مروري بر روايت‌هاي داستاني زنده ياد مهدي‌آذريزدي از معصوم چهاردهم

«مهدي‌آذريزدي با خلق قصه‌هاي قرآن خادم كلام‌الله مجيد شد و با خلق قصه‌هاي چهارده معصوم دين خود را به لحاظ ارادت به اهل بيت عصمت و طهارت كامل كرد. مهدي قصه‌گوي ادبيات كودك و نوجوان ايران در سراسر آثارش به عنوان راوي و مبلغ منبري، ‌خوبي‌ها و عصاره رسالت‌هاي انبياء اللهي را به زباني ساده بيان مي‌كند و به اين لحاظ نيز شايسته تقدير و ستايش است.» به گزارش بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نادر دريابان كه چندي است به پژوهش موضوعي در آثار مرحوم مهدي‌آذريزدي مي‌پردازد با بيان مقدمه‌ي بالا اضافه كرد: آثار تاثيرگذار مرحوم آذريزدي كه بر پايه مباني اخلاقي پي‌ريزي شده است مهم‌ترين آثار ادبي معنوي و اخلاقي ادبيات كودك و نوجوان در جهان اسلام و به جرات در تمام گسترده گيتي است؛ در آن از هجو خبري نيست و تاكيد بر عبرت‌ها از داستان‌ها بر امر ساختن يك مدينه‌ فاضلي چكيده زحمات استاد است. دريابان در ادامه به كتاب هشتم «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» اشاره و اظهار كرد : اين كتاب استاد مهدي‌آذريزدي معطوف به روايت‌هاي مهم اهل‌بيت و ائمه‌اطهار در قالب داستان مي‌شود؛ او استادانه از اين داستان‌ها كلاس آشنايي اوليه و تاثيرگذار براي كودكان و نوجوانان در زمينه آشنايي با عترت پيامبراكرم(ص) مي‌سازد. وي كه در ماه مبارك شعبان و ميلاد با سعادت حضرت حجت(ع) سخن مي‌گفت افزود: مرحوم آذريزدي كه همنام امام زمان(عج) است در بخش پاياني قصه‌هاي چهارده معصوم به دو قصه از حضرت وليعصر (ع) مي‌پردازد اين دو قصه كه با عناوين امام راستين و عموي دروغگو و حكايت از شباهت نقل شده است به بيان روايت نماز امام زمان (ع) بر پيكر مطهر پدرشان حضرت امام حسن عسگري و بازكردن مشت جعفر كذاب كه ادعاي امامت داشت مي‌پردازد. در قصه دوم استاد مهدي‌ آذريزدي با استفاده از كتاب اعلام‌الوري شريف شيخ طبري(ره) به بيان روايت شباهت‌هايي از قول معصوم در امر امام زمان(عج) با برخي از پيامبران مي‌پردازد. آذريزدي كه بشدت در حوزه مهدويت با حساسيت قلم فرسايش كرده از داستان‌سرايي در خصوص ادعاهاي ديدار با امام زمان(عج) خودداري كرده و با مستندنگاري در اين زمينه، تمام تلاش خود را براي معرفي آن امام همام متوجه اسناد معتبر كرده است كه خود نشان دهنده اشراف استاد آذريزدي به مقوله مهدويت و اهميت آن و پرهيز از هر نوع خرافات است. او ادامه داد: استاد در روايت قصه‌گونه خود در جمله‌ها و عبارت‌ها صورت قصه نمي‌آورد و مستند بودنش مناسب‌تر است نام راوي و شماره صفحه ماخذ نيز با هم ياد شده است جالب اينكه عدد صفحات مربوط به همان نسخه چاپي ترجمه فارسي اعلام‌الوري است كه چند نمونه از آن در ذيل مي‌آيد: با حضرت عيسي(ع): امام بودن در طفوليت چنان كه عيسي در گهواره خود را پيغمبر معرفي كرد اختلاف بعضي چنانكه درباره عيسي شك كردند، انكار بعضي از ضعفا چنانكه گفتند عيسي بردار شد و او زنده است (نقل از ابوبصير از امام باقر(ع) ) اختلاف در امر تولد و عقيده بعضي از جهال درباره مصلوت شدن عيسي(ع) (نقل از محمدبن مسلم از امام باقر(ع) ) *با حضرت يحيي (ع): خداوند در كودكي به او حكم داد همانطور كه به يحيي *با حضرت نوح(ع): عمر دراز و غيرمتعارف چنانكه نوح 950 سال به نص قرآن در ميان قوم به سربرد ( نقل از سعيدبن جبير از امام سجاد(ع) ) *با حضرت آدم (ع): بيعت احدي برگردن او نبود و درگيري با حكام پيشين نداشت (نقل از حضرت عبدالعظيم حسني (ع)‌از امام جواد (ع)) استاد آذريزدي در ادامه اين روايت مستند مثال‌هايي از شباهت‌هاي مهدويت باحضرت ابراهيم(ع)،‌حضرت خضر(ع)،‌با ذوالقرنين، حضرت ايوب(ع) و حضرت يونس (ع) و همچنين حضرت يوسف(ع) و پيام اعضم (ص) آورده است كه در عين سادگي بسيار تاثيرگذار و فهم‌پذير است. دريابان در پايان آرزو كرد روح بزرگ استاد مهدي آذريزدي در كنار سفره پربركت اهل بيت عصمت و طهارت در بهشت برين باشد. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۷ تیر ۱۳۹۰ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 9004-16607
  • خبرنگار :