/عرضه محدود ارز عامل ايجاد بازار سياه/ بهمني به ايسنا خبر داد: تصميم‌گيري درباره عرضه بيشتر ارز به مسافران راه دور

محدود‌ كردن عرضه ارز كه با هدف جلوگيري از سوءاستفاده سفته‌بازان از سوي بانك مركزي اعمال شد، خود به عاملي براي گسترش بازار سياه ارز تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عرضه‌ اندك ارز به مسافران كه كفاف نياز سفر خارجي آن‌ها را نمي‌دهد، باعث مراجعه آن‌ها به بازار سياه و گسترش اين بازار شده است.

يكي از مسافران كشور امارات متحده عربي در اين باره مي‌گويد: اين مقدار ارز بسيار اندك است و اصلا پاسخگوي چند روز اقامت در كشور امارات نيست، بنابراين مجبورم تا مابقي نيازم را از بازار آزاد و با رقم‌هاي بالاي 1300 تومان تهيه كنم.

در همين باره محمود بهمني ـ رييس كل بانك مركزي ـ از تصميم‌گيري براي ارائه رقم‌هاي بيشتر به مسافران راه دور خبر مي‌دهد.

وي در پاسخ به سوالي درباره ميزان كم عرضه به متقاضيان ارز مسافرتي به ايسنا مي‌گويد: "صرافي‌هاي با مجوز مي‌توانند تا 2000 دلار ارز مسافرتي عرضه كنند. اين رقم براي مسافرت به كشورهاي اطراف و حاشيه خليج فارس مناسب است اما در مورد مسافرت به كشورهاي اروپايي مي‌توانيم تصميم‌گيري جديدي انجام بدهيم تا بخشي از تقاضاي اين مسافران به بازار سياه منتقل نشود."

كارشناسان معتقدند با جهش شديد قيمت رسمي ارز و همچنين بالا رفتن به نظر مي‌رسد تجديد نظر در بسياري از سياست‌هاي بانك مركزي كه در مدت چند ماه گذشته در كنترل بازار ناتوان بوده ضروري به نظر مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9003-11227
  • خبرنگار :