*همزمان با هفته‌ي دولت* عملكرد رسانه‌يي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه‌هاي تحت پوشش معاونت مطبوعاتي اين وزارتخانه ‌تشريح‌ شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پايگاه اطلاع‌رساني دولت اعلام كرد: از زمان روي کار آمدن دولت نهم و دهم، مي‌توان به موارد متعددي از سياست‌هاي موفق دولت در حوزه‌هاي گوناگون اشاره کرد که همراه با تغييراتي مثبت، زمينه‌هاي مساعد براي برداشتن خيز رو به جلو در آينده را نويد مي‌دهد.

شاخصه اصلي دولت نهم و دهم که موتور محرک برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات آن است، عدالت‌طلبي يعني عنصري است که مقام معظم رهبري همواره بر آن تأکيد داشته و دارند.

دولت نهم و دهم هم براي تحقق عدالت از نظريه‌پردازي و شعارها عبور کرده و وارد مرحله اجرايي شده است. در اوج اين اقدامات اجراي طرح تحول اقتصادي، توزيع سهام عدالت، قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، اجراي اصل 44 قانون اساسي، طرح مسکن مهر، اجراي طرح پزشک خانواده، ايجاد دو و نيم ميليون شغل براي گروه‌هاي مختلف جامعه، اقدامات مهم فرهنگي، هنري و ورزشي و بسياري موارد ديگر است.

دولت نهم و دهم به مردم‌داري و مردم‌باوري نيز که مورد تأکيد هميشگي مقام معظم رهبري قرار داشته، باوري عميق داشته و به درستي يکي از خصوصيات و ويژگي‌هاي خود را «مردم‌داري و مردم‌باوري» قرار داده است.

انجام 90 سفر استاني در طول شش سال گذشته و ديدارهاي گسترده و بي‌واسطه رييس‌جمهوري و دولتمردان با مردم در استان‌ها و تهران، اهتمام ويژه به حل مشکلات مردم که از طريق دريافت نامه‌ها يا شنيدن رودروي مشکلات و درد دل‌هاي آن‌ها منعکس مي‌شوند از مصاديق اين جهت‌گيري اساسي دولت است که مي‌توان آن را يک خصوصيت نهادينه شدن در دولتمردان تلقي کرد.

امسال و همزمان هفته دولت، در راستاي اطلاع‌رساني شفاف از فعاليت‌ها و اقدامات صورت گرفته در دستگاه‌هاي اجرايي، پايگاه اطلاع‌رساني دولت در سلسله گزارش‌هايي به انعکاس فشرده و چکيده اهم خدمات و دستاوردهاي وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در قالب کارنامه مهر در طول دولت‌هاي نهم و دهم مي‌پردازد اما به طور يقين جمع‌آوري و انعکاس کامل عملکرد و خدمات دولت که در اين مدت به اذعان بسياري از افراد و حتي منتقدان تلاشي بي‌وقفه و بي نظير پس از پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون داشته، کاري سخت است که مجالي طولاني مي‌طلبد.

* طرح آموزش خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر

در سال 89 اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همکاري دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه‌هاي معاونت مطبوعاتي، طرح آموزشي ويژه خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر را با شيوه‌اي متفاوت از گذشته ارائه کرد.

در اين راه علاوه بر بهره‌گيري از اساتيد دانشگاهي و صاحبنظران و متخصصين فن، از تجارب مسوولان و معاونان مقام عالي وزارت از جمله معاون اداري و مالي، معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني، معاون امور هنري و مديران ارشد حوزه فرهنگ و هنر بهره گرفته و بدين وسيله دانش و تجربه را با هم درآميخت.

برگزاري دوره آموزشي ويژه خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر، با عنوان "آشنايي با سياست‌ها و خط مشي‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي" اهداف زير را دنبال مي‌کرد:

-ارتقاء سطح علمي، بينش و افزايش مهارت‌هاي حرفه‌يي خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر

-آشنايي با ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

-ارتباط دو سويه و نزديک با مسوولين حوزه فرهنگ و هنر کشور

-آشنايي با اصول برنامه‌ريزي و سياستگذاري فرهنگي

-آشنايي با سياست‌ها و خط مشي‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بويژه در حوزه‌هاي تخصصي فرهنگي، مطبوعاتي، سينمايي، هنري فعاليت‌هاي قرآني و مساجد

-ارائه الگوي مطلوب آموزش تخصصي خبرنگاران در تمامي حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و...

اين دوره آموزشي تيرماه سال 1389 در پنج روزبرگزار شد. مراسم اختتاميه اين دوره با حضور مقام عالي وزارت برگزار شد و براي خبرنگاراني که اين دوره را با موفقيت گذرانده‌اند، گواهينامه صادر شد.

* تدوين نظام جامع رسانه‌اي

از اقدامات مهم در حوزه مطبوعات تدوين نظام جامع رسانه‌اي است که بر اساس آن، قانون مطبوعات، آيين نامه خبرگزاري هاي غيردولتي و آيين نامه ساماندهي پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي پس از انجام کار کارشناسي و استفاده از نظارت اساتيد علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري و اصحاب رسانه تدوين شد.

* طرح سرشماري از روزنامه‌نگاران و شاغلان عرصه مطبوعات

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي اولين بار طرح سرشماري از فعالان و شاغلان عرصه مطبوعات وخبرگزاري‌ها، مکان‌هاي مرتبط، دفاتر نمايندگي نشريات، خبرگزاري‌ها و روزنامه فروشي‌ها را اجرا کرد. معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد به‌عنوان متولي ساماندهي مطبوعات و خبرگزاري‌هاي کشور طي سال‌هاي گذشته موفق نشده بود، اطلاعات جامع و کاملي ازخبرگزاري‌ها، بنگاه‌هاي مطبوعاتي و نيروي انساني شاغل در اين عرصه به دست آورد، بنابراين در هر مرحله از زمان که امکانات و فضا براي ارائه برنامه‌هايي جهت ساماندهي و بهبود شرايط کاري (به عنوان مثال آموزش، بيمه، امکانات رفاهي، خدماتي و...) اين گروه مناسب بود به علت عدم اطلاع از کم و کيف فعاليتها و تعداد افراد شاغل در اين حوزه‌ها، امکان برنامه ريزي و ارائه پيشنهادهاي کاربردي مبتني بر مستندات و آمار صحيح و قابل اعتماد مقدور نبود.

هدف اصلي طرح سرشماري جمع‌آوري اطلاعات کامل و طبقه‌بندي شده از ويژگي‌هاي فردي، شغلي، تحصيلي، تجارت، مهارت‌ها و وضعيت اقتصادي تمامي دست‌اندرکاران و فعالان مطبوعات در سطح کشور و ايجاد بانک اطلاعات براي طراحي برنامه‌هاي کوتاه مدت و ميان مدت آموزشي، مديريتي، اقتصادي و... و شناسايي کاستي‌ها و موانع رشد جامعه مطبوعاتي و خبري است.

* واگذاري وظايف کانون‌هاي آگهي و تبليغاتي به استان‌ها

به منظور تمرکززدايي و واگذاري وظايف به استان‌ها و اجراي موضوع بندهاي قانوني مرتبط، وظايف واحدهاي استاني وزارتخانه، امورمربوط به کانون‌هاي آگهي و تبليغات و موضوع بازرگاني شامل رسيدگي به درخواست متقاضيان درخواست کانون تبليغاتي، صدور پروانه و نظارت بر کار آن‌ها، تصويب طرح‌هاي تبليغاتي، برگزاري نمايشگاه‌ها و همايش‌هاي مرتبط با موضوع تبليغات، اجراي قانون منع به کارگيري اسامي و عناوين بيگانه در طرح‌هاي تبليغاتي و ديگر امور محوله به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها واگذار شد.

اداره کل تبليغات و اطلاع‌رساني با اعمال نظارت، سياستگذاري، برنامه‌ريزي و حمايت‌هاي مختلف و رسيدگي به شکايات و هم چنين ابلاغ دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها انجام وظيفه مي‌کند.

* برگزاري نمايشگاه مستقل مطبوعات

پس از گذشت يک دهه از برگزاري جشنواره و نمايشگاه مطبوعات، براساس آسيب‌شناسي‌هاي انجام شده براي تحقق مطبوعاتي کارآمد و موثر و هم‌چنين تاکيد وزيرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني برچند تغيير عمده در ارتباط با محتوا و موضوع نمايشگاه، چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات در سال 86 به طور مستقل و در مکاني جديد و قابل دسترس‌تر برگزار شد.

از اين رو نمايشگاه مطبوعات در محل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار شد، ولي سال بعد محل نمايشگاه به مصلي بزرگ تهران منتقل شد و ما همچنان شاهد برگزاري نمايشگاه مطبوعات در اين مکان هستيم. در زمينه نمايشگاه‌ها و روند برگزاري جشنواره‌ها، تحرک و پويايي خوبي درسطح استان‌ها به وجود آمده و اغلب استان‌ها هر سال نمايشگاه مطبوعات مربوط به استان خود را برگزار مي‌کنند.

* برگزاري اولين همايش بين‌المللي خبرنگاران زن جهان اسلام

اولين همايش بين‌المللي خبرنگاران زن جهان اسلام در آبان ماه 89 و هم زمان با جشنواره مطبوعات در تهران برگزار شد. در اين همايش همه خبرنگاران زن داخل کشور و خبرنگاران 30 کشور مسلمان شرکت داشتند. هدف از برگزاري اين همايش ، مقابله با جريان‌هاي فمينيستي بوده و در مقابله با همايش‌هايي بود که در آن، از زنان خبرنگاري که در سطح دنيا و در زمينه هاي مختلف ضد بشري و دفاع از صهيونيستها فعاليت داشتند، تقدير شد.

برگزاري همايش خبرنگاران زن جهان اسلام، هم در مقابله با اين برنامه‌ها بوده و هم تشويق و تقديري بود که از زنان متعهد به عمل آمد. جايزه ويژه همايش بين‌المللي خبرنگاران زن به يک خبرنگار زن از کشور فلسطين اهدا شد که در جريان جنگ 33 روزه لبنان در صحنه باقي مانده و گزارش‌هاي خود از جنگ را به تمام دنيا منعکس کرد که موجب رسوايي رژيم صهيونيستي شد.

* تهيه پيش‌نويس آئين‌نامه خبرنگاري

در راستاي اجراي بند الف از ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه کشور و به منظور کمک به استقلال حرفه‌يي، تامين شغلي، تقويت جايگاه و منزلت حرفه‌اي و اجتماعي روزنامه‌نگاران و هم چنين پيشبرد خدمات عمومي آنان در جهت گسترش حق دسترسي همگاني به اطلاعات، در راستاي بهبود شرايط زندگي جمعي و پيشرفت اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي کشور پيش نويس آيين‌نامه حرفه‌اي روزنامه‌نگاري تهيه شد.

اين آيين‌نامه شامل هفت فصل و 15 ماده مي‌باشد. در اين آيين نامه علاوه بر تعريف روزنامه‌نگار حرفه‌يي به تصريح و تاکيد حقوق و امتيازهاي آنان، حمايت از آنان و همچنين مسووليت‌هاي آنان نيز توجه شده است. با تصويب آيين‌نامه کار حرفه‌يي روزنامه‌نگاري به سوالاتي از قبيل روزنامه نگار حرفه‌يي کيست؟ چه حق و حقوقي دارد؟ از چه حمايت‌هايي برخوردار است؟ و نهايتا چه مسووليت‌هايي دارد؟ پاسخ خواهد داد.

همچنين با تصويب اين آيين نامه فعاليتهاي روزنامه‌نگاران نيز مورد ارزشيابي قرار مي‌گيرد. در راستاي حمايت از خبرنگاران بحث اختصاص سهام عدالت به خبرنگاران مطرح شد. اين پيشنهاد وزارت ارشاد مورد موافقت رياست محترم جمهوري قرار گرفت.

* سراي روزنامه‌نگاران ايران

سراي روزنامه‌نگاران ايران محلي براي انجام امور صنفي و آموزش روزنامه‌نگاران ايراني است و به منظور انسجام بخشي هر چه بيش‌تر فعاليت‌هاي مطبوعاتي کشور، خبرنگاران و صاحبان مطبوعات 7 ارديبهشت سال جاري در تهران گشايش يافت.

سراي روزنامه‌نگاران شامل بخشهاي مختلفي از جمله سالن برگزاري همايش‌هاي مرتبط با علوم رسانه، نمايشگاه عکس‌هاي خبري، کتابفروشي تخصصي رسانه با هدف تجميع کتابهاي مرتبط با علوم رسانه، دفتر مشاور مطبوعاتي، دفتر مشاوره صنعت تبليغات مي باشد.

دفتر حقوقي رسانه بخش ديگر اين سرا را تشکيل ميدهد که روزنامه‌نگاران با حضور در آن مي‌توانند مشکلات حقوقي خود را با کارشناسان خبره اين مرکز در ميان بگذارند. در اين دفتر، کارشناسان خبره حقوقي و قضايي، ميزبان خبرنگاران و روزنامه نگاراني است که به هر دليل مشکلات صنفي و حقوقي در زمينه شغل و حرفه خود دارند. کلينيک مشاوره مطبوعاتي و ارائه مشاوره‌هاي تبليغاتي از جمله بخش‌هاي سراي روزنامه‌نگاران ايران است.

* طرح مستندسازي آثار خبرنگاران

طرح مستندسازي آثار خبرنگاران، نشريات و خبرگزاري‌هاي کشور در راستاي ارائه تسهيلات به خبرنگاران، سيستم جامع مستند سازي سوابق و آثار خبرنگاران کشور « سمان » به همت معاونت مطبوعاتي و اطلاع‌رساني راه‌اندازي شد.

تمامي خبرنگاران پايگاه‌هاي خبري از ابتداي ارديبهشت سال 1390 تا پايان ارديبهشت‌ماه اطلاعات خود را وارد پايگاه الکترونيکي saman.gov.ir کرده‌اند. خبرنگاران پس از ثبت نام در اين پايگاه موظف هستند ماهانه دو اثر از آثار مطبوعات خود را به سايت سامانه ارسال كنند.

* ساماندهي نرم‌افزارهاي تلفن همراه

توسعه نرم‌افزارهاي تلفن همراه مبتني بر ارزش‌هاي فرهنگي ايراني-اسلامي و خدمات فرهنگي اپراتورهاي تلفن نيز از وظايف واحد تلفن همراه دراين مرکز است. اين واحد بر اساس «آيين نامه ساماندهي و توسعه رسانه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي ديجيتال » فعاليت مي‌کند.

از آغاز دولت دهم اقدامات انجام شده عبارتند از: تدوين آيين نامه و ابلاغ به اپراتورهاي تلفن همراه به منظور تهيه و نشر محتوا از طريق مؤسسات فرهنگي ديجيتال، پوشش 25 نقطه به سامانه‌هاي ارسال بلوتوث در مناطق عملياتي غرب و جنوب به منظور آنکه اردوهاي راهيان نور از امکان استفاده از محتواي فرهنگي مروج ارزش‌هاي دفاع مقدس برخوردار شوند.

تفاهم با ايرانسل جهت پوشش خانه‌ها و مجتمع‌هاي فرهنگي ديجيتال به وسيله سرويس وايمکس، شناسايي و حمايت از نرم افزارهاي کاربردي و فرهنگي نظير خواندن پيامک براي افراد نابينا، کمک در برگزاري جشنواره بلوتوثهاي قرآني.

* امر به معروف و نهي از منکر اينترنتي

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت نهم و دهم به امر به معروف و نهي از منکر اينترنتي نيز اقدام کرده است. اين اقدام به دو روش تذکرات رسمي، از طريق ارسال تذکر به پايگاه‌هايي که در پايگاه ساماندهي ثبت شده‌اند، جهت رفع محتواي مجرمانه و برقراري تماس تلفني با مديران برخي از پايگاه‌هاي مهم جهت رفع محتواي مجرمانه و روش تذکرات غير رسمي از طريق ارسال کامنت به وبلاگ‌هايي که حاوي محتواي مجرمانه مي‌باشند، انجام مي شود.

* برگزاري مسابقه بين‌المللي کاريکاتور رسانه‌هاي ديجيتال

به منظور استفاده از ظرفيتهاي کاريکاتور در جهت فرهنگ سازي در حوزه رسانه‌هاي ديجيتال، با همکاري خانه کاريکاتور ايران هر ساله مسابقه بين‌المللي کاريکاتور رسانه‌هاي ديجيتال برگزار مي‌گردد که با استقبال کم نظير کاريکاتوريست‌هاي حرفه‌يي جهان روبرو شده است.

نخستين دوره اين مسابقه با عنوان «مسابقه بين‌المللي کاريکاتور رسانه‌هاي ديجيتال» در سال 1387 با شرکت کاريکارتوريست هاي از حدود 60 کشور جهان و دومين دوره با حضور بيش از 330 کاريکاتوريست حرفه‌يي از بيش از 54 کشور جهان و با بيش از 1350 اثر در مهرماه سال 89 برگزار شد.

* حمايت از آثار و محصولات فاخر در محيط ديجيتال

حمايت از آثارديجيتالي طي سال‌هاي 1386 تا 1389 بر اساس «آيين نامه اجرايي بند (ط) ماده 104 برنامه چهارم توسعه فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي» مصوب هيات وزيران انجام شده است. با تصويب «آيين نامه ساماندهي و توسعه رسانه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي ديجيتال» حمايت از آثار و محصولات فاخر مروج فرهنگ ايراني-اسلامي در محيط ديجيتال گسترش يافته و ساماندهي مي‌شود.

از اقدامات انجام شده در اين زمينه مي توان به موارد زير اشاره کرد:

- کمک به حضور پديد آوردندگان آثار فاخر و برگزيده در نمايشگاه‌هاي معتبر مرتبط جهاني به خصوص نمايشگاه سبيت 2008، 2009 و 2010 آلمان.

- تدوين ساز و کار لازم براي حمايت از پايگاه هاي اينترنتي برگزيده و مفيد.

- خريد حمايتي از محصولات فرهنگي ديجيتال برگزيده و توزيع در بين دستگاه‌هاي اجرايي کشور به منظور آشنايي هرچه بيشتر مسوولين و مديران. با تصويب و ابلاغ «آيين نامه ساماندهي و توسعه فعاليتها و رسانه‌هاي فرهنگي ديجيتال» چارچوب هاي حمايتي به طور شفاف‌تر مشخص شده است و به شکل کارآمدتري حمايتها ساماندهي خواهد شد.

- اعطاي کارت هوشمند يارانه به مردم بخصوص طلاب، دانشجويان و دانش آموزان جهت تخصيص هدفمند يارانه‌هاي محصولات برگزيده طي ادوار نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال.

* شبکه ملي فرهنگ جمهوري اسلامي ايران (مراکز فرهنگي ديجيتال)

در سال 1388 تفاهم نامه‌اي فيمابين «مرکز فناوري‌هاي ديجيتال وزارت ارشاد» و «معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري» جهت برپايي، تجهيز و نگهداري مراکز و مجتمع‌هاي فرهنگي ديجيتال به عنوان يک طرح توسعه زيربنايي کاربرد فناوري اطلاعات در حوزه فرهنگ و گسترش استفاده از رسانه‌هاي ديجيتال در سطح کشور منعقد شد و اجراي آن از ابتداي سال 1389 آغاز شد. نظر به اين که پيش نياز دسترسي به اطلاعات و دانش در جامعه اطلاعاتي، دسترسي آسان و ارزان عموم مردم به فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي است،«طرح شبکه ملي فرهنگ» براي اين منظور تهيه شده است.

بر اساس اين طرح طي پنج سال (تا سال 1393 هجري مقارن با 2015 ميلادي) پنج هزار «مرکز فرهنگي ديجيتال» که به مثابه «نقاط تماس عمومي چند منظوره» است، در سراسر کشور به خصوص مراکز و اماکن عمومي نظير کتابخانه‌ها، مجتمع هاي فرهنگي هنري، مساجد و... ايجاد مي‌شود.

* ساماندهي رسانه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي ديجيتال

وزارتخانه جهت تقويت ابزارهاي نظارتي و حمايتي قانوني به منظور اعمال حاکميت بر حوزه رسانه‌هاي ديجيتال و به طور خاص ابزارها و پايگاه‌هاي اينترنتي در سال 1388 پيش نويس «آيين‌نامه ساماندهي و توسعه رسانه‌ها و فعاليتهاي فرهنگي ديجيتال» را به دولت ارائه نمود که پس از بررسي کارشناسي در کميسيون‌هاي ذيربط و هيئت وزيران نهايتا در مرداد سال 1389 تصويب و در آبان 1389 جهت اجرا ابلاغ شد. بر مبناي اين آيين نامه امکان نظارت بر کليه فعاليتهاي فرهنگي ديجيتال و نيز ارائه دهندگان خدمات بسيار تسهيل خواهد شد و نيز امکانات حمايتي مناسبي جهت توسعه فعاليت فرهنگي در راستاي ارزش هاي ايراني-اسلامي فراهم خواهد شد.

* افزايش صدور مجوز و حمايت‌هاي اعتباري از موسسات قرآني سراسر کشور

از وظايف دفترهماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني صدور مجوز فعاليت براي موسسات قرآني مردمي و هدايت، حمايت و نظارت بر فعاليتهاي اين موسسات است. موسسات قرآني در شش زمينه حوزه آموزش، پژوهش، تبليغ و ترويج، حوزه هنر، نشر مکتوب و الکترونيک و نيز حوزه مشاوران قرآني به فعاليت مي پردازند. قبل از دولت نهم ،100موسسه، در حال حاضر بيش از 3000 موسسه قرآني در سطح کشور فعاليت مي‌کنند. اعتبارات بخش قرآني در طول سال هاي اخير نيز به صورت چشمگيري افزايش يافته است. در اين مسير در حوزه‌هاي آموزش، پژوهش، تبليغ و ترويج و... مشارکت داشته‌ و از اعتبارات حمايتي و محصولات فرهنگي بهره مند شدند.

* کمک به تامين تجهيزات و امکانات مورد نياز موسسات قرآني

با توجه به نياز اغلب مؤسسات و مراکز قرآني مردمي به قرآن کريم، مجموعه بزرگي از قرآن کريم، نهج‌البلاغه، مفاتيح الجنان و صحيفه سجاديه خريداري ‌و به مؤسسات واجد شرايط اهداء شده است.

اغلب مؤسسات و مراکز قرآني، يا فاقد کتابخانه بوده و يا از جهت تعداد کتاب ضعف جدي داشتند. در اين رابطه کتابهاي زيادي انتخاب و خريداري شده که به تدريج و براساس برنامه تنظيم شده بين مؤسسات و مراکز توزيع ‌شد. براي توليد نرم‌افزارهاي حوزه قرآن کريم و دين که بسياري از آن‌ها آموزشي است تسهيلات قابل توجهي فراهم شده است.

* بانک اطلاعات حفاظ کشور

با تأکيد مقام معظم رهبري مبني بر لزوم برنامه‌ريزي براي رسيدن به موقعيتي که حداقل دو ميليون حافظ کل قرآن کريم در جامعه تربيت شده باشد و وجود آمارهاي متفاوت آن هم با تفاوت‌هاي فاحش، ضرورت داشت که آمار حفاظ در مقاطع مختلف (1 جزء تا 30 جزء) بدست آيد. لذا طرح تشکيل بانک حفاظ کشور آماده و به اجرا گذاشته شد. از ضروري‌ترين اموري که نياز جامعه اعم از محققان، پژوهشگران، مؤسسات و نهادهاي دولتي و مردمي و... مي باشد، وجود بانک جامع اطلاعات قرآني است تا علاقه‌مندان بتوانند هرگونه نياز: آموزشي، پژوهشي، خبري و... خود را به سرعت برطرف کنند. بر اين اساس طرح ايجاد بانک جامع قرآني به تصويب رسيد و در حال اجراست.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۵ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9006-02368
  • خبرنگار :