«عموپورنگ» ديگر عمو نيست عملكرد صداوسيما از منظر يك عضو دفتر فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس
عضو دفتر فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس در سخناني به نقد عملكرد صدا و سيما پرداخت و مطالبي را دربارهي برنامههايي چون «عموپورنگ»، «90» و ... بيان كرد. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو ايسنا، حجتالاسلام علي جعفري كه در همايش «يك ريال در مقابل ميليونها تومان»، حاضر شده بود، در سخناني تحت عنوان «دگرديسي معنايي برخي مفاهيم در تلويزيون»، عنوان كرد: تماشاي تلويزيون كار عوام و مصرفكنندگان است اما كساني كه دغدغه فرهنگي دارند بايد ياد بگيرند آن را بخوانند و به تماشا اكتفا نكنند؛ چون تلويزيون متن پيچيدهاي است خواندن آن نيز كار پيچيدهاي است كه به تفكيك سطوح متني و مديريت آنها براي القاي پيام نياز دارد. وي ادامه داد: كساني كه بدون تسلط به اين دانشها وارد برنامهريزي و يا نقد ميشوند، تلويزيون را به نوعي به جدول كلمات متقاطع تقليل ميدهند. فرمهاي ارزيابي برنامههاي تلويزيون جمهوري اسلامي نيز با چنين تلقي تقليل يافتهاي از تلويزيون مواجه هستند و بدون آن كه رابطه بينمتني را تحليل كنند فقط كدهايي را وارد ميكنند. اين نوع نگاه، نگاه درستي به تلويزيون نيست بلكه تقليل دادن آن به چيز ديگر است. چنين آسيبي در تلويزيون ما وجود دارد. حتي برنامهسازان و منتقدان ما هم با اين مساله مواجه هستند. اين بصيرت در بسياري از برنامههاي تلويزيوني ما نيست. عضو دفتر فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس ابراز عقيده كرد: در نتيجه چنين امري سياستگزار با مواردي مثل حجاب كاراكترها و ... مطالبهي پيام ارزشي ميكند و دستورهاي هنجاري به برنامهساز ميدهد؛ او هم مجبور ميشود بدون اينكه ارتباطي با معناي متن برقرار كند اين موارد را وارد متن كند و طوري ميشود كه بعد از 10 سال از سياست ترويج حجاب در تلويزيون، چادر به شنل تبديل ميشود و روحاني به يك مددكار اجتماعي تقليل پيدا ميكند. چنين مواردي است كه منجر به آن ميشود تا معناي روحاني عوض شده و براي مثال يك خانم چادري هر كاري كه نبايد، انجام دهد اما براي جذابيت چادر داشته باشد. جعفري با نقد خلق شخصيتهاي مذهبي در برنامههاي تلويزيون، افزود: در تلويزيون آدم مذهبي متعادلي كه آدم خوبي باشد اما گاهي دچار اشتباه شود، نداريم؛ چون در سياستگذاري صداوسيما گفته شده حتما در سريالها بايد يك شخصيت مذهبي وجود داشته باشد، اما برنامهسازها خلق اين شخصيتها را بلد نيستند. از اين نوع تقليلگراييها در تلويزيون زياد است؛ مثلا عموپورنگ به يك همبازي با اميرمحمد تقليل پيدا كرده است و ديگر ويژگيهاي عمو را ندارد. وي تاكيد كرد: در اين شرايط نابههنجار، هر چقدر تماشاچيهاي تلويزيون بيشتر شوند بايد بيشتر عزا گرفت چون تماشاگر ملاك نيست بلكه مفاهيم برنامهها مهمتر است. اگر در آينده در روند توليد، تغيير عمدهاي رخ ندهد و دانشكده صداوسيما تفريحگاه، مديران باشد و ملاكهاي مديران همامنگ چيزي باشد كه تا به حال بوده است و صدا و سيما همين چيزي بشد، كه هست، تغييرات مفاهيم زيادي در آينده در تلويزيون خواهيم ديد. اين امر نياز به ارتقاي مهارتها و دانش رسانه دارد. اگر اين تغييرات رخ ندهد صدا و سيمايي خواهيم داشت به اندازه فيل اما با مغز مورچه! جعفري با اشاره به برنامه «90» گفت: گل سر سبد برنامهسازي برنامه «90 » است. چه طور يك برنامه ورزشي خوب كه در زمان خودش ميتوانست اميدي براي ارتقاي ورزش كشور باشد به كانون هفتگي تحقير فرهنگ ايراني بدل شده است. يعني هرگاه مجري بخواهد بگويد كاري بد است ميگويد اين را هيچ جاي دنيا نديده بوديم؛ يعني همه جاي دنيا خوب است، ايران بد است. بايد تعداد تكرار اين گزاره را در هر برنامه شمارش كنيم. حتي اگر 100 ميليون اس ام اس هم به اين برنامه فرستاده شود ما بايد عزا بگيريم. چرا نهضت تحريم «90» راه نميافتد؟ چرا كسي كه در هر برنامهاش به بهانه فوتبال، مردم ايران را نقد ميكند گل سر سبد تلويزيون است؟ اين عضو دفتر فرهنگي مركز پژوهشهاي مجلس در ادامه با بيان اين كه صدا و سيمايي كه در حال حاضر موجود است، كاري بيشتر از اين نميتواند انجام دهد، عنوان كرد: فضاهاي جديدي بايد گشوده شود. در هيچ جاي دنيا اين همه امكانات در اختيار يك نفر قرار نميگيرد. ضرغامي يكي از قدرتمندترين شخصيتهاي رسانهيي است و در حدود 100 كانال را هدايت ميكند. او آدم خوب، دلسوز و انقلابي است اما هيچ يك از اينها جاي دانش رسانهيي را نميگيرد. انتهاي پيام