مديرعامل بانك ملت: ساماندهي نظام مشاركت شاه‌بيت طرح تحول نظام بانكي است

مديرعامل بانك ملت ساماندهي نظام مشاركت بانك‌ها در تامين مالي اقتصاد كشور را از شاه‌بيت‌هاي طرح تحول نظام بانكي دانست و بر استفاده از ظرفيت بازار سرمايه در اين امر تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي ديواندري در همايش سياست‌هاي پولي و ارزي با اشاره به چهار ركن تامين مالي در كشور شامل بودجه دولت، سرمايه‌گذاري خارجي، بازار سرمايه و بانك‌ها گفت: در سال 89 مجموعا حدود 112 ميليارد دلار از اين چهار ركن مهم تامين مالي كشور منابع تزريق شده است.

به گفته او بودجه دولت كه مشخص و معين است از طريق بازار سرمايه 26.3 ميليارد دلار و از طريق سرمايه‌گذاري خارجي 2.7 ميليارد دلار تامين مالي شده است و مابقي بر دوش نظام بانكي كشور بوده است.

ديواندري ادامه داد: از سال 86، 69 ميليارد دلار تامين مالي در كشور وجود داشته است به بيش از 112 ميليارد دلار در سال 89 رسيده‌ايم و بازار سرمايه نقش بيشتري در اين زمينه پيدا كرده است. نمودار‌ها نشان مي‌دهد به تدريج سهم حوزه‌ بانكي كاسته و بر نقش بازار سرمايه افزوده شده است كه گوياي واقعيت‌هاي اقتصادي كشور ماست.

وي بر طراحي تجاري جديد از سوي بانك‌ها با هدف پاسخگويي نسبت به اقدامات جديد تاكيد كرد و گفت: ساماندهي نظام مشاركت بانك‌ها در تامين مالي از شاه‌بيت‌هاي طرح تحول بانكي است و با اين امر ديدگاه مهم عدالت در توزيع منابع محقق مي‌شود.

مديرعامل بانك ملت اظهار كرد: با توجه به بهره‌وري 2.6 درصدي نظام بانكي توانايي تامين منابع 240 ميليارد دلار ندارد و بايد پس از سياست‌هاي اصل 44 استفاده موثري از بودجه بشود.

ديوان‌دري بر گسترش شركت‌هاي سهامي عام و تقويت گرايش شركت‌هاي خصوصي به پذيره‌نويسي در بازار سرمايه و تشكيل شركت‌هاي قدرتمند و انتشار اوراق مشاركت و سكوك از سوي آنها تاكيد كرد.

وي در ادامه راهكارهاي خود براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي به ‌خصوص از طرف كشور‌هاي اسلامي و از طريق ابزارهاي مالي اسلامي در شرايط تحريم را بسيار موثر دانست و بر بستر‌سازي براي حضور پررنگ‌تر شركت‌هاي تامين سرمايه تاكيد كرد و گفت: نظام بانكي بايد كمتر به درآمد عملياتي بانك‌ها متكي باشد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9002-01371.177311
  • خبرنگار :