لزوم بازنگري در استفاده از تريلرهاي غيراستاندارد مبادا فراز به سرنوشت هوو دچار شود!

با توجه به آنكه كشنده فراز موفق به دريافت گواهينامه استانداردهاي ايمني از موسسه بين‌المللي tuv آلمان شده است، به زودي بايد شاهد آغاز شماره‌گذاري اين خودرو و ورود آن به ناوگان باري كشور باشيم. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كشنده فراز از حدود يكسال پيش آماده شماره‌گذاري و ورود به بازار بوده است؛ با اين حال با وجود پيش فروش تعداد قابل توجهي از اين خودرو، پليس راهنمايي و رانندگي تاكنون از شماره‌گذاري اين خودرو خودداري كرده بود. ** ماجرا از چه قرار بود؟ داستان فراز از آنجا آغاز شد كه پليس راهنمايي و رانندگي اعلام كرد به دليل شباهت‌هاي كشنده فراز با هوو از ارائه پلاك به اين خودرو خودداري خواهد كرد. در مقابل نيز شركت ايران خودرو ديزل به عنوان توليدكننده اين كشنده اعلام كرد كشنده فراز از نظر استانداردهاي فني و ايمني بالاتر از هوو بوده و با آن متفاوت است. اين دو موضع مختلف مانع شماره‌گذاري كشنده فراز با وجود صادر شدن تمام تائيديه‌هاي ايمني آن از سوي موسسه استاندارد شده بود. در چنان شرايطي شركت ايران خودرو ديزل فراز را براي دريافت دوباره گواهينامه استانداردهاي فني و ايمني، اين بار از يكي از سه موسسه برتر بين‌المللي، به خارج از كشور ارسال كرد. ** فراز از تمام آزمايش‎ها سربلند بيرون آمد به هر حال موسسه بين‌المللي tuv آلمان پس از چند ماه بررسي در نهايت چندي پيش با ارائه تائيديه‌اي صحت اين كشنده از نظر استانداردهاي روز فني و ايمني اتحاديه اروپا را تائيد كرد. با توجه با صدور تائيديه كشنده فراز از سوي يكي از چند موئسسه معتبر بين‌المللي در اين زمينه به نظر مي‌رسد كه بالاخره اختلافات ميان شركت سازنده و موسسه استاندارد با پليس راهنمايي و رانندگي در خصوص صحت ايمني اين كشنده به پايان رسيده و به زودي شاهد شماره‌گذاري آن خواهيم بود. به هر حال اگرچه پيش از اين موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز به عنوان تنها مرجع رسمي مربوطه، تائيديه‌هاي لازم در خصوص اين كشنده براي آغاز شماره‌گذاري را صادر و به پليس راهنمايي و رانندگي ارسال كرده بود، ولي با اين حال احتمالا باز شدن پاي يكي از معتبرترين موسسسات بين‌المللي در اين زمينه جاي هرگونه شبهه احتمالي در اين زمينه را از بين برده باشد! ** تسهيل شماره‌گذاري و كمك به جايگزيني كاميونهاي فرسوده گذشته از موضوعات ياد شده به نظر مي‌رسد ورود كشنده فراز به بازار تاثير مثبتي بر بهبود وضعيت كاميونهاي كشنده در كشور خواهد داشت. در حال حاضر بخش قابل توجهي از ناوگان باري كشور فرسوده بوده و ميانگين عمر بالايي دارد؛ بنابراين ورود كشنده‌اي همچون فراز با توجه به محدوده قيمتي آن موجب تسريع در اجراي طرح نوسازي ناوگان باري و خروج بخشي از كاميونهاي فرسوده از جاده‌ها خواهد شد. از ياد نبريم كه طبق برنامه دولت در سال جاري 10 هزار دستگاه كاميون فرسوده بايد جايگزين شود. ** پليس از معضل تريلرهاي غيراستاندارد غافل نشود اما كسب تائيديه‌هاي ايمني بين‌المللي از سوي كشنده فراز نبايد موجب غفلت از يك نكته اساسي در فعاليت كاميونهاي كشنده در كشور شود. در حال حاضر مشكل اصلي كاميونهاي كشنده در كشور استفاده رانندگان آنها از تريلر غيرمجاز و غيراستاندارد است. در تريلرهاي غيرمجاز سيستم ترمز تريلر به خوبي عمل نكرده و موجب ايجاد فشار ناگهاني به كشنده هنگام ترمز و بعضا ايجاد سانحه مي‌شود؛ بنابريان جا دارد پليس راهنمايي و رانندگي در كنار سختگيري‌هاي خود در شماره‌گذاري كشنده‌ها، به معضل فعاليت تريلرهاي غيراستاندارد در كشور نيز توجه كرده و با اجراي قانوني از تردد كشنده‌هاي مجهز به تريلرهاي غيرمجاز جلوگيري كند. مطمئنا اجرايي شدن اين راهكار تاثير زيادي در كاهش سوانح در تمام كشنده‌هاي مورد استفاده در كشور خواهد شد. انتهاي پيام
  • جمعه/ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9002-16956
  • خبرنگار : 71186