مديرعامل شركت ملي نفت درگفت‌وگوبا ايسنا: ميدان آزادگان 10درصد از برنامه عقب است

احمد قلعه‌باني گفت: ميدان نفتي آزادگان شمالي اگرچه حدود 36 تا 37 درصد پيشرفت داشته، اما هم‌چنان 10 درصد از برنامه‌ي خود عقب است.

مدير عامل شركت ملي نفت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به تشريح آخرين وضعيت ميدان نفتي آزادگان شمالي پرداخت و عنوان كرد: عمليات اجرايي اين ميدان به واسطه‌ي يك شركت خارجي طبق قرار‌داد پيش مي‌رود و اميدواريم اين ميدان در زمان مقرر خود به بهره‌برداري برسد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه در حال حاضر حدود 36 تا 37 درصد از اين پروژه انجام شده است، خاطر نشان كرد: با اين وجود اين ميدان حدود 10 درصد از برنامه‌ي خود عقب‌مانده كه بايد اين عقب‌ماندگي جبران شود.

او در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين عقب‌ماندگي آيا اين ميدان در زمان مقرر مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت؟ توضيح داد: بايد اين عقب‌ماندگي جبران شده و ميدان نفتي آزادگان در زمان پيش‌بيني شده افتتاح شود.

به گزارش ايسنا، پيش از اين ناجي سعدوني - مدير عامل شركت مهندسي و توسعه‌ي نفت، نويد خبرهاي خوشي از آزادگان شمالي را داده بود.

ميدان نفتى آزادگان در 80 كيلومترى غرب اهواز با ذخيره نفت درجاى حداقل 26 ميليارد بشكه و ميزان قابل برداشت شش ميليارد بشكه در سال 1378 كشف شده است. اين ميدان نفتى كه هيدروكربور درجاى آن بيش‌ از 31 ميليارد بشكه است، ظرفيت توليد حداقل 300 هزار بشكه در روز را دارد.

به گفته مسوولان كشورمان، احتمال مشترك بودن ميدان آزادگان با ميدان مجنون در بخش‌هايي وجود دارد كه عراق در جديدترين تلاش‌هاي يك سال اخير خود براي توسعه ميدان‌هاي نفتي‌اش به دنبال ارتقاي توليد نفت در ميدان مجنون به سطح قبل از جنگ اين كشور و آمريكاست.

پيش از اين در فوريه سال 2004 (بهمن‌ 1382) قرارداد دو ميليارد دلاري توسعه اين ميدان به امضاي مقامات ارشد شركت ملي نفت ايران و شركت اينپكس ژاپن رسيد و بر اين اساس اينپكس ژاپن كه 36 درصد از سهام آن متعلق به دولت اين كشور است، 75 درصد از سرمايه‌گذاري و حق توسعه ميدان را در اختيار گرفت و باقي سهام نيز به شركت نفتيران اينترتريد (نيكو) براى توسعه ميدان نفتى آزادگان رسيد.

پس از آن قرار بود حداكثر در مدت يك سال يعني تا اواخر سال 1383 اين ميدان توسط طرف ايراني به عمق پنج متر مين‌روبي شده و براي ادامه عمليات در اختيار طرف ژاپني قرار گيرد، ولي محافظه‌كاري و تعلل ژاپني‌ها براي انجام مين‌روبي تا عمق 16 متري و همچنين افزايش نرخ جهاني فولاد و ساير خدمات مورد نياز پروژه به دليل رشد صعودي قيمت نفت - كه بيشتر به بهانه‌گيري شبيه بود تا ادعاي فني و مالي - مناقشات هسته‌يي و فشارهاي آمريكا به ژاپن براي در حاشيه نگه داشتن ايران همگي دلايلي شدند كه ژاپن در اين راه به آهستگي گام بردارد.

در نتيجه پس از ضرب‌الاجل‌هاي مختلف ايران و بي‌توجهي ژاپن، اينپكس از پروژه كنار گذاشته شد و سهم اين شركت در آزادگان به 10 درصد كاهش و سهم نيكو به 90 درصد افزايش يافت.

اهميت ميدان آزادگان به‌گونه‌اي كه از كشف آن به عنوان بزرگ‌ترين كشف يك ميدان نفتي در سه دهه اخير نام برده شده و حتي موقعيت ايران را از نظر حجم ذخاير نفتي به رده دوم كشورهاي دارنده نفت ارتقا داد، قابل توجه است. از طرفي تلاش ايران در حدود هفت سال گذشته باوجود مشكلات سياسي موجود موجب توليد زودهنگام از اين ميدان شده است، ولي به‌دليل جدي‌بودن فرضيه مشترك بودن ميدان بايد ديد براي توسعه ميدان آزادگان و افزايش توليد به روزانه حدود 300 هزار بشكه چه تمهيدات ويژه‌اي انديشيده شده و دليل طولاني‌شدن مراحل توسعه ميدان چيست.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۷ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9006-04485
  • خبرنگار : 71060