*آزادراه تهران ـ شمال؛ از وعده تا عمل* كـنـسرسـيوم جـديـد راهـگـشا مـيشــود؟
بنا بر اعلام مسوولان به شرط تامين منابع چهار سال براي افتتاح كامل آزادراه تهران ـ شمال كه به روياي پاييتختنشينان براي سفري ايمن به شمال كشور تبديل شده زمان لازم است و اكنون به نظر مي رسد پرونده جديدي براي اين پروژه باز شده است. به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آزاده راه تهران ـ شمال به 4 منطقه تقسيم شده و بنا بر اعلام مسوولان مرتبط مناطق اول تا چهارم از پيشرفت مناسبي برخوردار شدهاند و آنطور كه اعلام شده، منطقه چهارم از چالوس تا مرزن آباد به طول 20 كيلومتر در سال جاري به بهره برداري ميرسد. همچنين زمان پايان منطقه اول از تهران تا شهرستانك به طول 32 كيلومتر سال 91 اعلام شده است. به گزارش ايسنا، در منطقه دو اين پروژه كه در اختيار بنياد مستضعفان بوده است، تنها يك تونل آزمايشي احداث شده و منطقه سه نيز تا چندي پيش پس از سالها دست نخورده باقي مانده بود كه به اين دليل بنا شد كه اين قطعه از بنياد مستضعفان گرفته شده و به يك كنسرسيوم بخش خصوصي واگذار شود. در اين راستا مهندس احمد صادقي- معاون وزير راه و شهرسازي- از واگذاري قطعه دو و سه اين آزادراه به يك كنسرسيوم بخش خصوصي خبر داده است. وي با بيان اينكه قطعه دوم و سوم آزادراه تهران- شمال به كنسرسيومي متشكل از سه شركت بزرگ كه در ساخت آزادراه تخصص دارند واگذار شده است، تصريح كرد: اين كنسرسيوم در حال انجام مطالعه است تا پس از تائيد ما اقدام به آغاز عمليات اجرايي كند. همچنين مدت زمان داده شده به اين كنسرسيوم براي اجراي قطعه دو و سه سه سال اعلام شده است. از سوي ديگر چندي پيش هيات وزيران بنا به پيشنهاد رئيس جمهوري و به استناد اصل 127 قانون اساسي، علي نيکزاد - وزير راه و شهرسازي، را به عنوان نماينده ويژه رئيس جمهوري براي اعمال اختيارات هيات وزيران درخصوص آزادراه تهران - شمال تعيين کرد. تصميمهايي که توسط نماينده يادشده درخصوص امور اجرايي موضوع مذکور اتخاذ ميشود در حکم تصميمهاي رئيس جمهوري و هيات وزيران بوده و لازم الاجراست و با رعايت آيين نامه داخلي هيات دولت قابل صدور است. به گزارش ايسنا، مطالعات ساخت آزادراه تهران ـ شمال براي نخستين بار با وعده 5 ساله براي ساخت، در سال 1356 به تصويب رسيد و هزينهي آن طبق نظر فرانسويهايي كه داوطلب اجراي آن بودند تا پايان زمان 10 ساله پس از بهرهبرداري حدود 750 ميليارد ريال برآورد شده بود اما در نهايت كلنگ اين پروژه در سال 1375 به زمين خورد و قرارداد مشاركت با بنياد مستضعفان به برآورد 2500 ميليارد ريال و سهم الشراكه وزارت راه به مبلغ 150 ميليارد ريال به صورت مقطوع جهت تملك اراضي به وسيله دولت و بقيه تعهدات و هزينههاي تكميل و بهرهبرداري توسط بنياد منعقد شد. براساس اين گزارش، گرهها و مشكلات متعدد ساخت و عمليات اين پروژه را متوقف كرد و به سال1382 كشاند به طوري كه در آن سال قرارداد ساخت منطقه يك اين آزادراه با يك شركت چيني به مبلغ 245 ميليون دلار امضا شد اما به دليل بروز مشكل در باز كردن اعتبار استنادي (LC) توسط ايران، نارضايتي از مديريت شركت چيني، تملك اراضي، موافقت بيمه چين و برخي عوامل ديگر به تعويق افتاد و عملا اعتبار استنادي آن تا اواخر سال 1385 باز نشده بود كه به دليل گذشت مدت زمان طولاني و مقطوع بودن قرارداد پيمانكاران چيني خواستار تغيير و افزايش قيمت تا 790 ميليون دلار شدهاند كه سال گذشته با400 ميليون دلار دوباره با شركت چيني قرارداد امضا و قرار شد به مدت سه سال منطقه يك اين آزادراه تحويل داده شود. براين اساس، احداث اين آزادراه به بيش از2200 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد اين درحالي است كه كل اعتبار اختصاص يافته به اين پروژه طي 15 سال گذشته كمتر از 400 ميليارد تومان بوده است. به هر حال با ورود كنسرسيوم جديد به قطعههاي دوم و سوم آزادراه و همچنين تعيين نماينده ويژه رئيس جمهوري براي اعمال اختيارات هيات وزيران درخصوص آزادراه تهران- شمال به نظر ميرسد دور جديدي براي تكميل اين روياي قديمي كه به منظور ارتباط مناطق مركزي و شمالي كشور اجرا ميشود، رقم خورده است و اميد ميرود اين آزاد راه در زمان اعلام شده به بهرهبرداري برسد. انتهاي پيام