مديرعامل ذخيره‌سازي گاز به ايسنا خبر داد: افتتاح رسمي مخزن سراجه قم پس از عيد فطر

مدير عامل شركت ذخيره‌سازي گاز از افتتاح رسمي مخزن سراجه قم پس از عيد سعيد فطر خبر داد.

مسعود سامي وند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به ذكر توضيحاتي درباره راه‌اندازي اولين مخزن ذخيره گاز خاورميانه پرداخت و عنوان كرد: يك رديف از توربوكمپرسورهاي مخزن ذخيره سازي گاز سراجه قم روز سه شنبه (25 مرداد ماه) راه‌اندازي شده و تا مرحله تزريق گاز پيش رفته است و دو رديف ديگر از اين توربوكمپرسورها نيز در آينده راه اندازي خواهد شد.

وي ياد آور شد: طبق برنامه لازم است كه 7.3 ميليون متر مكعب گاز به اين مخزن تزريق و 9.8 تا 10 ميليون متر مكعب از آن برداشت شود، اما تاكنون تنها چهار حلقه چاه آماده تزريق شده و پنج حلقه به دليل عدم تكميل در اين 9 راهه قرار نگرفته‌اند و به همين دليل اكنون تنها يك رديف از اين توربوكمپرسورها مي تواند در سرويس باشد و توان تزريق و برداشت اين حجم وجود ندارد.

وي در عين حال ياد آور شد كه مي بايست اين چاه ها ظرف يك يا دو سال گذشته تكميل مي شدند.

سامي‌وند همچنين گفت: در حال حاضر ما سه رديف توربوكمپرسور لازم براي اين مخزن را آماده و نصب كرده‌ايم، اما با توجه به تحويل گرفتن چهار حلقه چاه، در حال حاضر امكان تزريق 3.6 ميليون متر مكعب وجود دارد و ما اميدواريم با آماده سازي سريع چاه‌هاي باقي مانده بتوانيم از توان حداكثري خود بهره گيريم و گاز مناسبي را در مخزن ذخيره كنيم.

مدير عامل شركت ذخيره‌سازي گاز ادامه داد: اگر قبل از فصل سرد سال چاه‌هاي باقي مانده به ما تحويل داده شود، قطعا بهتر عمل خواهيم كرد، اما با توجه به اظهارات شركت نفت مركزي بعيد مي‌دانم اين چاه‌ها تا زمان آغاز فصل سرما آماده شوند.

قرار بود چاه هاي باقي مانده تا پايان تير ماه تحويل داده شوند

سامي‌وند درباره زماني كه قرار بوده اين چاه‌ها تحويل داده شوند، به ايسنا افزود: طبق اظهارات شركت نفت مركزي در سه ماه گذشته، قرار بود اين چاه‌ها تا پايان تير ماه تحويل داده شوند، اما اكنون عليرغم گذشته يك ماه اين اتفاق نيفتاده و با توجه به صحبت‌هايي كه مديران شركت نفت مركزي از وضعيت اين چاه‌ها كرده‌اند، بعيد مي‌دانيم كمتر از دو ماه و نيم آماده‌سازي آن‌ها طول بكشد.

مدير عامل شركت ذخيره‌سازي درباره دليل تاخير در راه‌اندازي اين مخزن به ايسنا گفت:‌ قرار بود اين مخزن ارديبهشت ماه آغاز به كار كند كه به دليل عدم تحويل چاه‌ها و همچنين دو بار لرزش توربوكمپرسورها اين اتفاق محقق نشد.

وي ادامه داد:‌ البته لرزش توربوكمپرسور در تمام دنيا و بخصوص در ابتداي كار امري بسيار طبيعي و عادي است و تمام اين ماشين ها به طور مجاز يا غير مجاز در موار متعدد دچار لرزش هايي مي شوند كه البته در زمان راه انداري لرزش هاي غير مجاز مورد توجه ويژه اي قرار مي گيرند و بررسي هاي متعدد بر روي آنها انجام مي شود تا از دستگاه رفع اشكال شود. سازنده توربوكمپرسورهاي به كار گرفته شده در مخزن سراجه هم در اين زمينه با دقت بسيار كار مي كرد و سعي داشت از كنار هيچ موردي نگذرد، چراكه ما گارانتي هشت هزار ساعته با اين كمپاني بسته بوديم كه البته اين ميزان هم در نوع خود بي نظير است.

سامي وند در ادامه عنوان كرد: با توجه به مشخصات توربوكمپرسورهاي به كار رفته در اين مخزن ما در ايران ركورد سريع‌ترين راه اندازي در اين زمينه را داريم.

اعتقادي به تبليغات نداريم

وي درباره عدم دعوت خبرنگاران به مراسم افتتاح اين مخزن هم گفت: افتتاحيه رسمي پس از عيد فطر و با حضور مقامات رسمي كشور برپا خواهد شد. اما به هر حال ما اعتقادي به تبليغات نداريم و معتقديم عليرغم حجم و ارزش فعاليت صورت گرفته اين كار در برابر آنچه شهدا و خانواده‌هاي آنها انجام دادند بسيار كوچك است و اتفاق بزرگي رخ نداده است. با اين حال در زمان افتتاحيه رسمي ما قطعا اطلاع‌رساني گسترده‌تري خواهيم داشت.

او در عين حال خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه 14 ميليون بشكه ميعانات گازي در اين ميدان وجود دارد، با برداشت روزانه 25 هزار بشكه ميعانات گازي، در مجموع بيش از يك ميليارد و 400 ميليون دلار فقط از طريق فروش اين ميعانات، درآمد نصيب كشور خواهد شد.

مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز طبيعي هزينه اجراي اين پروژه را هم در بخش پايين دست حدود 340 ميليارد تومان دانست و از انجام 7 ميليون نفر ساعت كار بدون حادثه به لطف خدا و صرفه جويي 160 ميليارد توماني در اين پروژه خبر داد.

به گزارش ايسنا، طرح تبديل ميدان گازي سراجه قم به مخزن ذخيره سازي با هدف كنترل نوسان توليد و جبران كمبود گاز در ماه‌هاي سرد سال انجام شده است.

با اجراي اين طرح، گاز توليدي از ميدان‌هاي جنوب كشور در ماه‌هاي گرم سال به مخزن سراجه قم تزريق و ذخيره و در روزهاي سرد سال، همزمان با افت فشار گاز براي تامين مصارف به ويژه در شهر تهران، به خطوط سراسري وارد مي‌شود.

مخزن سراجه در 40 کيلومتري شهرستان قم واقع شده و از جمله مخازن هيدروکربوري به شمار مي رود که به دليل نزديک بودن به مناطق پرمصرف از موقعيت راهبردي مناسبي برخوردار است.

با توجه به اين كه به طور معمول هر كشوري بايد بين 12 تا 14 درصد از توليد گاز خود را ذخيره كند، در برنامه پنجم توسعه مقرر شده است كه روزانه 110 ميليون مترمكعب گاز طبيعي در كشور ذخيره‌ شود. از آن‌جايي كه تا پايان سال 1393 توليد گاز ايران به روزانه بيش از يك ميليارد مترمكعب افزايش پيدا مي‌كند، اين مقدار گاز بايد در چهار مخزن ذخيره‌سازي سراجه قم، شوريجه، گنبدنمكي كاشان (نصرآباد) و يورتشاي ورامين ذخيره شود.

بر اساس برنامه‌ از مجموع 110 ميليون متر مكعب گاز، 30 ميليون مترمكعب در مخزن سراجه، 40 ميليون مترمكعب در مخزن شوريجه و درمجموع 40 ميليون مترمكعب در مخز‌ن‌هاي گنبد نمكي و يورتشاي ورامين ذخيره خواهد شد. تاكنون گاز طبيعي تنها در خطوط لوله انتقال گاز ذخيره مي‌شد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9005-17928
  • خبرنگار : 71060