بهمني با تاكيد بر افزايش نرخ سود بانكي: نرخ ارز كنترل مي‌شود، نگران نباشيد

رييس‌كل بانك مركزي با تاكيد مجدد بر افزايش نرخ سود بانكي، اطمينان خاطر داد كه ارز براي نيازهاي "واقعي" مردم موجود است و نرخ ارز كنترل مي‌شود. وي همچنين بر سياست كاهش تقاضاي ارز با مديريت واردات تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود بهمني با بيان اين‌كه نفت در بودجه سال 90 با قيمت 81.5 دلار و هر دلار هزار و 50 تومان بسته شده است،‌ گفت: اگر اين نرخ را حدود 120 دلار كه قيمت كنوني نفت است در نظر بگيريم درآمد ارزي كشور 20 ميليارد دلار افزايش پيدا كرده است و كشورمان از نظر منابع و ذخاير ارزي و دارايي‌هاي خارجي قوي است و در مقابل اين بادها با مشكل مواجه نمي‌شود.

وي درباره‌ افزايش قيمت ارز در روزهاي اخير اظهار كرد: ما متوجه شديم كه اختلاف قيمت ارز با اين حباب قيمتي، 140 تومان را به جيب واسطه‌ها واريز مي‌كند.

وي گفت: نرخ ارز لنگر تورمي ماست و احساس كرديم كه براي آن تقاضاي كاذب وجود دارد و براي از بين بردن آن حباب وارد شديم و به ميزان بيشتري ارز به بازار تزريق كرديم.

وي با بيان اين‌كه متوسط درآمد ارزي از قبل صادرات نفت در سال حدود 67 تا 70 ميليارد دلار است گفت:‌ اگر در طول 52 هفته سال اين ارز را به بازار بريزيم؛ تكليف قانوني ما درباره اين است كه مازاد دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي افزايش نيابد و بايد هفته‌اي حدود 1.2 ميليارد دلار به بازار ريخته شود كه اين رقم كمي نيست و ما براي مديريت بازار و كنترل قيمت‌ها ابايي از اين نداريم كه سهميه سه هفته را يكجا در بازار بريزيم، يعني هفته‌اي بيش از سه ميليارد دلار.

رييس‌كل بانك مركزي گفت: ‌در روزهاي جاري ارز بيشتري به بازار مي‌ريزيم تا نرخ ارز به ميزان واقعي خودش برسد كه تابع عرضه و تقاضاست.

بهمني تاكيد كرد: علاوه بر اين بايد سياست كاهش تقاضا براي ارز را با كنترل واردات كالاهاي لوكس و تجملي انجام بدهيم. همچنين تاكيد داريم كه اوراق سپرده و اوراق مشاركت منتشر شود. همچنين اگر سودي حداقل معادل تورم به سپرده‌گذاران بدهيم اين نقدينگي به سمت بازار كاذب نمي‌آيد و بازار بايد بداند كه نمي‌تواند با ارز بازي كند.

وي درباره دو نرخي بودن قيمت ارز گفت: تمام مصارف بانك مركزي يك نرخ است و شكافي كه بوجود آمده بين نرخ رسمي و بازار است.

بهمني تاكيد كرد: ‌مشكلي براي گشايش ال‌.سي و صدور حوالجات وجود ندارد و حتي براي تهيه ارز مسافرتي از باجه‌هاي فرودگاه خواسته‌ايم تا اين ارز را به مردم بدهند.

وي با بيان اين كه با وجود پنج سال تحريم ذخاير ارزي ما مناسب است، گفت: فقط در صندوق توسعه ملي 20 ميليارد دلار وجود دارد كه مي‌توانيم به بخش‌هاي اقتصادي كشور تسهيلات بدهيم.

وي به ذخيره‌سازي طلا اشاره كرد و گفت:‌ سه سال قبل در شرايط خاصي ذخاير طلا و ارز را تقويت كرديم به گونه‌اي كه در مدت كوتاه چند صد تن طلا با ميانگين قيمت هر اونس 656 دلار وارد كشور كرديم. اين كار ممكن است از نظر علمي قابل قبول نباشد اما به دليل پيش‌بيني افزايش قيمت‌هاي طلا اين كار را انجام داديم و ذخاير كشور در اين مدت فقط به خاطر همين كار 10 ميليارد دلار افزايش يافت.

وي با بيان اين كه طلا را با قيمت‌هاي جهاني عرضه مي‌كنيم، گفت: اگر قيمت طلا را زير قيمت‌هاي جهاني عرضه كنيم تمام مصرف ما در طول سال گذشته صد تن نبوده است و تا 10 سال آينده ذخيره طلا پايين باشد.

وي به تغيير سبد ذخاير ارزي كشور اشاره كرد و گفت: اين تغيير باعث شد در مورد ارزها هم 6.5 تا هفت ميليارد دلار به ذخاير ارزي كشور با تغيير قيمت ارزها افزوده شود.

وي بار ديگر تاكيد كرد: ‌اگر نرخ سود سپرده‌ها بالا برود جذب منابع از سوي مردم بيشتر بيشتر خواهد شد و ترجيح مي‌دهم به جاي بازارهاي كاذب پول را به بانك‌ها بياورند كه براي بخش توليد كشور مناسب خواهد بود.

رييس كل بانك مركزي تاكيد كرد: جهت‌گيري سياست‌هاي پولي، مالي و ارزي بايد در يك جهت باشند تا همديگر را خنثي نكنند.

بهمني با بيان اين‌كه احساس كرديم توزيع ارز درست نيست، گفت:‌ نيازهاي واقعي ارز براي گشايش LC، صدور حوالجات و ارز مسافرتي است كه براي آن باجه‌هاي فرودگاه‌ها را موظف كرديم تا اقدام به ارائه ارز كنند و ديگر نمي‌توان از پرينت‌هاي صوري و بليت غير واقعي استفاده كرد. بنابراين به نياز واقعي ارز پاسخ داده مي‌شود و اگر كسي نياز غير از اين داشته باشد براي ذخيره‌سازي كه ما موظف به جواب دادن به آن نيستيم.

وي در پاسخ به برخي از استدلال‌ها كه خواهان بالا رفتن قيمت ارز هستند گفت:‌ بعضي از اين دوستان كه تا پيش از اين خواهان بالا رفتن نرخ ارز بودند امروز به آن اعتراض مي‌كنند برخي از شكاف بين نرخ ارز استفاده مي‌كنند وبرخي ديگر هم منافعشان اين امر را ايجاب مي‌كند اما بايد توجه داشت كه صادرات غير نفتي حدود 30 ميليارد دلار و واردات بيش از 60 ميليارد دلار است و اگر قيمت ارز خيلي بالا برود به همان ميزان تورم افزايش شديدي مي‌يابد براي حمايت از توليد و صادرات راه‌هاي ديگري وجود دارد مثل مشوق‌هاي صادراتي و يا پايين آوردن نرخ سود بانكي.

بهمني در پاسخ به سوالي در مورد اين‌كه آيا بالا رفتن قيمت ارز به نفع بانك مركزي بوده است گفت:‌ بانك مركزي هيچ گاه به دنبال سود نبوده ما به دنبال گندم هستيم. حال ممكن است كاه هم حاصل شود و اين مابه‌التفاوت به حساب خزانه دولت برود اما با افزايش قيمت نفت دولت كسري بودجه ندارد و بانك مركزي هدفش سودآوري نداشته است و همواره با هدف تنظيم وارد بازار مي‌شود و به همين دليل از ماليات معاف است.

وي با بيان اين‌كه در هيچ كجاي دنيا هم اجازه نمي‌دهند ارز به هر ميزان از كشور خارج شود، گفت: براي پاسخگويي به نيازهاي واقعي مشكلي نداريم و در مورد ارز مسافرتي هم مي‌توانيم ميزان عرضه آن را بالا ببريم. براي دانشجوها هم حدود 30 هزار دلار در سال و براي مريضان كه به خارج از كشور مي‌روند برنامه ريزي خاصي انجام داده‌ايم.

وي در مورد وضعيت بازار سكه گفت:‌ سال گذشته پنج ميليون سكه ضرب شد و دستور 10 ميليون سكه ديگر را هم صادر كرديم با اضافه شدن ماليات بر ارزش افزوده چهار درصدي 20 هزار تومان بر قيمت سكه اضافه شد.

وي درباره معوقات بانكي گفت:‌ اگر اين معوقات وصول شوند بدون افزايش نقدينگي مي‌توانند به جامعه تزريق شود و سرعت گردش پول را افزايش دهد. سال گذشته با وجود 888.3 هزار ميليارد ريال تسهيلات نسبت مطالبات معوق به تسهيلات از 18.6 درصد به 13 درصد رسيد و از رقم آن صد هزار ميليارد ريال به 427 هزار ميليارد ريال كاهش يافت.

وي با بيان اين كه براساس قانون بودجه واحدهاي صنعتي كه با مشكل بازپرداخت بدهي مواجه‌اند، گفت: جريمه تاخيرشان بخشيده و بدهيشان تا پنج سال تقسيط مي شود كه بايد به موقع آن را پرداخت كنند اما با استفاده‌كنندگان تسهيلات كه پول بانك‌ها را پس نمي‌دهند برخورد جدي انجام خواهيم داد.

رييس‌كل بانك مركزي كه در گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سخن مي‌گفت، در پايان با بيان اين كه اقتصاد علم انساني و رفتاري است تاكيد كرد: سياست‌ها ممكن است در يك مكان و يك زمان درست و در زمان مكان ديگري غلط باشد بايد تمام جوانب در نظر گرفته شود و در مورد موضوع ارزي به دليل اين‌كه منابع ارزي فراواني داريم مشكلي نخواهيم داشت و قاطعانه مي‌گويم قيمت ارز به زودي و در همين روزها كاهش خواهد يافت.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9003-15175
  • خبرنگار :