محمد مهدي عسگرپور معتقد است:سينما دردنيا اگر قوام يافته است به اين دليل است كه تئوري دو امدادي را پذيرفته است.
مديرعامل خانه سينما در آستانه روز ملي سينما در گفتوگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در پاسخ به اينکه آيا همچنان امنيت شغلي مهمترين دغدغه اهالي سينماست،گفت: بله، همچنان اين موضوع مهمترين دغدغه اهالي سينما است.
وي در عين حال مطرح کرد:البته دوستاني كه ما را از بيرون نگاه ميکنند، ممکن است احساس بکنند ما دغدغههاي ديگري هم داريم، مثلا اثبات حقانيت خودمان كه اين موضوع مهمتر از امنيت شغلي بنظر ميرسد.
عسگرپور معتقد است:اين بيشتر منظر بيروني است. بنابراين من همچنان فکر ميکنم،امنيت شغلي دغدغه اصلي ماست.
وي در پاسخ به اينکه در پي برگزار نشدن گردهمايي امنيت شغلي در سال گذشته،دوستاني که قول دادند،مطالبات اهالي سينما را پيگيري کردند؟ گفت:به هيچ وجه اين قولها عملي نشد. متاسفانه در اين بخش حتي ما ميليمتري هم به جلو حركت نكرديم.
بعد از اينکه به ما گفتند اگر گردهمايي را لغو کنيم به ما کمک خواهند کرد، نه تنها به وعدههايشان عمل نکردند بلکه غيب شدند و ديگر هرگز ديده هم نشدند و حتي پس از آن وضعيت رابطه ما با آن مسئولان هم، سردي بيشتري پيدا كرد.
وي معتقد است: ما اساسا در دورهاي به سر ميبريم كه با تناقضهاي پي در پي مواجه هستيم و سينما هم از اين تناقضگوييها بيبهره نبوده است.
عسگرپور خاطرنشان کرد:همه شاهد بوديم كه بعد از لغو آن گردهمايي،يک سرفصل جديد تحت عنوان وجه قانوني خانه سينما توسط مخالفان آغاز شد.
اين موضوع را برخي به قدري پيش بردند تا افكار عمومي سينما و غير سينما بر روي اين موضوع متمركز و از مسئله اصلي منحرف شود. يعني اينكه امروز ما بايد كمتر فكر و سوال كنيم كه مديريت فرهنگي در چند سال گذشته چند سالن و صندلي سينما اضافه كرده است؟آيا گردش مالي اقتصاد سينما در اين دو، سه سال بهبود يافته است؟آيا براي قانونمند كردن مميزيها تدبير شده است و يا همچنان اين سليقه مديران است كه شايست و ناشايست را تعريف ميكند؟
معادلات سينما را در بحث بيكاري،توليدات تلويزيوني متغيير ميكند
مديرعامل خانه سينما در پاسخ به اينکه آيا همچنان ميانگين بيکاري سينماييها 18 ماه است؟گفت:آنچه معادلات سينما را در بحث بيکاري متغير ميكند، توليدات تلويزيوني است چون بخش عمدهاي از همكاران ما در تلويزيون نيز مشغول هستند. بنابراين ما بايد از تلويزيون خيلي تشكر بكنيم كه توانست مرهمي بر زخم بيكاري همكاران ما باشد.
وي در عين حال خاطرنشان کرد: اگر بخواهم به اين سئوال روشنتر پاسخ بدهم. ما وضعيت بهتري در رابطه با بيکاري همکارانمان پيدا نکرديم اما مولفه فعاليت همکارانمان در تلويزيون، ارايه آمار دقيق بيكاري همكارانمان را نامشخص ساخته است.
عسگرپورادامه داد:البته نكتهاي كه در اين ميان حائز اهميت است و خيلي بطور رسمي اعلام نميشود،اين است که در پي اجرا شدن طرح هدفمند شدن يارانهها آمار توليد در سينما بطور محسوسي رو به كاهش است و اين كاهش حتما بيشتر هم خواهد شد که دلايلش مفصل است.
مديرعامل خانه سينما دربارهي اينکه آيا کتابچه و سرفصلهاي علمي امنيت شغلي منتشر شده توسط خانه سينما در اختيار مسئولان قرار گرفته است به ايسنا گفت:ما حتما پژوهشها و مکتوباتي که فکر کنيم به درد خارج از خانواده سينما ميخورد را بيدرنگ به هر جايي كه لازم بنظر ميرسد، ارسال ميكنيم. بنابراين ما موارد اينچنين را خصوصا كتابچه امنيت شغلي را به تمامي مراجع از جمله وزارت اطلاعات،وزارت ارشاد، مجلس ارسال كرديم.
وي در عين حال مطرح کرد:اما تلقي من اين است که فرهنگ مطالعه در كشور خيلي نابسامان است. من چندين بار همين کتاب امنيت شغلي را براي مسئولان مختلف فرستادم اما دوباره که مرا ميديدند، ميگفتند،دوباره بفرستيد.
دل و دماغ كار كردن در حوزه فرهنگ كمتر وجود دارد
اين کارگردان معتقد است:دل و دماغ كار كردن در حوزه فرهنگ کمتر وجود دارد. چون مديريت فرهنگي آنقدر با مسايل سطحي و روزمره آميخته است كه ديگر کسي چندان توقعي از آن ندارد و البته اين معنا دردناك است.
وي يادآور شد: ما در دورههاي مختلف با مسئولاني روبرو بوديم كه 10 سال کار يا يك سال كار كردن برايشان فرقي نميكند چون علاقه ندارندتا حوزه مسئوليتشان را بدانند. آنها علاقهاي ندارند وارد اين حوض بشوند وخيس نشدن را ترجيح ميدهند.
عسگرپور درباره چگونگي ارتباط خانه سينما با مسئولان وزارت ارشاد در شرايط فعلي خاطرنشان کرد:در حوزه فرهنگ در کشور ما، همه گلوگاهها در حوزه دولت تعريف شده است. در واقع اجرا، هدايت و نظارت يك جوري در دولت ديده شدهاند و بخش خصوصي معنايي ندارد.
وي ادامه داد: در اين راستا خانه سينما و هر جريان صنفي ديگر در حوزه فرهنگ بايد ارتباط ارگانيك خودش را حداقل در حوزه کلانتر با وزارت ارشاد حفظ بكند.چون ما با يكديگر تقاطع كاري بسيارداريم مثلا در حوزه بيمهها و برخي مسايل معيشتي و ....
حضور سجادپور در خانه سينما
عسگرپور درباره دليل حضور چندي قبل مدير كل نظارت و ارزشيابي در خانه سينما،توضيح داد: طي پيگيريهاي مكرري كه براي حضور همكارانمان در شوراي پروانه ساخت داشتيم و هم اکنون براي چندمين بار دارم مطرح
ميکنم كه بر اساس آيين نامه مصوب هيات وزيران، حضور دو نماينده از خانه سينما در اين شورا تصريح شده است که اين حق از ما سلب شده است،با مسئولان نامه نگاري داشتيم.
وي ادامه داد: به هرحال براي رفع اين تخلف گفتگو و توافقي صورت نگرفت و معاونت سينمايي نمايندگان خودشان را انتخاب کردند. در اين راستا حداقل براي ثبت در تاريخ هراز چندگاهي مکتوبي براي مسئولان ميفرستيم تا چنانچه خواستيم اين موضوع را به محكمه قضايي ببريم، اين مكتوبات را مستند داشته باشيم.
وي يادآور شد: در پي همين مکتوبات،آقاي سجادپور به خانه سينما آمدند تا به اين موضوع رسيدگي شود. در آن مقطع آن طور که آقاي سجادپور گفتند، آقاي شمقدري در سفر آفريقا بودند بنابراين ايشان تنها آمدند.
عسگرپور با اشاره به بحثها و موارد مطرح شده در آن جلسه توضيح داد:بحثهاي مختلفي مطرح شد، يك بخشي از آن به دوستيهاي شخصي سابقهمان برميگشت و بخش ديگر توصيههاي هر دو طرف به يکديگر بود اما حس عمومي من اين است كه دوستان همكاراييهايمان را به مسالهاي موكول كردند كه همهمان را وارد يك عرصه ديگري ميکند.
وي توضيح داد: بحث تصويب اساسنامه جديد خانه سينما را در شوراي فرهنگ عمومي مطرح کردند كه پيش از اين هم مطرح شده بود.
عسگرپور يادآور شد: من در آن جلسه ازآقاي سجادپور سئوال كردم كه اگر علاقه مند هستند، بحث حقوقي اين ماجرا را با هم داشته باشيم كه ايشان ترجيح دادند به دليل مسايل تخصصي اين مباحث، در آن جلسه مطرح نشود.
وي ادامه داد:ما درباره اين موضوع از مشاوره چند حقوقدان استفاده کرديم و متوجه شديم موضوع اشاره شده خيلي مباني روشني دارد و اين موضوع آنقدره هم پيچيده نيست.
براساس يك ماده از اساسنامه خانه سينما تغييرات اساسنامه خانه سينما بايد به تصويب شوراي فرهنگي عمومي برسد و در عين حال بر اساس اساسنامه مجمع عمومي خانه سينما بالاترين مرجع تصميمگيري خانه سينماست و هر نهاد حق دارد، آنچه را خودش در اساسنامه اضافه ميکند را حذف بكند. بنابراين مجمع عمومي خانه سينما نه تنها در دوره ما بلکه در دورههاي قبلتر(1378)آمده و اين بند را حذف كرده و گفته است، لزومي ندارد ما تغييراتمان را از جايي و كسي خارج از خودمان اجازه بگيريم.
عسگرپور خاطرنشان کرد: از اينجا به بعد وارد يك مبناي حقوقي ميشويم كه اگر تصميمات مجمع عمومي هر نهادي به عنوان بالاترين ركن مغايرتي با قانون اساسي و قوانين موضوعه كشوري نداشته باشد،هيچ مشكلي ندارد و اساسنامه آن را ميتوانند تغيير بدهند و اين اقدام كاملا قانوني است.البته كه اين طبيعي ايست كه دوستان بايد به دنبال مفادي براي اعمال نظر خودشان باشند.
الان دوره مراقبت است
مديرعامل خانه سينما دربارهي دستاوردهاي آن نشست گفت: اين جلسات و جلسات كارگروه مشترك همه بينتيجه ماند چون منطق ايجابي وجود ندارد. پس بيشتر وقت کشي است و ما تجربهاش را در دوسال اخير داشتهايم. به نظرم اين مسيرها فايدهاي نداشته جز اتلاف وقت.
ما داريم كجدار و مريز رفتار ميكنيم. فکر ميکنم ما در دورهاي بسر ميبريم که بايد بعضي از نهادها و شخصيتهايمان را حفظ و صيانت بكنيم تا يك زمان ديگر و مواظب باشيم تخريب فزاينده موجود به حداقل برسد بنابراين الان، دوره مراقبت است.
دو امدادي شكل نگرفته است
محمد مهدي عسگرپور در بخش ديگري از اين گفتوگو با اشاره به شرايط مديريت فرهنگي در دورهها و سالهاي گوناگون ابراز عقيده كرد:در كشور ما اينکه مديريتها نسبت به يكديگر مثل دو امدادي عمل بكنند، نه تنها جدي نيست بلكه برعكس هر مديريتي ميكوشد تمام گذشته را زير سئوال ببرد.
وي يادآور شد: قديميترها ما اين موضوع را به عنوان شعار و آرمان ميپذيرفتيم و از کشورهاي خارجي مثال ميزديم و ميگفتيم سيستم مديريتي آنها اساسا وابسته به فرد نيست بلکه يك سيستم عمل ميكند که دو امدادي است.
اين کارگردان ادامه داد: البته اين موضوع چند سالي است که در كشور ما منتفي است. ما الان در شرايطي هستيم كه مدير فعلي همه مديران قبلي را زير سوال ميبرد، البته مسئولان قبلي هم ممكن است مديران قبلتر از خودشان را زير سوال برده باشند. بنابراين بحث دو امدادي خيلي جدي نيست و به همين دليل است كه چيزي در كشور ما نهادينه و روبه توسعه نيست.
وي اذعان داشت: اين روند در کشور ما يک فرهنگ ايجاد كرده است، يعني ما به موجوداتي تبديل شديم كه تحمل قبل و بعد از خودمان را نداريم و فكر ميكنيم زمين سوختهاي تحويل گرفتهايم و بايد روي آن مينگذاري كنيم و برويم.
عسگرپور معتقد است: بزرگان ما به اين بياخلاقيها دامن زدهاند. اين طوري نيست كه اين موضوع از سمت مردم به سمت مديريت منتقل شده باشد.
وي خاطرنشان کرد: خوشبيانهاش اين است که آدمها براي نظام دل ميسوزانند و در مدت يك سال تا دو سال مديريت شان بدون اينكه به آثار قبل و بعد خودشان توجه بکنند، کاري را تحويل ميدهند. اما بدبينانهاش اين است که يك مديريت در دوران مديريتاش به خودش، دوستانش و بستگانش نگاه كند كه اين نوع را ما هم تجربه كرديم.
عسگرپور با اشاره به موارد مطرح شده گفت:قصه عمومي مديريت در كشور ما اينگونه است، به همين دليل اگر از شما بپرسند، مشكل امروز سينماي ايران چيست اگر بگوييم فيلمنامه، اين سطحيترين نگاهي است که ميتوانيم داشته باشيم پس ما بايد به دنبال مولفه بزرگتري باشيم.
کارگردان «قدمگاه» با تاکيد براينکه، سينماي ما بايد فرهنگ سازي داشته باشد، ادامه داد: از نظر من مشكل بزرگ ما اين است كه ياد گرفتهايم و عادت كرديم دچار بياخلاقي باشيم و قبل و بعد خودمان را تكفير بكنيم و راز بقاي خودمان را در تكفير قبل و بعد از خودمان ميدانيم.
وي معتقد است: سينما ما در چنين شرايطي خيلي هم نجابت به خرج داده است و با توجه به حضورسرمايههاي گرانسنگش توانسته حيات خودش را ادامه بدهد.
عسگرپور معتقد است:سينما دردنيا اگر قوام يافته است به اين دليل است كه تئوري دو امدادي را پذيرفتهاند. بيايم کشورهاي چون آمريكا، هند و برخي كشورهاي اروپايي را از جهت قوانين،مقررات و سيستم اداري دولتي نگاه بکنيم، اتفاقا ميبينيم اين دو امدادي آنجا درست شكل گرفته است. مثلا براي هاليوود و باليوود فرقي نميكند چه کسي و در چه دورهاي رييس جمهور است، فيلمساز کار خودش را ميکند يعني بر اساس نياز مخاطب و زاويه نگاه خودش فيلم ميسازد.
سينما زماني قواميافته است كه دو امدادي شكل گرفته باشد
عسگرپور تاکيد کرد:سينما به عنوان يك هنرصنعت مدرن در كشوري ميتواند قوام يافته باشد كه دو امدادي در آن پذيرفته و شكل گرفته باشد.
وي خاطرنشان کرد:اگر عدهاي معتقدند كه سينماي ما به درد مسائل مهم كشور و نظام نميخورد به خاطر اين است كه در نگاه كلان دو امدادي شكل نگرفته است و من فيلم ساز ناچار بايد ببينم طبع مسئولان امروز چگونه است.
مطالبات اهالي سينما
مديرعامل خانه سينما در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به مطالبات اهالي سينما از مسوولان مطرح کرد:عمل به تعهدات كه مهم ترين آن عمل به قانون اساسي است، مورد تقاضاي ماست. ما چهار اصل (22و26و28ؤ29)در قانون اساسي داريم كه به مطالبات حوزه سينما كمك ميكند. در قانون اساسي آمده است كه دولت موظف است ضمن اينكه براي شاغلان اين حرفه كار فراهم ميكند، انواع بيمههاي تامين اجتماعي، بيكاري و ... را هم تامين کند.
وي در عين حال خاطرنشان کرد: ما به عنوان اهالي سينما اگر بخواهيم همين مطالبه قانوني را پيگيري كنيم به ما انگ سياسي ميزنند. مگر ما در گردهمايي صنفي سال گذشته که لغو شد، غير از اين مطالبهاي داشتيم؟
عسگرپور در ادامه ابراز عقيده کرد:در چنين شرايطي كه اينقدر فضاي سوء تفاهم بالا است و دو امدادي هم که عرض کردم،جدي نيست بنابراين مطالبات ما هم جدي گرفته نميشود و دولتها ميآيند و ميروند و ما دوباره از نو بايد شروع كنيم.
وي با اشاره به برنامه چهارم و پنجم توسعه مطرح کرد:برنامه پنجم بيشتر به سمت شعار رفته است تا برنامهريزي. مثلا بندي دارد مبني بر، فعاليت در جهت ساختن انسانهاي متعالي که اين بند برنامهاي نيست. اما در مورد قانون برنامه چهارم كه اتفاقا يك مقدار روشنتر و منطقيتر عرصههاي فرهنگ و هنر در آن مطرح شده است و ما هم برخي مطالبات را پيرامون آن پيگيري ميکرديم، که براساس اين پيگيريها اول امسال به ما گفتند، برنامه چهارم زمانش تمام شده است. جاي تعجب دارد مسوولان تكاليفاش را انجام ندادهاند و كسي هم بازخواست نكرده كه چرا انجام ندادهايد و بدتر اينكه در برنامه پنجم هم اين معوقهها را تكرار نكردهاند.
ميگفتند ما مطالباتمان را به لايحه تبديل كنيم اما..
مديرعامل خانه سينما با اشاره به ديداري که در مقطعي با رييس کميسيون فرهنگي وقت مجلس داشتهاند ،يادآور شد: در آن مقطع ما با همراهي برخي اعضاء هيات مديره براي پيگيري برخي مسايل قانونيمان با آقاي حدادعادل جلسه گذاشتيم. در آن جلسه مطرح شد كه فضاي فعلي خيلي براي طرح مسائل اينچنين مساعد نيست. البته اگرمن بخواهم جزييات بيشتري در اين زمينه که چرا فضا مناسب نبوده، مطرح کنم بخش عمدهاي از مصاحبهي ما ممكن است غير قابل چاپ بشود.
وي توضيح داد: در آن مقطع آقاي حدادعادل پيشنهاد درستي داشتند که ما مطالباتمان را به لايحه تبديل بکنيم و از طريق دولت به مجلس بياوريم چون از اين طريق امکان موفقيتش خيلي بيشتر است. اما با توجه به فاصلهاي که ميان ما و مسوولين بر سر ماموريت و اهداف سينمايي وجود دارد،اين اتفاق فعلا عملي نشد. گرچه ما كوشيديم و مطالبات مدون مان را براي آنها ارسال كرديم.
يك مشكل قديمي و دورن گروهي در سينما
عسگرپور در عين حال گفت:يك مشكل قديمي، درون گروهي هم داريم كه ناشي از همان دو امدادي است که كارش را درست انجام نميدهد.
خيلي از بچههاي سينما موافق با قانون نيستند و من هم به آنها حق ميدهم چون ميگويند در برخي از حوزهها، اگر قوانين وجود نداشته باشد ميتوان از تبصره و لابيها استفاده كرد اما اگر قانوني وجود داشته باشد،دچار مشكل ميشويم. اين حس عمومي در اهالي سينما از قديم و سالهاي قبلتر بوده است که مهمترين آن در دوران مرحوم سيف الله داد بود كه خيلي از دوستان نزديك ايشان تلاش كردند، سينما قانون نداشته باشند.
مديرعامل خانه سينما مطرح کرد: البته اهالي سينما هم در درون خودشان، براي پيگري مطالبات قانونيشان يكدست و يك پارچه نيستند و اين موضوع برميگردد به اينکه آن باور و تفكردو امدادي شكل نگرفته است.
نتايج مصوبات شوراي عالي سينما ارزيابي شود
عسگرپور دربارهي جايگاه شوراي عالي سينما معتقد است: شوراي عالي سينما در كشور ما يك مفهوم مشخص دارد يعني نمايندگاني از قواي مختلف. مثل شوراهاي پول، اقتصاد، فرهنگ و... نه اينكه الان تصميم بگيرند معاونت سينمايي به سازمان تبديل شود و فردا براي تصويب ببرند مجلس.و البته شايد نبرند مجلس و به عنوان زير مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد مثل اكنون تشكيل دهند.
وي معتقد است: بايد از سوي معاونت سينمايي كه دبيري اين شورا را دارد صورت جلسات شوراي عالي سينما منتشر شود تا نتايج مصوباتشان قابل ارزيابي باشد.
ما به عنوان صنف از هر اتفاق خوبي كه در سينما بيافتد از مسوولانش تشکر ميکنيم ولي وقتي فقط يك تعداد زيادي مصوبه شفاهي اعلام ميشود و در عمل پيشرفتي مشاهده نميشود،چه بايد بگوييم؟!
مديرعامل خانه سينما يادآور شد: در افطاري سال گذشته که بعضي از همكاران سينمايي حضور داشتند، شنيدم كه رييس جمهور محترم قول دادند كه بحث بيمه بيكاري سينما، دي ماه همان سال (پارسال) اجرايي ميشود و به قطعيت ميرسد اما الان در شرايطي هستيم که اساسا احتمال حل شدن اين مشکل وجود ندارد.
صندوق بيمه بيكاري به كجا رسيد؟!
عسگرپور در پاسخ به اينکه آيا با رسيدن بودجه ،صندوق بيمه بيکاري راه اندازي ميشود،گفت: به نظرم مهمترين موضوع قبل از بودجه اين صندوق،ساختار ونهاد مسئول راهاندازي اين صندوق است.
وي ادامه داد:اگر اين صندوق در درون دولت تعريف شود، پيامدهاي خاص خودش را دارد و اگرهم در نهادهاي صنفي تعريف شود، پيامدهاي خودش را دارد. اگر ما اصرار كرديم صندوق بيمه بيكاري در درون نهاد صنفي شكل بگيرد به اين دليل است كه ما از حال همكاران خودمان بيشتر آگاه هستيم تا مسئولان دولتي.
وي توضيح داد: ما در شکل گيري صندوق بيمه بيکاري به يك جريان خود گردان فكر كرديم. يعني آورده صندوق و بخش اوليهي بودجه صندوق را دولت بدهد و بقيه توسط خود اعضاي كه ميخواهند عضو شوند، پرداخت شود.
اين شيوه در دولت قابل اجرا نيست و مشكلات حقوقي هم خواهد داشت. اگر آنجا تشكيل شود بايد به صندوقي تبديل شود كه پولي به آن وارد بشود و ديگر خودگردان نيست، در غير از اين شکل بايد برود مصوبه بگيرد اما در نهاد صنفي اين موضوع قابل اجرا است.
مديرعامل خانه سينما معتقد است: راه نزديك شدن يك جريان صنفي با بدنه سينما و دولتمردان ميتوانست صندوق بيمه بيكاري باشد. اما اين تمايل الان وجود ندارد و از اينجا همين جدايي شكل ميگيرد.
تلاش كنيم،مي توانيم خودمان صندوق بيمه بيكاري را راهاندازي كنيم
عسگرپور در پاسخ به اينکه اگر بودجه صندوق بيمه بيکاري بيايد،چه زماني اين صندوق تشکيل خواهدشد،گفت:بلافاصله صندوق بيمه بيكاري راه اندازي ميكنيم.
وي يادآور شد: من يك وعدههايي را اوايل زمستان پارسال دادم و سايتهاي نوشتند بلوف جديد مدير عامل خانه سينما که من گفته بودم ما در شش ماهه اول سال 90 به استقلال مالي ميرسيم. الحمدلله اين موضوع محقق شد و ما فعلا از مسئولان ديگر بودجه نميخواهيم.
الان هم فكر ميكنم اگر يك مقدار تلاش بيشتري بکنيم، شايد بتوانيم خودمان ظرف دو سال آينده،صندوق بيمه بيكاري را بدون حمايت مسوولان و مقامات راه اندازي کنيم.
مديرعامل خانه سينما در بخش پاياني اين گفتوگو دربارهي روز ملي سينما و جايگاه اين روز گفت: مسوولان ما در دورههاي قبلي و فعلي استراتژي مشخصي خصوصا در رابطه با سينما ندارد.تعبير من خيلي خوبي نيست،به نظرم سينما براي خيلي از مسوولان ما، استخواني در گلو شده است.اگر استراتژي وجود داشت آن موقع ميتوانستيم بگوييم روز ملي سينما يعني چي.
عسگرپور معتقد است: ما دچار بلاتكليفي هستيم چون سليقهها را نميدانيم.
وي در عين حال مطرح کرد:با وجود اينكه استراتژي وجود ندارد. اما وقتي يك اتفاق رخ ميدهد، يقه سينما را ميگيرند كه چرا شما در رابطه با فلان موضوع جهاني فيلم نميسازيد. در حاليکه هيچ ابزار و امكاناتي براي تامين و بهنگام سازي زير ساختهاي سينما فراهم نميكنند،فقط سرزنش ميکنند و نتيجه آن فيلم هاي كم خاصيتي مي شود که با بودجه و تسهيلات دولتي ساخته ميشود و برخي از اين فيلمها را بر روي اكران ميبينيم.
انتهاي پيام