• سه‌شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 9005-16501
  • خبرنگار : 71060

بالاخره سراجه قم گازدار شد

بالاخره سراجه قم گازدار شد

پس از گذشت يك سال و اندي و در حالي كه مدير شركت ذخيره سازي گاز در ارديبهشت ماه خبر راه‌اندازي مخزن گاز طبيعي سراجه را اعلام كرده بود، اين مخزن سرانجام امروز گازدار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ساعاتي پيش سايت شركت ملي گاز ايران به نقل از جواد اوجي - مديرعامل اين شركت، اعلام كرد كه با تلاش هاي شبانه روزي و خستگي ناپذير شركت ملي گاز ايران و شركت ذخيره سازي گاز طبيعي از اولين ساعات صبح امروز 25 مرداد و همزمان با زادروز پربركت حضرت امام حسن مجتبي (ع) تزريق گاز به ميدان گازي سراجه آغاز شد.

بنا بر اين گزارش، فشار گاز تزريقي در ساعت 3 صبح امروز به بيش از 300 (PSI) رسيد و هم اكنون اين روند ادامه داشته و در حال افزايش است.

در ادامه اين گزارش آمده است: ميدان گازي سراجه اولين ميداني است كه ذخيره سازي گاز طبيعي به منظور تامين نيازهاي زمستاني گاز در استان قم توليد يافته و پس از تلاش هاي بسيار و با استفاده از تكنولوژي هاي روز دنيا و همت و توان نيروهاي داخلي امروز به بهره برداري مي رسد.اين ميدان از چندي پيش آماده تزريق بوده كه به علت عدم آمادگي بخش بالادست با تاخير مواجه شده بود.

در ميدان گازي سراجه روزانه 7 ميليون متر مكعب گاز تزريق و در فصول برداشت روزانه 9 ميليون متر مكعب قابليت برداشت دارد.

پيش از اين قرار بود 9 حلقه چاه از سوي بالادست آماده تزريق شود كه تاكنون فقط چهار حلقه آماده تزريق است، بنابراين در حال حاضر با ظرفيت 6.3 ميليون مترمكعب در روز تزريق گاز اغاز شده است.

به گزارش ايسنا، پيش از اين قرار بود مخزن ذخيره‌سازي گاز سراجه قم به عنوان نخستين مخزن ذخيره‌سازي گاز ايران و خاورميانه در سال 1389 راه‌اندازي شود، اما با اين توضيح كه ذخيره سازي گاز بايد در ماه‌هاي گرم سال صورت گيرد، اين روند به تاخير افتاد و در نهايت مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز روز 26 ارديبهشت ماه امسال در قالب نشستي خبري اعلام كرد كه اين مخزن هفته آينده (در فاصله بين روزهاي 31ارديبهشت تا 6 خرداد ماه) با حضور مقامات رسمي كشور افتتاح خواهد شد.

اما پس از اين تاريخ مسعود سامي وند - مديرعامل شركت ذخيره سازي گاز، در گفت و گو با ايسنا از به تعويق افتادن افتتاح رسمي اين مخزن تا پايان خرداد ماه خبر داد و پس از خرداد ماه هم تا امروز خبري درباره زمان دقيق راه اندازي اين مخزن اعلام نشده بود.

در گزارش منتشر شده از سوي روابط عمومي شركت ملي گاز به مسئولان حاضر در مراسم افتتاحيه اين مخزن اشاره‌اي نشده است، اما بنا بر اعلام مديران گازي قرار بر اين بود كه اين مخزن با حضور مقامات عالي رتبه كشوري افتتاح شود.

طرح تبديل ميدان گازي سراجه قم به مخزن ذخيره سازي با هدف كنترل نوسان توليد و جبران كمبود گاز در ماه‌هاي سرد سال انجام شده است.

با اجراي اين طرح، گاز توليدي از ميدان‌هاي جنوب كشور در ماه‌هاي گرم سال به مخزن سراجه قم تزريق و ذخيره و در روزهاي سرد سال، همزمان با افت فشار گاز براي تامين مصارف به ويژه در شهر تهران، به خطوط سراسري وارد مي‌شود.

مخزن سراجه در 40 کيلومتري شهرستان قم واقع شده و از جمله مخازن هيدروکربوري به شمار مي رود که به دليل نزديک بودن به مناطق پرمصرف از موقعيت راهبردي مناسبي برخوردار است.

با توجه به اين كه به طور معمول هر كشوري بايد بين 12 تا 14 درصد از توليد گاز خود را ذخيره كند، در برنامه پنجم توسعه مقرر شده است كه روزانه 110 ميليون مترمكعب گاز طبيعي در كشور ذخيره‌ شود. از آن‌جايي كه تا پايان سال 1393 توليد گاز ايران به روزانه بيش از يك ميليارد مترمكعب افزايش پيدا مي‌كند، اين مقدار گاز بايد در چهار مخزن ذخيره‌سازي سراجه قم، شوريجه، گنبدنمكي كاشان (نصرآباد) و يورتشاي ورامين ذخيره شود.

بر اساس برنامه‌ از مجموع 110 ميليون متر مكعب گاز، 30 ميليون مترمكعب در مخزن سراجه، 40 ميليون مترمكعب در مخزن شوريجه و درمجموع 40 ميليون مترمكعب در مخز‌ن‌هاي گنبد نمكي و يورتشاي ورامين ذخيره خواهد شد.

تاكنون گاز طبيعي تنها در خطوط لوله انتقال گاز ذخيره مي‌شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha