/كلام روز/ توبه، مرز رفتار انساني و کرامت الهي است

برگشت از گناه و توبه امري واجب و براي جويندگان سعادت که دچار اشتباه و خطا شده‌اند، اجتناب‌ناپذير است، و کسي که توفيق توبه پيدا کند، اميد پذيرش مجدد او در آستان ربوبي انکارناپذير خواهد بود، البته به شرطي که زشتي گناه و زيبايي رجوع به پروردگار را درک کرده، و وارد شدن او در جمع توبه کنندگان از ريب و ريا تهي و از پشتوانه اخلاص برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آيه 17 سوره نساء مي‌فرمايد: "پذيرش خداوند و توبه، حق کساني است که از روي ناداني مرتکب خطا و اشتباه مي‌شوند، و آنگاه به سرعت تدارک توبه و بازگشت مي‌بينند، اينان پذيرفته شدگان آستان رحمت خداوندي بوده و ذات حق نسبت به ايشان برخورد عالمانه و حکيمانه دارد."

توبه نه تنها راه رهايي از گناه و معصيت بلکه نسخه‌اي شفابخش براي روح عصيانگر انسان است، تا شايد چاره گريز از توبه دروغين، راه و رسم ريا، دين مصلحتي، عبادت بي‌روح، انحرافات معنوي و مادي، باشد.

فرزانه نيکوبرش رئيس گروه ويژه بانوان سازمان تبليغات اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌که «توبه و استغفار از گناهان مرز رفتار انساني و کرامت الهي است» تصريح کرد: گاهي توبه معني رجوع و بازگشت دارد، ولي زماني که در قرآن و روايات از آن سخن به ميان مي‌آيد مقصود، بازگشت از کار و يا حتي نيتي اشتباه بوده و زماني که انسان و نفس او قصد بازگشت دارد، بايد از صميم قلب نسبت به کرده خود پشيمان باشد.

وي اولين شرط پذيرش توبه را معرفت به گناهان دانست و افزود: از ديگر شرايط قبول توبه کنار گذاشتن دائمي گناه و عدم تکرار آن بوده و خداوند به دليل فياض بودنش اين راه را براي بندگان بازگذاشته است، ولي در مرحله اول بايد تصميم قطعي براي کنار گذاشتن اشتباهاتمان را داشته باشيم و در کنار عدم تکرار، استغفار لازم است تا براي جبران کارهاي نيک بيشتري انجام دهيم.

نيکوبرش توبه را مرز ميان رفتار انساني و کرامت الهي خواند و افزود: پروردگار از روي کرامت خود گناهان بندگانش را بخشيده و از آن‌ها مي‌گذرد، در حالي که بندگان او کوچکترين تقصيرات يکديگر را نبخشيده و نسبت به يکديگر گذشت ندارند.

وي گفت: در مناجات اثني‌عشر امام سجاد(ع)، توبه را دري براي بازگشت بندگان توصيف کرده‌اند، که هرکس قلبا از کرده خود پشيمان شده باشد و از در توبه وارد شود، خطاهايش بخشيده خواهند شد.

رييس گروه ويژه بانوان سازمان تبليغات اسلامي خاطرنشان کرد: خداوند روزهاي خاصي را مقرر گردانده که گفته مي‌شود که در آن زمان توجه کنيم احتمال بخشيده شدن بيشتر است. شب قدر نيز از همين ايام بشمار آمده که ارزش زيادي برايش قائل شده‌اند.

وي با بيان اين‌كه «براي پذيرش توبه بايد تمام مراحل پشيماني از گناه، عدم بازگشت و ...طي شود» افزود: در غير اين صورت استغفار ما مقبول نخواهد شد و همچنان زمينه بازگشت به خطا وجود خواهد داشت.

نيکوبرش اظهار کرد: بعد از توبه و استغفار واقعي، آرامشي روحي براي فرد حاصل شده و باعث توکل و اعتماد بيشتري به خدا مي‌شود.

وي تاکيد کرد: هرقدر از گناهان خود بيشتر پشيمان باشيم بر حالت تضرع ما نيز افزوده خواهد شد و زماني که استغفار کنيم اميد و توکل زيادي در ما ايجاد خواهد شد بعد از اين آمادگي روحي اگر مجددا زمينه انجام گناه براي‌مان فراهم شود، عزم و اراده مانع از تکرار گناه مي‌شود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9005-00052
  • خبرنگار : 71405