رييس انستيتو کانسر بيمارستان امام خميني: بيمارستان تحمل باري را که به دوش مي کشد،ندارد معادله درمان پرهزينه بيماران سرطاني بدون حمايت‌هاي دولتي قابل حل نيست

رييس انستيتو کانسر بيمارستان امام خميني با اشاره به قديمي بودن احداث ساختمان اين بيمارستان، گفت: اين مرکز با توجه به تعداد بالاي مراجعين توان تحمل باري که به دوش مي کشد را ندارد.

دکتر علي کاظميان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا- منطقه علوم پزشکي تهران با بيان اينكه ساختمان اين بيمارستان مربوط به پنجاه سال پيش است، اظهار كرد: انستيتو کانسر بيمارستان امام خميني از سال 1335 براي تشخيص و درمان بيماران مبتلا به سرطان تشکيل شد و با گذشت زمان و گسترش علم پزشکي و ايجاد تکنيک‌هاي جديد درماني پيشرفت کرد.

وي با بيان اينکه اين انستيتو در حال حاضر تنها مرکز جامع ارائه دهنده تمامي خدمات مربوط به اقدامات تشخيصي و درماني در زمينه سرطان در کشور است، افزود: ديگر مراکز فعال در راستاي تشخيص و درمان بيماري هاي مربوط به سرطان در کشور بخشي از درمان سرطان را انجام مي دهند ولي انيستيتو کانسر تنها مرکزي است که تمام اين امکانات را در خود جاي داده است.

دکتر کاظميان ادامه داد: در انستيتو کانسر تمام اقدامات تشخيصي شامل آزمايشگاه، بخش هاي پاتولوژي، ژنتيک، راديولوژي و خدمات درماني شامل جراحي، راديوتراپي، شيمي درماني و اقدامات حمايتي در مورد بيماري هاي لاعلاج براي کاهش درد و رنج بيماران انجام مي شود.

رييس انستيتو کانسر بيمارستان امام خميني اظهار داشت: ساختمان بيمارستان انستيتو کانسر در سال 1335 و به منظور رفع احتياجات آن زمان احداث و به مرور زمان بخش هايي به آن اضافه شده است، به همين جهت از نظر ساختماني به عنوان بيمارستان جامع سرطان در نظر گرفته نشده و اين مسئله مشکلات جدي از نظر ساختماني را براي پرسنل و بيماران به وجود آورده است.

وي با اشاره به اينکه در انستيتو کانسر اتاق هايي با 10 تخت بستري وجود دارد، گفت: اين شرايط به هيچ وجه استاندارد نيست و به اين معني است که وقتي يک بيمار حال مساعدي ندارد و شب تا صبح بيدار است نه بيمار ديگر نيز اذيت مي شوند.

بدون حمايت‌هاي دولتي، معادله درمان پرهزينه بيماران سرطاني قابل حل نيست

رييس انستيتو کانسر بيمارستان امام خميني با اشاره به ويژگي هاي خاص بيماري سرطان اظهار داشت: اين بيماري علاوه بر اينکه آسيب هاي جسمي زيادي را در بر دارد موجب بروز اختلال در زندگي خانوادگي، اجتماعي و اقتصادي فرد مي شود به طوري که در بسياري از موارد بيماران تمکن مالي مناسبي ندارند و قادر به پرداخت هزينه خريد دارو يا حتي هزينه رفتن به شهر و روستاي خود نيستند بنابراين بيمارستان ناچار است تمام اين هزينه ها را پرداخت کند تا درمان کامل شود.

وي با بيان اينکه بيماري سرطان بيشتر در مردان و در سنين فعاليت روي مي دهد، گفت: با توجه به اينکه مردان تامين کننده اقتصاد خانواده ها هستند و سرطان نيز بيماري است که معمولا دوره درمان طولاني دارد بنابراين با بروز اين بيماري عملا اقتصاد خانواده فلج مي شود و اين در حاليست که اين بيماري هزينه هاي بالايي را به خانواده ها تحميل مي کند و اين هزينه ها گاهي به چند ده ميليون تومان مي رسد که خانواده ها توان پرداخت آن را ندارند.

وي ادامه داد: امکاناتي که لازم است تا درمان بيماري سرطان انجام شود امکانات فوق العاده اي است به طور مثال يک دستگاه راديوتراپي ممکن است سه ميليون دلار قيمت داشته باشد برخي از دستگاه ها تا شش ميليون دلار قيمت دارد و بايد اين هزينه ها انجام شود تا دستگاه هاي جديد وارد کشور شود. در اين شرايط اگر حمايت هاي دولتي وجود نداشته باشد اين معادله قابل حل نيست و بيماران نمي توانند خدمت مناسبي دريافت کنند.

دکتر کاظميان با تصريح اينکه خدمات بسيار پيشرفته اي در بيمارستان انستيتو کانسر با هزينه هاي بسيار پايين و برخي اوقات مجاني براي بيماران انجام مي شود، گفت: همه اين مشکلات به اضافه مشکلات ساختماني موجب ناتواني مسئولين بيمارستان در ايجاد توسعه و خريد تجهيزات و خدمت رساني مناسب به بيماران مي شود.

دکتر کاظميان با بيان اينکه برخي از ساختمان هاي بيمارستان انستيتو کانسر استيجاري است، اظهار داشت: علاوه بر اينکه احتمال عدم تمديد قرارداد توسط مالکان اين ساختمان ها مشکلاتي را براي مسئولين بيمارستان ايجاد مي کند، ايجاد تغييرات و تعميرات اين ساختمانها نيز به دليل استيجاري بودن به راحتي نيست و علاوه بر اينها قوانين دست و پا گير دولتي نيز مزيد بر علت مي شود و مشکلاتي را به وجود مي آورد.

همه بيمارستان هاي دولتي با مشکل کمبود پرستار مواجه هستند

رييس انستيتو کانسر بيمارستان امام خميني با بيان اينکه مشکل کمبود پرستار تنها مختص بيمارستان انيستيتو کانسر نيست و تمام بيمارستان هاي دولتي با اين مشکل روبه رو هستند، گفت: تعداد پرستار در انستيتو کانسر از ميزان استاندارد کمتر است البته مديريت بيمارستان با پرداخت اضافه کار و تشويق و مديريت بهينه سعي در سامان دادن اين مسئله دارد تا بتواند خدمت استاندارد و مناسبي ارائه کند.

وي با بيان اينکه به نظر مي رسد که نظام پرداخت تعرفه ها رو به بهبود است، تصريح کرد: تاخير در پرداخت صورت حساب بيماران از سوي بيمه ها تا حدي بهتر شده و عزم مثبتي مشاهده مي شود که در پي بهبود دادن شرايط است و قانون پرداخت بلافاصله 60 درصد صورت حساب نيز مويد اين مطلب است.

وي با اشاره به اينکه در کشور ما تعرفه هاي درماني واقعي نيست و نمي تواند هزينه هاي ناشي از درمان سرطان را پوشش دهد، گفت: پايين بودن تعرفه هاي درماني قابل قبول بيمه به خصوص در مورد بيماران سرطاني با توجه به عدم توان بيماران براي پرداخت هزينه ها گرفتاري هاي جدي براي مسئولين بيمارستان ايجاد مي کند.

دکتر کاظميان با اشاره به طرح خودگرداني بيمارستان ها اظهار داشت: طرح خودگرداني بيمارستانها در مورد بخش سرطان غيرممکن و به شدت آسيب رسان است و اگر اين طرح در انستيتو کانسر به طور کامل اجرا شود اين بيمارستان متکي به درآمدهايي که از بيماران و بيمه ها کسب مي شود مي کند که اين مسئله مشکلات بسيار زيادي را به وجود خواهد آورد.

به جاي قرار دادن ابزار دفاع شخصي در اختيار پزشکان منزلت پزشکي را بالا ببريد

رييس بيمارستان انستيتو کانسر با انتقاد از طرح قرار دادن ابزار دفاع شخصي در اختيار پزشکان بيان کرد: به جاي اين کار بايد کاري کرد که شان و منزلت پزشکي در جامعه افزايش پيدا کند.

وي ادامه داد: در گذشته طبيبان از منزلت اجتماعي بالايي برخوردار بودند و پزشکان حرمت خود را و مردم حرمت پزشکان را نگه مي داشتند اما متاسفانه هم اکنون مناسبات به هم خورده است.

دکتر کاظميان با بيان اينکه اگر پزشکي مورد آسيب قرار مي گيرد بايد قسمتي از دليل اين آسيب را در خود جستجو کند، گفت: اگر براي توضيح به بيمار وقت صرف شود و بيمار در مورد روش هاي درماني، هزينه ها و مضرات و عوارض ناشي از آن توجيه شود هيچ بيماري يا همراه بيماري به خود اجازه نمي دهد پس از درمان و بروز عوارض به پزشک متعرض شود.

وي ادامه داد: هر درماني عارضه خود را دارد و وقتي اين عارضه به وجود مي آيد در صورتي که بيماران از قبل توسط پزشک مطلع نشده باشند ممکن است به پزشک متعرض شوند. اين تعرض ممکن است پزشک را به دادگاه بکشاند يا بيرون از دادگاه دچار انتقام جويي شخصي شود.

رييس بيمارستان انستيتو کانسر اظهار داشت: قرار دادن ابزار دفاع شخصي در اختيار پزشکان موجب بهبود شرايط نخواهد شد و مطبوعات و رسانه ها بايد کمک کنند تا اخلاق پزشکي در جامعه گسترش يابد و وجهه از دست رفته پزشکي به جامعه بازگردد تا مشکلات حل شود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۷ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9005-04583
  • خبرنگار :