پيمان نوري در گفت‌وگو با ايسنا: واگذاري سهام فولاد خوزستان به گروه امير منصور آريا كذب است

رييس سازمان خصوصي‌سازي با تشريح واگذاري‌هايي كه اخيرا درباره آنها مباحثي در زمينه سوءاستفاده مالي مطرح شده اعلام كرد كه واگذاري سهام فولاد خوزستان به گروه امير منصور آريا كذب است.

پيمان نوري عصر امروز در گفت‌وگويي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه واگذاري تمامي شرکت‌ها در يک فرآيند رقابتي رخ داده است، تصريح كرد: اين اطمينان را به مردم عزيز کشورمان مي‌دهم که تلاش مي‌شود تمامي واگذاري‌هاي اين سازمان در فضايي رقابتي و در چارچوب ضوابط و مقررات تحقق يابد.

وي همچنين در اين گفت‌وگو به تشريح نوع و نحوه سهام واگذار شده شركت‌هاي دولتي به گروه سرمايه‌گذاري آريا پرداخت.

در ادامه متن كامل پرسش ‌و پاسخ‌ با رييس سازمان خصوصي‌سازي مي‌آيد:

* در خبرها آمده گروه سرمايه‌گذاري آريا در ارتباط با سوءاستفاده 2800 ميليارد توماني از سازمان خصوصي‌سازي شرکت‌هايي را خريده است، اين شرکت‌ها چه شرکت‌هايي بوده و با چه شرايطي خريداري شده‌اند؟

ـ از 30 ارديبهشت 88 تا دوم خرداد 89 مجموعاً بخش يا کل سهام چهار شرکت به مجموعه سرمايه‌گذاري منتسب به امير منصور آريا واگذار شده است. اين مجموعه‌ها شامل 94.96 درصد از سهام ماشين سازي لرستان، 95.2 درصد از سهام گروه صنعتي فولاد ايران، 95 درصد از سهام مهندسي خط و ابنيه فني راه آهن (تراورس) و 39.5 درصد از سهام فولاد اکسين بوده است. شرکت‌هاي ماشين‌سازي لرستان، گروه صنعتي فولاد ايران و فولاد اکسين از طريق مزايده و شرکت تراورس از طريق مذاکره واگذار شده است. آنچه حائز اهميت است اينکه براي واگذاري تمامي اين شرکت‌ها مصوبات هيات واگذاري در زمان مديريت قبلي سازمان خصوصي سازي اخذ و سپس واگذاري تحقق يافته است. واگذاري تمامي شرکت‌ها در يک فرآيند رقابتي و با درصدي افزايش قيمت از سوي خريدار مذکور رخ داده است.

* نحوه پرداخت اقساط ازسوي اين خريدار چگونه بوده؟ آيا پرداخت‌ها انجام شده است؟

ـ تا تاريخ پايان مرداد ماه سال جاري، اين خريدار فاقد بدهي معوق در اقساط خود بوده است. اما در حال حاضر قسط مربوط به خريد شرکت فولاد اکسين به سررسيد دوم شهريور 1390 و با مبلغ حدود 173 ميليارد ريال از سوي خريدار به عهده تعويق گذاشته شده است.

* هميشه بحث‌هايي هم در زمينه تضمين‌ها يخريدها صورت مي‌گيرد. آيا سازمان خصوصي‌سازي در مقابل اين خريدار تضمين و وثيقه اخذ كرده است؟

ـ همان طور که اسناد و مدارک سازمان خصوصي‌سازي نشان مي‌دهد مجموع ارزش چهار شرکت واگذار شده به خريدار مذکور تا پايان خردادماه 1389، کمي بالاتر از 440 ميليارد تومان است که شامل ارزش کل واگذاري و سود دوره اقساطي بوده و تا پايان مرداد ماه سال جاري قريب به 151 ميليارد تومان از خريدار وصول شده است. بنابراين خوشبختانه در حال حاضر سازمان خصوصي سازي نه تنها معادل سهام واگذار شده به گروه مزبور را که 440 ميليارد تومان ارزش واگذاري آن بوده است، در يد و وثيقه خود دارد بلکه 151 ميليارد تومان هم از آن مجموعه وجه نقد وصول و به خزانه کشور واريز کرده، ضمن اينکه درخصوص فروش کل اين سهام از خريداران وکالت دارد و تضاميني همچون سفته نيز اخذ شده است. بنابراين تقريباً نگراني از بابت عدم وصول مطالبات سازمان خصوصي سازي (289 ميليارد تومان به مأخذ پايان مردادماه سال جاري) تا پايان مردادماه سال جاري تقريباً منتفي است. سازمان خصوصي سازي با قاطعيت کامل و از تمام جنبه هاي حقوقي و قانوني امکان استيفاي حقوق دولت را درخصوص ارزش سهام واگذارشده توسط اين سازمان دارد.

* گفته مي‌شود بخشي از سهام فولاد خوزستان نيز به اين مجموعه واگذار شده است. آيا اين موضوع صحت دارد؟

ـ بنده هم، در بريده جرايد اين خبر را ملاحظه کرده‌ام. تنها عکس العملي که مي‌توان در مقابل اين خبر داشت ابراز تعجب و تاسف است. بايد توصيه کنم در حالي که دستگاه‌هاي نظارتي کشور در تمامي قوا به صورت شبانه روزي به بررسي ابعاد و جوانب اين موضوع مي‌پردازند، هر گونه اظهار نظر غير حرفه‌اي و كذب مي‌تواند به اعمال اين نظارت‌ها آسيب برساند. لذا بايد دقت کرد که اطلاع رساني در خصوص اينکه وظيفه همه رسانه‌هاست ضمن صداقت حرفه‌اي، از دقت کافي نيز برخوردار باشد. به طور قاطعانه عرض مي‌کنم در حال حاضر 50.5 درصد از سهام فولاد خوزستان در يد دولت و به نمايندگي از دولت در يد اين سازمان است. بنابراين موضوع واگذاري بلوک 30.5 درصدي معامله ابطالي فولاد خوزستان به اين گروه از اساس کذب است. اين اطمينان را به مردم عزيز کشورمان مي دهم که تلاش مي شود تا تمامي واگذاري‌هاي اين سازمان در فضاي رقابتي و در چارچوب ضوابط و مقررات تحقق يابد.

* در واگذاري شرکت‌هايي از اين دست آيا امکان بررسي اهليت مشتري حداقل از جنبه مالي در دوره مديريت پيشين سازمان مقدور نبود؟

ـ در پاسخ به اين سوال بايد عرض کنم تعيين اهليت که موارد آن به جهت جلوگيري از خدشه به رقابت در واگذاري‌ها بسيار محدود است، با هيات واگذاري است. درکل 870 هزار ميليارد ريال واگذاري انجام شده تا به حال صرفاً دو شرکت عظيم کشور شامل مخابرات و هواپيمايي جمهوري اسلامي مشمول تعيين موضوع اهليت شده اند. همان طور که اشاره کردم اين شرکت‌ها در دوره مديريت اينجانب واگذار نشده است. معهذا مدارک و مستندات موجود در سازمان خصوصي سازي حکايت از آن دارد که در هيات واگذاري نيازي به بررسي اهليت چنين واگذاري‌هايي ضروري ديده نشده بود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۸:۵۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 9006-15005
  • خبرنگار :