• جمعه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9006-06249

قائم‌مقام بانک مرکزي خبر داد: * حل مشكل كارت‌ اعتباري كارگران * غيرقانوني بودن سپرده وام‌خواه و درخواست ضمانت كارمند رسمي

قائم‌مقام بانک مرکزي خبر داد:
* حل مشكل كارت‌ اعتباري كارگران
* غيرقانوني بودن سپرده وام‌خواه و درخواست ضمانت كارمند رسمي

قائم‌مقام بانک مرکزي از غيرقانوني بودن سپرده‌ وام‌خواه و ضامن رسمي كارمند براي دريافت تسهيلات خبر داد و گفت: با متخلفان برخورد خواهد شد. وي همچنين از حل مشكل كارت‌هاي اعتباري كارگران خبر داد.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا‌) سيد حميد پورمحمدي درباره ادامه اصرار بانك‌ها بر اخذ گواهي کسر از حقوق و ضمانت كارمند رسمي براي وام اظهار كرد: رييس‌کل بانک مرکزي توضيحات لازم را در اين باره داده است و بخشنامه بانک مرکزي به بانک‌ها ابلاغ شده و اگر بانکي تخلف کند حتما با آن برخورد خواهد شد.

وي درباره شرعي و قانوني بودن سپرده وام‌خواه و موضع بانک مرکزي در اين باره، تصريح کرد:‌ سپرده وام‌خواه کاملا ممنوع است؛ اينكه پول‌هاي مردم را متوقف کنند تا بعد به صورت جدولي به آنها تسهيلات پرداخت شود، غيرقانوني است.

قائم‌مقام بانک مرکزي گفت: دليل اصلي بانک مرکزي براي برخورد با بازار غيرمتشکل پولي همين تخلفات بود و اگر بانک‌ها هم اين گونه عمل کند حتما‌ با آن‌ها برخورد مي‌شود.

* سود تاخير

پورمحمدي درباره تخلف برخي بانک‌هاي خصوصي براي دريافت سود از سودهاي تاخيري گفت: دو هفته پيش بانک مرکزي با کانون بانک‌هاي خصوصي جلسه‌اي داشت و نكاتي از اين دست به آن‌ها يادآوري شد. كانون درباره التزام خود به اجراي بسته سياستي ـ نظارتي بانك مركزي نامه كتبي داد و بانک مرکزي از اين پس، اقدامات سخت‌گيرانه بيشتري انجام خواهد داد تا شائبه‌اي در رعايت اين نرخ‌ها به وجود نيايد.

* بدون سپرده قانوني بانكي وارد بورس نمي‌شود

قائم‌مقام بانك مركزي در واکنش به عرضه سهام يکي از بانک‌ها در بورس که نزد بانك مركزي سپرده قانوني ندارد، گفت‌: سپرده قانوني صراحت قانون است و اگر بانکي اين مورد را تکميل نکرده باشد قطعاً بانک مرکزي با آن برخورد مي‌کند و حتي ممکن است پرونده آن به هيات انتظامي بانك‌ها ارجاع شود.

* كارت اعتباري كارگران

قائم‌مقام بانک مرکزي در ادامه درباره طرح کارت خريد اعتباري کارگران گفت: دستورالعمل اعطاي هر کارتي در قالب عقد مرابحه به بانک‌ها ابلاغ شد و از اين پس هر بانکي مي‌تواند با استفاده از عقود مختلف تامين اعتبار اين كارت‌ها را بر عهده بگيرد.

پورمحمدي تصريح کرد: قانون، مصوبه هيات وزيران، مصوبه شوراي پول و اعتبار و دستورالعمل ويژه کارت‌هاي اعتباري به بانک‌ها ابلاغ شده است و مشكل کارت‌هاي اعتباري و خريد برطرف شده است.

* اصلاح قانون چك

پورمحمدي با ابراز بي‌اطلاعي از آخرين وضعيت اصلاح قانون چک به سامانه چک‌ بانك مركزي اشاره كرد و گفت‌: سامانه چک‌ها در نظام بانکي فعال شده است و بانک‌ها با استعلام از اين سامانه مي‌توانند از وضعيت چک‌ها به خصوص چک‌هاي برگشتي مطلع شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha