و بختياري درباره اين پرونده اظهارداشت: در پي كسب خبري مبني بر اين‌كه شخصي اقدام به اختلاس ميلياردي در يكي از شعب بانك‌هاي شهرستان بن كرده است موضوع در اختيار كارآگاهان اين پليس قرار گرفت.

وي گفت: ‌در بررسي اسناد و مدارك موجود مشخص شد كه متهم به عنوان كارمند شعبه شهرستان بن و سپس شهرستان فرخ‌شهر اشتغال داشته و برخلاف قوانين و مقررات و با سوءاستفاده از موقعيت شعلي در چندين مرحله و با انجام اعمال غيرقانوني در سيستم بانكي، مبالغي از مشتريان تحت عنوان فروش اوراق مشاركت و افتتاح سپرده اخذ و با تعيين سود براي اوراق و اسناد فرضي با درج مهر بانك به مشتريان رسيد داده استكه اين وجوه در حساب‌هاي بانك منعكس نشده است.

به گفته سرهنگ برزويي، متهم مدعي شده كه مبلغ اختلاس بالغ بر پنج ميليارد ريال است.

/5 شهريور/

رييس کميسيون اقتصادي مجلس، اختلاس سه‌هزار ميليارد توماني از بانک صادرات را نشانه‌اي از وجود دست‌هاي پشت پرده‌ خواند.

ارسلان فتحي‌پور گفت: اختلاس چنين مبلغ بزرگي از يکي از بانک‌هاي کشور گوياي دست‌هاي پشت پرده در اين بانک و فراهم کردن مقدمات انجام چنين اختلاسي است.

/15 شهريور/

رييس پليس آگاهي خوزستان از دستگيري كارمند يكي از بانك‌هاي اين استان كه مبلغ سه ميليارد و نهصد ميليون ريال اختلاس كرده بود، خبر داد.

سرهنگ مهدي محسني در تشريح جزئيات اين خبر گفت: با دريافت گزارشي از مديريت يكي از بانك‌هاي استان مبني بر اين كه يكي از كاركنان، مبلغ سه ميليارد و 898 ميليون ريال اختلاس كرده و متواري شده است، بررسي موضوع در دستور كار پليس آگاهي خوزستان قرار گرفت.

محسني درباره چگونگي انجام اين اختلاس با بيان اينكه متهم در بازجويي پليس به بزه انتسابي اعتراف كرده است، تصريح كرد: متهم علاوه بر صندوق‌داري، مسئوليت فعاليت امور اعتباري شعبه خود را نيز برعهده داشته و سيستم تسهيلات را نيز در اختيار داشته كه به راحتي موفق به انجام اين اختلاس شده است.

/20 شهريور/

كارمند يكي از بانك‌هاي شهرستان سياهكل كه با سوءاستفاده از موقعيت شغلي، دست به اختلاس ميليوني زده بود، دستگير و روانه زندان شد.

سرهنگ كريمي رييس‌ پليس آگاهي استان گيلان ضمن تاييد اين خبر گفت: در پي شكايت نماينده حقوقي يكي از بانك‌هاي شهرستان سياهكل مبني بر اختلاس و سوء استفاده از موقعيت شغلي يكي از كارمندان پرونده در اختيار اين پليس قرار گرفت كه بلافاصله كارآگاهان با همكاري نماينده حقوقي و بازرس بانك وارد عمل شده و كليه اسناد و مدارك مربوطه را مورد بررسي قرار داده كه مشخص شد كارمند بانك در 28 مورد اقدام به برداشت غيرقانوني از حساب مشتريان جمعا به مبلغ 659 ميليون ريال كرده است.

** اصلاح ضروري **

با نگاهي به بستر فراهم براي وقوع و بروز اين سوء استفاده‌هاي مالي، بحث اصلاح نظام بانكي بيش از پيش ضروري به‌نظر مي‌رسد. ضرورتي كه خود يكي از محورهاي اصلي طرح تحول اقتصادي دولت بوده و مسؤولان دولتي و بانكي نيز بارها بر اين ضرورت لاجرم صحه گذارده‌اند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9006-16344
  • خبرنگار :