عضو هيأت رييسه‌ي كميته‌ي ميراث فرهنگي مجلس: ادغام سازمان ميراث فرهنگي با وزارت ارشاد راه حل مشكل نيست

عضو هيأت رييسه‌ي كميته‌ي ميراث فرهنگي مجلس شوراي اسلامي معتقد است: ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي راه حل مشكلات موجود نيست.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن ملك‌محمدي ـ نماينده‌ي مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي ـ‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي نامه‌ي تعدادي از نمايندگان مجلس براي ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بيان كرد: نامه‌اي را كه به امضاي تعدادي از نمايندگان مجلس رسيده است، نديده‌ام؛ اما زمزمه‌ي ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را شنيده‌ام، البته من با اين ادغام خيلي موافق نيستم و راه حل مشكلات را در ادغام نمي‌دانم.

او ادامه داد: بايد از ظرفيت‌ها و فرصت‌ها بيشتر استفاده كنيم تا وظايف و مأموريت‌ها را به نحو شايسته‌اي بتوانيم محقق كنيم.

وي اظهار كرد: علاوه بر اين‌كه پيشنهادهايي را به سازمان ميراث فرهنگي ارائه كرده‌ايم، انتقادهايي را نيز از عملكرد اين سازمان داريم. اميدوارم با معارفه‌ي رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي، در نخستين فرصت، پيشنهادها و انتقادها را بتوانيم بيان كنيم تا تحولي در سازمان ميراث فرهنگي به‌وجود آيد.

نماينده‌ي مردم دامغان در مجلس مهم‌ترين انتقاد خود را به دوره‌ي گذشته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، عملي نشدن تعهدها و توافق‌ها دانست و بيان كرد: به‌عنوان مثال، درباره‌ي شهر دامغان به‌طور رسمي اعلام كردند كه اگر رباط شاه‌عباسي به اين سازمان تحويل داده شود، در مدت شش‌ماه آن را به موزه‌ي تاريخي تبديل مي‌كنند. در اين‌باره پيگيري‌هاي زيادي انجام شد و نيروي انتظامي كه در اين محل تاريخي مستقر بود، آنجا را تخليه كرد. در نهايت، اين رباط متعلق به دوران سلجوقي به سازمان ميراث فرهنگي تحويل داده شد؛ اما اكنون پس از گذشتن حدود دو سال، هنوز اين موزه به مردم دامغان تحويل داده نشده است. علاوه بر اين، به موضوع‌هايي مانند بازارچه‌ي صنايع دستي، دانشكده‌ي باستان‌شناسي و مرمت و بازسازي چشمه‌علي در دامغان مي‌توان اشاره كرد.

ملك‌محمدي درباره‌ي چشمه‌علي دامغان، توضيح داد: چشمه‌علي يكي از زيباترين مناطق در مسير تهران به مشهد است؛ ولي متأسفانه به تلي از خاك تبديل و مسجد آن منطقه خراب شده است. از آنجا كه هر جا اسمي از ميراث فرهنگي مطرح مي‌شود، آن محل بايكوت مي‌شود و دست‌ها از انجام هر اقدامي براي سامان‌ دادن آن كوتاه مي‌شود، سازمان ميراث فرهنگي يا نبايد مانع كاري شود، يا اگر خودش مي‌خواهد محل را مرمت و بازسازي كند، بايد وارد عمل شود.

او ادامه داد: ايراد آخر من براساس مصوبه‌ي هيأت دولت است كه براساس آن، دفتر ميراث فرهنگي دامغان به اداره‌ي ميراث فرهنگي ارتقا يافت و معاونت نيروي انساني رييس‌جمهور نيز با پست‌هاي سازماني آن موافقت كرد، اما اكنون كه يك سال از ابلاغ موافقت با اين پست‌ها مي‌گذرد، هنوز در عمل چيزي ديده نمي‌شود.

وي با بيان اين‌كه به هر حال، از زحمات مديران سازمان ميراث فرهنگي در مقاطع مختلف تشكر مي‌كنم، افزود: انتظار دارم، مسؤول سازمان ميراث فرهنگي به وعده‌هاي خود عمل كنند، به كارها سرعت دهند و زمينه‌ي توسعه‌ي گردشگري را بيشتر فراهم كنند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۷ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9003-03409
  • خبرنگار : 71219