*كارت اعتباري كارگران در انتظار تكليف* مدير طرح ميزان: وزارت كار ليست كارگران را بدهد

در حالي كه پس از برگزاري جلسه شوراي عالي اشتغال اعلام شد وزارت بازرگاني بايد با تعريف سازوكار اجرايي طرح واگذاري كارت اعتباري به كارگران، عمليات اجرايي اين طرح را آغاز كند، وزارت بازرگاني پاسخ داد كه ابتدا اين وزارت كار است كه بايد ليست كارگران را ارائه دهد. همچنين آن‌چه از پاسخ وزارت بازرگاني برمي‌آيد آن است كه وعده شروع عمليات اجراي واگذاري اين كارت‌ها به كارگران در هفته دولت، عملياتي نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اواخر هفته گذشته پس از برگزاري جلسه شوراي عالي اشتغال يكي از معاونان وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از تصميم گيري اين شورا براي واگذاري کارت‌هاي اعتباري به کارگران خبر داده و گفته بود كه براي تعريف ساز و کار اجرايي طرح، يک هفته به وزارت صنعت، معدن و تجارت مهلت داده شده است.

با وجود اين،‌ مدير طرح ميزان (طرح خريد اعتباري كارمندان و كارگران) با اشاره به آماده بودن سازوكار اجرايي اين طرح تصريح كرد كه اين وزارت كار است كه بايد با ارائه ليست‌هاي كارگران عمليات اجرايي واگذاري كارت‌هاي اعتباري به كارگران را آغاز كند.

عباس قلي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه سازوكار اجراي طرح از سوي وزارت بازرگاني آماده شده است و مشكلي در اين مورد وجود ندارد، گفت: سامانه‌اي كه بايد كارگران براي ثبت نام به آن ورود كنند آماده است و فرمت‌ها تهيه شده و در اختيار مجموعه‌ IT وزارت كار قرار گرفته است. بنابراين مشكلي از بابت سامانه نيست و در بحث ديتاسنتر‌هاي آن هم، ديتاسنتر‌هاي طرح ميزان آمادگي پذيرش را دارد.

وي با اشاره به عقد مرابحه براي اجراي اين طرح افزود: بايد مسئله عقد مرابحه را با بانك طرف مقابل حل كنند كه بانك به صورت مرابحه وام را در اختيار كارگران قرار دهد و پس از اين بحث، ديگر اولويت‌هاي مدنظر خود وزارت كار لحاظ مي‌شود.

مدير طرح ميزان ادامه داد: وزارت كار بايد با در نظر گرفتن اولويت‌هاي خود، كارگران را ثبت‌نام كند و ليست آن‌ها را به بانك‌ها بدهد تا بانك‌ها براي كارگران كارت توليد كنند و در اختيار آن‌ها قرار بدهند.

وي با تاييد اين‌كه براي شروع كار اين وزارت كار است كه بايد ليست كارگران را بدهد و بانك‌ها بايد عقود را منعقد كنند، متذكر شد: چون مجموعه كارگري زيرمجموعه‌ وزارت كار است، آن‌ها خود بايد اولويت‌بندي‌ها در ثبت نام را انجام دهند.

به گفته قلي‌زاده از آنجايي كه بحث ضمانت بانكي مطرح است، بنابراين اولويت اول بايد با كارخانه‌هايي باشد كه مي‌توانند ضمانت لازم را به بانك‌ها بدهند و اگر كارگران قرار‌دادي باشند اين كارفرمايان هستند كه بايد تضمين كنند.

وي در ادامه اظهار كرد: تاكنون بعيد مي‌دانم كارگري در آن سامانه مدنظر ثبت نام كرده باشد. چرا كه به صورت انفرادي نمي‌توانند ثبت‌نام كنند و كارفرمايان بايد ثبت نام را انجام دهند كه اين هم با هماهنگي مجموعه‌ IT وزارت كار است.

مدير طرح ميزان در مورد اجرايي‌شدن اين طرح در هفته‌ دولت نيز بيان كرد: اين را بايد ديگر از خود وزارت كار و بانك‌ها پرسيد كه آيا مي‌شود در اين هفته اين كار را انجام دهند يا نه؟ البته اين هفته يا هفته‌ بعد در درجه اهميت بالايي برخوردار نيست، بلكه اصل براين است كه درست شود و اين مجموعه وارد فرايند كار شوند.

قلي‌زاده متذكر شد: تا ليست كارگران را ندهند و مجموعه‌ خودشان را معرفي نكنند، چه كاري مي‌شود انجام داد؟ اكنون در مجموعه‌ كارمندان تا وزارتخانه‌ها ليست ندهند كه نمي‌شود كاري انجام داد. هم‌اكنون وزارتخانه‌ها ليست خود را به مرور مي‌دهند و بانك‌ها كارت‌هاي اعتباري را صادر مي‌كنند كه براي مجموعه‌ كارگري هم اين كار بايد انجام شود.

اين مقام وزارت بازرگاني در پايان خاطرنشان كرد: براي كارمندان تاكنون 650 هزار كارت صادر شده و تاكنون يك ميليون و 500 هزار نام به بانك‌هاي طرف مقابل داده شده كه براي اين افراد كارت توليد‌ كنند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۶ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9006-03790
  • خبرنگار :