حامد فرضی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تا چند سال پیش با حفر چاه 60 متری به آب میرسیدیم اما امروز باید بیش از 260 متر زمین را بکنیم تا به آب برسیم.
وی ادامه داد: متاسفانه استفاده بی رویه از منابع آبی باعث کاهش سطح آبهای زیرزمینی شده که این امر خطرات زیادی چون نشست زمین، کاهش پوشش گیاهی و خشکسالی را در پی دارد.
وی ابراز کرد: متاسفانه به دلیل خودخواهی انسانها در بهره برداری از منابع طبیعی طی چند دهه گذشته شاهد قطع بی رویه درختان، رشد قارچ گونه ساختمانها، کاهش منابع آبی و ... در کرج بودهایم که همه اینها باعث شده این شهر از هویت باغشهری خود فاصله بگیرد.
این مسئول اضافه کرد: متأسفانه در فرآیند اجرای پروژههای عمرانی استان مثل کنارگذر چرمشهر-آبیک یا آزادراه تهران – شمال پیوستهای محیط زیستی رعایت نمیشود و همین باعث شده تعداد زیادی درخت در مسیر این پروژهها قطع شود.
فرضی خاطر نشان کرد: موهبتهای خدادادی صرفاً متعلق به ما نیستند و نسلهای بعدی هم سهمی از آنها دارند به همین دلیل باید در بهره برداری از آنها حساسیت لازم را به خرج دهیم وگرنه تا دهههای بعدی شهرهای امروزی جایی برای زندگی نخواهند بود.
به گزارش ایسنا، در حالی بر اساس برنامه زمان بندی شده احداث آزادراه تهران-شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ پایان مییابد که این پروژه از سال ۱۳۷۶ کلید خورده است. طبق گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی قطعه یک آزادراه تهران-شمال در تابستان سال ۱۳۹۸ به مرحله بهره برداری میرسد.
طول منطقه یک آزادراه تهران-شمال ۳۲ کیلومتر است و از پروژههای بزرگ عمرانی در کشور به شمار میآید و تمامی فناوریهای روز جهان در این پروژه استفاده شده است، پروژهای که عملیات اجرایی آن به صورت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و همچین پیمانکاران داخلی به صورت هماهنگ و یکپارچه اجرا میشود.
بهرهبرداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر باعث کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقهای زمان تا سهراهی شهرستانک خواهد شد و بهره برداری آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
در خصوص عوامل تأثیرگذار که موجب طولانی شدن مدت اجرای آزادراه تهران-شمال شده است، باید اعلام کرد که طبق گفته وزیر راه و شهرسازی عوامل رکود زیادی بر این پروژه تحمیل شده است و معارضین متعددی بر این پروژه وجود داشت. علاوه بر این آزادراه تهران-شمال در سالهای گذشته در اولویت پروژههای عمرانی دولت قرار نداشت و در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشمگیر صورت گرفت که منجربه احداث و بهرهبرداری از منطقه ۴ شد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم عملیات اجرایی بر روی منطقه یک و ۲ بدون وقفه از سال ۹۳ شکل گرفت که با مشاهده روند اجرایی پروژه هیچ یک از نقاط تعطیل نبوده است.
در خصوص مناطق دو و سه آزادراه تهران-شمال نیز باید بیان کرد این دو منطقه از پلها و تونلهای بزرگ و متعددی تشکیل شدهاند و به منظور احداث آنها بر اساس پیشبینیهای انجام شده حدود چهار سال زمان و ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی منطقه یک آزادراه تهران-شمال خبر داد و اعلام کرد که عملیات اجرایی این منطقه از آزادراه تهران-شمال رو به پایان است و فقط بخش کمی از عملیات اجرایی آن باقی مانده است.
منطقه ۲ این پروژه هماکنون از ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار و ۵۵۰ میلیارد تومان نیز در این منطقه هزینه شده است. در خصوص منطقه سه آزادراه تهران-شمال نیز باید اعلام کرد که ساخت این منطقه به قیمت روز به سرمایهای بالغ بر ۴,۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد اما با توجه به مدت پنج سال زمان مورد نیاز برای اجرای آن، سرمایهای نزدیک به هفت میلیارد تومان برآورد کردهاند که در مجموع سرمایه مورد نیاز برای بخش ۲ و سه به ۱۰ هزار میلیارد تومان میرسد و در مجموع حدود ۳,۶۰۰ میلیارد تومان برای مناطق یک، ۲ و چهار هزینه شده است.
در خصوص نحوه جذب فاینانسور منطقه سه این آزادراه نیز باید اعلام کرد که چند شرکت ایرانی و چینی آمادگی خود را برای سرمایهگذاری در منطقه سه آزادراه تهران-شمال اعلام کردهاند که مناقصه مربوطه نیز با همکاری وزارت راه وشهرسازی تا قبل از پایان سال جاری، تنظیم و برگزار میشود تا وضعیت فاینانسور منطقه ۳ در نیمه اول سال آینده مشخص شود.
انتهای پیام
نظرات