كارت اعتباري كارگران به دنبال نخود سياه!

در شرايطي كه مجموع بانك‌هاي دولتي بيش از ميزان جذب منابع‌شان، تسهيلات‌ داده‌اند انتظار از آن‌ها براي ارائه تسهيلات از منابع خودشان امري دور از انتظار است كه تحقق آن‌ هم به همين اندازه دور از ذهن به نظر مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تامين اعتبار چهار ميليون کارت اعتباري کارگران به ارزش هر كدام 1.5 ميليون تومان اعتبار بسيار بزرگي حدود 48 هزار ميليارد تومان لازم دارد كه به نظر مي‌رسد با رد اختصاص خط اعتباري ويژه براي آن از سوي بانك مركزي، بانك‌هاي عامل هم از تامين آن عاجز باشند.

محمود بهمني ـ رييس‌كل بانك مركزي ـ در توجيه اختصاص ندادن خط اعتباري براي منابع اين كارت‌ها به ايسنا مي‌گويد: "شخصا با رييس‌جمهور مذاکراتي انجام داده‌ام و ايشان هم معتقدند نبايد از منابع بانک مرکزي براي تامين اعتبار اين كارت‌ها استفاده شود."

بهمني تاكيد مي‌كند: "تخصيص اعتبار براي اين كارت‌ها به معناي چاپ پول است چون بايد 480 هزار ميليارد ريال منابع تزريق شود كه اين امر باعث ايجاد نقدينگي شده و پيامدهاي تورمي دارد. "

به گفته وي اين كار بايد از طريق منابع سيستم بانکي انجام شود.

در همين باره مسعود كاظم‌زاده ـ مديركل دفتر امور اجتماعي وزارت كار و امور اجتماعي ـ هم به ايسنا گفته است: "بانك مركزي با ارسال نامه‌اي به همه بانك‌هاي كشور خواستار اجراي اين طرح از منابع داخلي خود شده است."

اما چنين چيزي تا چه حد ممكن است؟!

از همين حالا واضح است كه بانك‌هاي خصوصي به دليل اينكه منابع اين كارت‌ها بايد از طريق عقود مبادله‌اي و با سودهاي 12 و 14 درصدي تامين شود خود را كنار مي‌كشند و وظيفه تامين منابع بر دوش بانك‌هاي دولتي قرار خواهد گرفت و در اين اوضاع كه جذب منابع براي آن‌ها به دليل كاهش نرخ سود بانكي دشوارتر شده است، بعيد است به اين خواسته تن بدهند.

آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد نسبت تسهيلات به سپرده‌ها در بانك‌هاي تخصصي دولتي در پايان سال 88 معادل 147.9 و در پايان سال 89 به 214.9 درصد رسيده است كه كسري منابع به تسهيلات از طريق خطوط اعتباري بانك مركزي جبران شده است. رشد تغيير در مانده تسهيلات به تغيير در مانده سپرده‌ها در بانك‌هاي تخصصي در سال 88 معادل 142.5 درصد و در سال 89 افزايش 498.1 درصدي نشان مي‌دهد.

نسبت تسهيلات به سپرده‌ها در مجموع بانك‌هاي دولتي 108.2 در پايان سال 88 و 131.8 در پايان سال 89 بوده است اما در بانك‌هاي تجاري دولتي 87.8 در پايان اسفند 88 و 87.9 در پايان اسفند 89 بوده است.

موضوع روشن است، بانك مركزي خط اعتباري نمي‌دهد؛ بانك‌هاي عامل هم منابع ندارند اين مقدار تسهيلات بدهند. پس به نظر مي‌رسد كارت اعتباري كارگران به دنبال نخود سياه فرستاده شده است!

بانك مركزي كاري را از نظام بانكي خواسته كه خود مي‌داند عملي نيست.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9005-17622
  • خبرنگار :