يك تورگردان: وضعيت گردشگري مذهبي ايران مانند دانههاي تسبيح بدون نخ است
يك تورگردان اظهار كرد: در شرايطي كه يك آژانس براي تور كنسرت در ارمنستان بهمناسبت تعطيلات عيد فطر ميتواند برنامهريزي و هماهنگي كند، چطور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اين همه قدرت و بودجه براي آمدن گردشگران خارجي در ماه رمضان نميتواند برنامهريزي كند؟! حسين احمدي كه در حوزهي «گردشگري مذهبي» فعاليتهايي دارد، دربارهي شرايط و معضلات اين نوع گردشگري به خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: ما اصلا نميدانيم چارچوب گردشگري مذهبي چيست و حتا از حدودي كه اجازه ميدهد گردشگران اروپايي را براي آشنايي با جاذبههاي اسلامي به ايران بياوريم، خبر نداريم. در حالي كه اگر واقعا ميخواهيم در اين حوزه كار كنيم، نخست بايد تكليف خود را با گردشگري مذهبي بدانيم. وي ادامه داد: مسيحيها هر سال برنامههايي را در كشورهاي مذهبي دارند و در روزهاي خاصي به اين كشورها ميروند تا مراسم و جاذبههاي مذهبي آنها را مانند معبد «فاطيما» در كشور پرتغال ببينند. در ايران نيز بهجز شيعيان، مراسم مذهبي زيادي در ميان اقليتهاي ارامنه، كليمي و زرتشتي برگزار ميشود كه ميتواند ظرفيت عظيمي براي جذب گردشگران مسلمان و غيرمسلمان باشد. او معتقد است: ايران ميتواند روي گردشگري مذهبي كار كند، چون در دنيا بهعنوان كشوري كاملا مذهبي شناخته شده است و با كشورهاي عربي كه جذابيتهاي ديگري هم مانند ساحل دارند، تفاوت ميكند. اين عضو جامعهي تورگردانان ايران در ادامه به بيان مثالي دربارهي تورهاي مذهبي و ناهماهنگيهايي كه در اينباره وجود دارد، پرداخت و گفت: حدود سه سال پيش، با يك مركز دانشگاهي در فرانسه دربارهي ظرفيتهاي مذهبي ايران، حوزههاي علميه و شخصيتهاي اسلامي كشور صحبت كردم و قرار شد، گروهي 20 نفره از اساتيد اين دانشگاه به ايران سفر كنند؛ اما دقيقا سه روز مانده به سفر اين گروه، از دفتر هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه بايد كمك آژانسها باشد نه مانع آنها، با ما تماس گرفتند و گفتند، بايد راهنماي گروه را كه خانمي مسلط به زبان فرانسوي بود، تغيير دهيم. وي بيان كرد: آنها ميخواستند ما راهنماي انگليسيزبان را براي اين گروه فرانسوي بگذاريم؛ ولي ما اين خواسته را نپذيرفتيم و آنها يك راهنما كه تسلط زيادي هم به زبان انگليسي نداشت، براي گروه ما تعيين كردند. اگرچه راهنماي فرانسويزبان ما نيز اين گروه را همراهي ميكرد؛ ولي بهطور كل، سفر اين گردشگران مشكلات زيادي داشت. احمدي گفت: به اين گردشگران اجازه داده نشد تا به قم وارد شوند يا براي ورود به امامزاده شاهچراغ حتا با چادر نيز مشكل داشتند. اين نشان ميدهد كه هر وقت تصميم ميگيريم، طرحهايي را مانند گردشگري مذهبي آغاز كنيم، سازوبرگ آن را آماده نميكنيم. وي اظهار كرد: متأسفانه افردي كه در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيشنهاد اجراي چنين طرحهايي را ميدهند، هنگام بروز مشكل هيچ حمايتي نميكنند. واقعا بهعنوان آژانسدار نميدانم وقتي مشكلي پيش ميآيد، بايد به كجا مراجعه كنم. احمدي با اشاره به ضعفهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اجراي طرحها و هماهنگيها، ادامه داد: گردشگران اروپايي را به يك امامزاده راه ميدهند و در امامزادهاي ديگر ورود آنها ممنوع ميشود. در واقع، هيچ قانون و اصولي براي اين كار نداريم. به اعتقاد او، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي اينكه از وزارتخانههاي ديگر عقب نماند، ميگويد گردشگر مذهبي ميآورد؛ اما اگر واقعا ميخواهد اين گردشگران به ايران وارد شوند، بايد با وزارتخانهها، سازمانهاي ديگر و توليت امامزادهها هماهنگي كند تا محدوديت و ممنوعيتها برداشته شود. وي گفت: چرا وقتي از يك كشور آفريقايي، افرادي را ميآورند تا در قم مسلمان شوند، سفر 20 نفر كه با پول خودشان به ايران آمدهاند و علاقه دارند با جاذبههاي مذهبي ما آشنا شوند و به پرسشهاي مذهبي خود پاسخ دهند، محدود ميشود. احمدي معتقد است: وضعيت گردشگري مذهبي در ايران مانند 101 دانهي تسبيح در كنار هم است كه هيچ نخي براي اتصال اين دانهها وجود ندارد، يعني هر كسي به روش و سليقهي خود رفتار ميكند. او در ادامه گفت: دربارهي جذب گردشگران مسلمان بايد به آژانسدارها خط داده شود، در حالي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تا كنون روي ايام مذهبي، كشورهاي هدف و آژانسهاي خارجي كه ميتوان با آنها در اين حوزه كار كرد، متمركز نشده است. آنها با كشورهاي اسلامي در حوزهي زيارت قراردادهايي را امضا ميكنند كه بخش خصوصي در آنها هيچ نقشي ندارد و اصلا نميداند چه خواستهها و توافقهايي در اين قراردادها لحاظ شده است. اين فعال گردشگري همچنين به ظرفيت ماه مبارك رمضان براي جذب گردشگران مذهبي اشاره كرد و افزود: متوليان ديگر از غفلت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين ماه سوءاستفاده ميكنند و متأسفانه اين سازمان هم هيچ كاري نميكند، بهطوري كه اگر هر سال هزار نفر در ماه مبارك رمضان به مسافرت ميرفتند، حالا ديگر نميروند و در اين ماه خانهنشين شدهاند. اين در حالي است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ميتوانست بهترين استفاده را از اين ماه داشته باشد و حتا تبليغ ديني كند. وي گفت: وقتي مردم ايران در اين ماه به شهرهاي ديگر بروند و با مراسم مذهبي آنها در ماه مبارك رمضان آشنا شوند، به دين خود پايبندتر ميشوند. احمدي ادامه داد: شهرداري تهران به مناسبت ماه مبارك رمضان در 22 بوستان شهر برنامههاي فرهنگي را اجرا ميكند، در حالي كه اين وظيفهي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است. اين اتفاق در تمام كشورهاي مسلمان هنگام ماه مبارك رمضان رخ ميدهد. آنها بهترين جشنوارههاي خود را در بخشهايي مانند غذا، پس از افطار برگزار ميكنند كه جمعيت زيادي را جذب ميكند. اين عضو جامعهي تورگردانان ايران در واكنش به اظهارات برخي نمايندگان مجلس كه معتقدند، مردم به كشورهايي كه خط قرمزهاي ما را ندارند، سفر ميكنند، بيان كرد: اين موضوع درست نيست، چون ما در كشور به معناي واقعي برخي خط قرمزها را نداريم. ما جذابيتهاي زيادي داريم كه كشورهاي ديگر ندارند، مگر ما هتلهاي لوكس، پلاژ و ساحل نداريم، چرا مردم را تشويق نميكنيم كه مسافرت بروند، چرا استفاده از اين امكانات را در ماه رمضان ممنوع ميكنيم؟ او تأكيد كرد: اگر مديريت درستي داشته باشيم، خيلي كارها را ميتوان انجام داد؛ اما تا وقتي تفكر قهوهخانهيي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حاكم باشد، نهتنها گردشگران مذهبي، بلكه بقيهي گردشگران را هم نميتوانيم به سفر ببريم. احمدي اضافه كرد: با اين شرايط، نسبت به اوضاع گردشگري نااميدم، مگر اينكه متولي اين حوزه، شخصي تحصيلكرده باشد كه با آداب و رسوم ملتها و بويژه ايرانيها، زبانهاي خارجي و نيازهاي گردشگري آشنا باشد، افراد خبره را شناسايي و آنها را وارد عمل كند، چون اين صنعت كه در دنيا دومين صنعت درآمدزاست، به متخصصان خود نياز دارد. انتهاي پيام