همزمان با واريز مرحله چهارم يارانه نقدي آيا يارانه ايرانيان خارج از كشور قطع مي‌شود؟

تا چند روز ديگر يارانه نقدي مرحله چهارم هم به حساب متقاضيان آن واريز مي‌شود، ولي در همه اين مدت كسي به اين فكر نيفتاده بود كه چرا برخي ايرانيان خارج از كشور هم از اين طرح دولت استفاده مي‌كنند و با اين كه از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي فشار اقتصادي به آنها وارد نمي‌شود، اما از منابع ناشي از آزادسازي قيمت آنها سود مي‌برند!

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، زماني كه در جلسه علني مجلس، نماينده‌ خميني شهر در مجلس شوراي اسلامي درخصوص پرداخت يارانه به ايرانيان خارج از كشور تذكر شفاهي داد، اين موضوع عيان شد. ساز و كار اين اتفاق البته جالب توجه است، چون بر اساس اعلام مركز آمار ايران در روزهاي ابتدايي ثبت نام براي دريافت يارانه نقدي، سامانه اينترنتي اين مركز فقط در داخل كشور در دستري بود و امكان ثبت نام از خارج كشور وجود نداشت.

با اين وجود خيلي سخت نيست كه خانواده افراد خارج نشين از داخل كشور آنها را در اين سامانه ثبت نام كنند. اين دقيقا همان اتفاقي است كه رخ داده و بنا به اظهار محمدجواد ابطحي-نماينده خميني شهر- حدود دو ميليون نفر از اين ايرانيان مقيم خارج كشور هم اكنون يارانه نقدي دريافت مي‌كنند.

اگرچه در پاسخ به ادعاي اين نماينده مجلس، رييس مركز آمار ايران نامه‌اي خطاب به علي لاريجاني منتشر كرد و در آن تاكيد كرد كه "در سامانه طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي كشور، اطلاعات پايه‌اي دريافتي از خانوارها، موقعيت جعرافيايي سكونت آنان است"، اما به اين هم اشاره كرد كه "در ثبت نام اينترنتي، افراد صرفا در صورت تكميل دقيق اطلاعات جغرافيايي، نشاني و كدپستي داخل كشور امكان ثبت‌نام دارند."

او در واقع اين موضوع را تاييد كرد كه در صورت ارائه مشخصات داخل كشور براي يك فرد، ولو اين كه خود شخص خارج از كشور باشد، امكان دريافت يارانه نقدي توسط او وجود دارد.

موضع گيري بعدي در اين باره توسط وزير اقتصاد صورت گرفت. شمس الدين حسيني درباره اعطاي يارانه نقدي به ايرانيان خارج از کشور گفت: قانون همه اتباع ايران را متعلق به ايران مي‌داند و فردي که داراي تابعيت ايراني باشد، امکان بهره‌مندي از يارانه‌هاي نقدي دارد. در حال حاضر هم ايرانيان خارج از کشور متقاضي دريافت يارانه‌هاي هستند. با اين حال قانون اين امکان را فراهم کرده که بتوانيم با بررسي بيشتر، انتخاب بهينه را انجام بدهيم.

او در واقع با بيان اين جملات، پرداخت يارانه نقدي به ايرانيان خارج از كشور را تاييد كرد.

بعد از او اما دبير ستاد هدفمند کردن يارانه ها در اظهار نظر ديگري با بيان اينکه ايرانيان خارج از کشور يارانه نمي گيرند، از راه اندازي سيستم شناسايي اين افراد در مرکز آمار ايران خبر داد.

محمدرضا فرزين در حاشيه بيست و يکمين همايش پولي و مالي در مورد تعداد افراد خارج از کشور که يارانه مي گيرند گفت: هم اکنون رقمي در اين مورد نداريم، اما سيستم مرکز آمار کشور به گونه اي است که اگر افرادي از خارج از کشور بخواهند در سيستم ثبت نام کنند، امکان‌پذير نيست.

وي گفت: ممکن است که اين افراد از داخل کشور در سيستم ثبت نام کرده باشند. در حال بررسي ثبت نام کننده ها هستيم تا در مورد حذف اين افراد اقدام کنيم.

وي افزود: شرط دريافت يارانه اين است که خانوار در داخل کشور زندگي کند، زيرا اگر در داخل کشور زندگي نکنند هزينه جديدي به آنها تحميل نمي شود بنابراين يارانه اي به آنها تعلق نمي گيرد. به هر حال مرکز آمار در حال بررسي است تا اگر در صورت احتمال خانواري در خارج از کشور زندگي مي‌کند اما در سيستم براي دريافت يارانه ثبت نام کرده است، در مورد آنها اقدام شود.

معاون اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي بيان كرد: به دنبال اين هستيم که در سيستم مرکز آمار يک نظام شناسايي ايجاد کنيم تا به ايرانيان خارج از کشور که هزينه اي از قبل هدفمندي يارانه ها تحميل نمي شود، يارانه تعلق نگيرد.

از مجموع اين اظهارات اين گونه بر مي‌آيد كه تا كنون به بخشي از ايرانيان خارج از كشور يارانه نقدي پرداخت شده است و اگر مبنا را بر همان عدد اظهار شده توسط نماينده خميني شهر در مجلس شوراي اسلامي بگذاريم، در سه دوره اخير عددي معادل 445 ميليارد تومان به اين افراد اختصاص يافته است.

از سوي ديگر بايد ديد دولت چه روشي را براي شناسايي ايرانياني كه نامشان در سامانه مركز آمار هست،‌ اما خودشان در كشور حضور ندارند پيدا خواهد كرد. آيا سرشماري نفوس و مسكن كه آبان ماه در سراسر كشور انجام مي‌شود، مي تواند روش شناسايي اين عده باشد؟

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9002-00997.176613
  • خبرنگار :