«جامعه ما نيازمند طنز است» گفت‌وگوي ايسنا با نويسنده «چهارچرخ»

نويسنده سريال «چهار چرخ» درباره‌ي لزوم استفاده از تيم‌هاي جديد و جوان براي ساخت سريال‌هاي طنز، گفت: استفاده از تيم‌هاي جوان ريسك است؛ من استفاده‌ي تلفيقي از بازيگران جديد و قديم را مفيدتر مي‌دانم. محمد فاضلي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: وقتي مردم براي اولين بار كمدين‌ها را در يك سريال مي‌بينند، تكليفشان با سريال مشخص مي‌شود و متوجه مي‌شوند كه قرار است يك سريال كمدي ببينند؛ اين در حالي است كه استفاده‌ي مطلق از يك نيروي جديد اين ذهنيت را در آنها تداعي نمي‌كند؛ بايد از نيروهاي جديد و قديم استفاده‌ي تلفيقي داشته باشيم كه نتيجه‌ي بهتري دارد. فاضلي درباره‌ي تكراري بودن موضوعات طنز نيز اظهار كرد: نويسندگان براي تامين زندگي خود ناچار مي‌شوند طرح‌هايي را بپذيرند كه بعضا سازمان صدا و سيما به آنها پيشنهاد مي‌دهد و تصويب شده‌اند. اين نويسنده در گفت‌وگو با ايسنا گفت: آفت اصلي يك كار خلاق شتابزدگي است؛ حتي خود مديران سازمان صدا و سيما نيز اذعان دارند كه توليد يك فيلم يا سريال را دير پيشنهاد مي‌دهند. وي در عين حال يادآور شد: استثنائاتي هم در اين ميان وجود دارد؛ گاهي اوقات كارهايي شروع شده كه نگارش فيلمنامه همزمان با توليد بوده و تاثيرگذار هم بوده است؛ اما نبايد براي كار خلاق محدوديت زماني ايجاد كرد؛ با شتاب راه به جايي نمي‌بريم. نويسندگان بايد يك درون مايه‌ي كلي از كار داشته باشند تا هنگامي كه نگارش و توليد همزمان است، شايد موثر باشد. وي خاطرنشان كرد: براي فرار از شتابزدگي در توليد، بايد ساخت سريال را زودتر شروع كرد كه ظاهرا به آن عمل نمي‌شود؛ اگر زمان كافي در اختيار عوامل توليد قرار گيرد قطعا به نتايج بهتري خواهيم رسيد. فاضلي درباره‌ي رقابت سريال‌هاي طنز تلويزيون با سريال‌هاي طنز شبكه نمايش خانگي، نيز اظهار كرد: يكي از سالم‌ترين اتفاقات در اجراي اصل قانون اساسي كه درباره‌ي خصوصي‌سازي است، رقابت بخش خصوصي با غيرخصوصي است. وي افزود:‌ اطلاع زيادي از گروه توليد «قهوه تلخ» ندارم ولي مي‌دانم كه كارشان تاثيرگذار بوده و مردم دوست داشته‌اند؛ خصوصا اينكه مميزي‌هاي سازمان صدا و سيما در بيرون از سازمان كمتر است. نويسنده «چهارچرخ» ادامه داد: جامعه‌ي ما به لحاظ كمدي‌سازي پرپتانسيل است؛ اولين اصل كمدي‌سازي تناقض است كه در جامعه ما زياد ديده مي‌شود؛ من اين رقابت‌هاي بيرون از سازماني را دوست دارم. وي همچنين بيان كرد: يكي از معيارهاي تشخيص جامعه سالم به لحاظ رواني ديدن چهره‌هاي متبسم مردم است؛ يكي از وظايف رسانه‌ها اين است كه جامعه را به سمت اين نياز (طنز) سوق دهند. محمد فاضلي در پايان خاطرنشان كرد: نياز اجتماعي‌مان به طنز را حتي در پيامك‌هاي مردم به يكديگر نيز مي‌توان ديد. اجتماع براي رهايي از انقباض روحي‌اش، به خنديدن، شادي و سرگرمي نياز دارد. انتهاي پيام
  • شنبه/ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9002-13885
  • خبرنگار :