مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم: گردشگري مذهبي در قم به عنوان يك ركن مطرح است

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم گفت: گردشگري مذهبي در اين استان با عنوان يك ركن مطرح است و مسافراني كه به قصد اين استان به سفر مي‌روند، معمولا با اين هدف به اين استان وارد مي‌شوند.

عليرضا ارجمندي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به وجود 440 امامزاده و بقعه‌ي متبرك در اين استان ادامه داد: برخي از اين اماكن مذهبي داراي يكسري جنبه‌هاي تاريخي نيز هستند، به همين دليل زير ساخت‌هاي گردشگري آنها در دست تهيه و تامين است تا مسافران و زائران امكانات مناسبي براي اسكان در اين اماكن تاريخي مذهبي داشته و با فرهنگ كلي استان آشنا شوند.

وي افزود: با توجه به حجم زياد امامزاده‌هاي موجود در استان قم، اولويت كاري در اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم، امامزادگان قرار گرفته در مسير عبور زائران است كه به دنبال آن از سال گذشته با همكاري معاونت ميراث فرهنگي، فعاليت‌هايي براي مرمت اين امامزاده‌ها انجام شده كه اين قضيه مي‌تواند به افزايش ماندگاري گردشگر در استان كمك كند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم با اشاره به طراحي يك سري تورهاي يك‌روزه ويژه امامزادگان در سطح استان قم ادامه داد: اين تورهاي تخصصي توسط دفاتر اطلاع رساني گردشگري در سطح استان به زائران و مسافران معرفي مي‌شوند. اين قضيه از نوروز امسال آغاز شد و در طول سال نيز ادامه خواهد داشت.

ارجمندي، پتانسيل و ظرفيت‌هاي موجود در استان در حوزه‌ي گردشگري مذهبي را بسيار بالا ارزيابي كرد و گفت: اكنون بيشترين توجه‌ها به امامزادگاني است كه در محورهاي مواصلاتي يا درون شهري هستند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم با تاكيد بر شاخص بودن ظرفيت گردشگري طبيعي در سطح استان اظهار كرد: با اين وجود اكنون گردشگري مذهبي به عنوان ركن گردشگري در سطح استان مطرح است و بعد از آن گردشگري طبيعي مد نظر است، ولي سعي مي‌كنيم در تورهاي ورودي و خروجي به استان اين بحث را نيز مدنظرقرار دهيم و در مراكز اقامتي، تورهاي يك روزه‌ي قم گردي با رويكرد تاريخي، مذهبي و فرهنگي برگزار كنيم.

وي ادامه داد: زائراني كه براي زيارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران به استان قم وارد مي‌شوند، بدانند كه در اين استان، مكان‌هاي تاريخي و اماكن متبركه ديگري نيز وجود دارد كه از آنها مي‌توانند به عنوان فرصت‌هاي ديگر براي بازديد استفاده كنند.

ارجمندي با تاكيد بر لزوم توجه به ديگر بقاع متبركه امامزاده‌هاي موجود در سطح استان قم، تاكيد كرد: در تفاهم نامه‌اي با اداره‌ي اوقاف و امور خيريه مقرر شد تا مراكزي كه در اين زمينه همكاري ويژه و حوزه‌ي كاري مشتركي با اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم دارند شناسايي شوند، تا بيشتر به آن‌ها بپردازيم.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم ، تعامل ميراث فرهنگي با ديگر اداره‌هاي موجود در سطح استان قم را بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم تا كنون همكاري‌هاي مختلفي با يكديگر داشته‌اند به گونه‌اي كه در ايام نوروز اطلاع رساني و تبليغات گردشگري توسط اين اداره كل همراه با برخي نهادهاي ديگر مانند هلال احمر، شهرداري، نيروي انتظامي و سازمان حمل و نقل و پايانه‌ي شهري به صورت كاري مشترك انجام شده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9002-02870
  • خبرنگار : 71191