گزارش ايسنا از نگراني سـينماداران براي حفظ سالن‌هايشان

تعدادي از سينماداران پس دريافت آخرين رقم قبوض برق و گاز سالن‌هايشان، خواستند تا مسؤولان، مكان‌هاي فرهنگي را در زمان اجراي طرح هدفمند شدن يارانه‌ها، حمايت كنند.

رضا سعيدي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه مبلغ قبوض برق و گاز براي سينماداران بسيار سنگين است، اظهار كرد: در دوره آخري كه قبوض برق و گاز صادر شده است، قبض برق سينما «آزادي» 14 ميليون تومان و قبض گاز آن 10 ميليون تومان آمده است.

وي در عين حال مطرح كرد:از ابتداي سال، حقوق پرسنل افزايش يافته و قيمت بليت‌هاي سينما تغييري نداشته است. بنابراين با توجه به تغيير جدول تعرفه‌ها كه گفته مي‌شود اضافه خواهد شد، قاعدتا تا پايان سال با مشكل جدي در پرداخت‌ها روبه‌رو خواهيم شد.

سعيدي‌پور با اشاره به اينكه در درازمدت سينماداران براي پرداخت قبوض دچار مشكل مي‌شوند، مطرح كرد: اگر چه ما سعي كرده‌ايم كه مصرف‌مان را كاهش دهيم و حتي روشنايي‌مان را به يك سوم وضعيت گذشته كاهش داديم، اما باز هم افزايش هزينه زيادي در قبض‌ها شاهد بوديم. شايد در حال حاضر و در اين دوره به دليل فروش خوب سينما در اكران نوروزي بتوان قبض‌ها را پرداخت كرد، اما آيا وضعيت در ماه‌هاي رمضان، محرم و ... نيز به همين صورت باقي خواهد ماند؟!

مدير پرديس سينمايي آزادي با بيان اين كه معاونت سينمايي وزارت ارشاد مي‌تواند در اين زمينه به سينماداران كمك كند، گفت: معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد به مطبوعات يارانه مي‌دهد تا بتوانند به كار خود ادامه دهند. معاونت سينمايي نيز مي‌تواند در پرداخت قبوض سينما‌ها به سينماداران كمك كند.

سعيدي‌پور در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه آيا افزايش قيمت بليت مي‌تواند به تامين هزينه‌هاي افزايش يافته كمك كند، تصريح كرد: افزايش قيمت بليت در سينما‌هاي مانند سينما «آزادي» مي‌تواند راهكار مناسبي باشد، چرا كه سينما «آزادي» مخاطبان خاص خود را دارد كه با افزايش قيمت بليت از تعداد آنها كاسته نخواهد شد. اما در سينما‌هاي ديگر، مخصوصا سينما‌هاي درجه دو و سه كه مشكلاتي مانند تهويه، مبلمان و ... دارند، مخاطبان اگر با افزايش قيمت مواجه شوند، ترجيح مي‌دهند كه به سينماي مدرن‌تر بروند.

مدير سينما «فرهنگ» نيز در پي ميزان قبض‌هاي گاز و برق سينما‌يش، پيشنهاد كرد:يكي از راهكارها اين است كه تعرفه‌هايي مانند هزينه آب، گاز و برق پايين‌تر محاسبه شود.

علي هيربد به ايسنا گفت: ما پيش بيني افزايش مبلغ قبوض را مي‌كرديم، اما سال گذشته اولين قبض گاز پس از هدفمندي يارانه‌ها نسبت به مبلغ مشابه سال قبل آن سه برابر بود. در هر صورت ما نمي‌توانيم در زمستان گاز و يا در تابستان خنك كننده‌ها كه به برق و آب زيادي احتياج دارند را قطع كنيم و مجبور به استفاده از آن‌ها هستيم.

وي در عين حال مطرح كرد:البته ما در سينما «فرهنگ» صرفه جويي زيادي مي‌كنيم. به عنوان مثال تمام لامپ‌ها با لامپ‌هاي كم مصرف تعويض شده‌اند و يا تمام شير‌هاي آب اضافي را بسته‌ايم. اما در هر صورت مشكل اصلي سينماداران هزينه گاز و برق است كه رقم زيادي را در بر مي‌گيرند.

مدير سينما فرهنگ در پاسخ به اين سوال كه آيا بايد اين افزايش هزينه با افزايش قيمت بليت سينما جبران شود گفت: افزايش نرخ بليت عملي نيست و مي‌دانيم كه با توجه به شرايط شبكه نمايش خانگي و دي وي دي‌هاي خارجي مردم دوست دارند از سينما با نرخ پايين استفاده كنند.

در پي گلايه‌ي برخي از سينمادارن نسبت به پيامدهاي هدفمندي يارانه‌ها در سالن‌هاي سينما، مدير روابط عمومي پرديس سينمايي ايران نيز گفت: سينما مربوط به بخش فرهنگي است و مسؤولان بايد تعرفه مناسبت‌تري براي اين بخش در نظر بگيرند.

حميدرضا ناجيان در گفت‌وگويي با ايسنا با بيان اين كه سينماداران با چنين شرايطي دچار مشكلات بسياري خواهند شد، ادامه داد: قبض گاز ما در دوره هدفمندي با اين كه تعرفه‌ دولتي و آموزشي داريم حدود يك ميليون و 500 هزار تومان و قبض برق‌مان نيز در شرايطي كه هنوز كولرهاي گازي خاموش هستند يك ميليون و 300 هزار تومان آمده است. با اين شرايط پيش بيني مان آن است كه اگر وارد فصل تابستان شويم قبض‌ها تا حدود 4-5 ميليون تومان افزايش خواهد داشت.

وي افزود: در حال حاضر با توجه به اكران نوروزي، سينماداراني مانند ما مي‌توانند، قبوض خود را پرداخت كنند اما همين الان مي‌گوييم كه فروش فيلم‌ها در سينما افت كرده است و ما فكر مي‌كنيم كه چگونه در آينده خواهيم توانست چنين هزينه‌هايي را پرداخت كنيم. چرا كه ما گاهي در پرداخت حقوق كارمندان مان نيز دچار مشكل مي‌شويم.

ناجيان افزايش قيمت بليت سينما را براي جبران افزايش هزينه‌ها راهكاري مناسب ندانست و بيان كرد: به نظر من در شرايط فعلي اگر بليت گران شود با توجه به گران شدن ساير موارد ريزش مخاطب در سينما‌ها بسيار شديد خواهد بود.

مدير روابط عمومي پرديس سينمايي ايران در پايان سخنانش تصريح كرد: سينما جايگاه فرهنگي دارد و بايد شرايط را براي فعاليت هر چه بيشتر و بهتر آن مساعد كرد. به نظر من بهترين راهكار براي حل اين مشكل آن است كه سينما داران نيز از طريق انجمن‌شان جمع شده و با كمك آقاي شمقدري براي كاهش تعرفه‌ها فكري بكنند.

اما در پي تماس خبرنگار ايسنا با سخنگوي انجمن صنفي سينماداران پيرامون افزايش هزينه‌ي قبوض برق و گاز گفت: قبوض سينماها به آقاي سجادپور ارائه داده شده و ايشان قول همكاري مساعد در اين زمينه داده‌اند.

صابري به ايسنا خاطرنشان كرد:ما قبل از اجرايي شدند طرح هدفمندي يارانه‌ها با آقاي سجادپور به عنوان متولي اصلي حوزه نمايش و توليد در وزارت ارشاد، دغدغه‌هاي سينماداران را در اين زمينه مطرح كرديم و ايشان تصميمات لازم در اين زمينه را به پس از صدور قبوض منوط كردند.

وي افزود: در حال حاضر تمامي سينماداران پس از صادر شدن قبض‌ها با پرداخت آنها مشكل دارند. ما نيز علاوه بر اينكه قبض‌ها را براي آقاي سجادپور ارسال كرديم، با آقاي فرجي مدير امور سينمايي وزارت ارشاد نيز صحبت‌هايي شده است و ايشان قول‌ مساعدي داده‌اند كه براي اين مشكل راهكاري بينديشند.

صابري با بيان اينكه وضعيت فروش فيلم‌ها پس از اكران نوروزي چندان مناسب نيست تصريح كرد: هزينه‌ها در سينما بسيار بالا رفته است و قدرت خريد مردم هم پايين آمده است و متاسفانه به همين دليل فيلم‌ها از فروش خوبي برخوردار نيستند، به جز دو استثناء «جدايي نادر از سيمين» و «اخراجي‌ها» فيلم‌ها خوب نمي‌فروشند.

وي يادآور شد:در گذشته سينماها از تعرفه آموزشي استفاده مي‌كردند و در مبالغ قبوض آنها تخفيفاتي در نظر گرفته مي‌شد، اما اكنون كاملا آزاد شده‌اند و از تعرفه آموزش برخوردار نيستند.بنابراين فكر مي‌كنم اگر براي اين موضوع راهكاري جدي انديشيده نشود، سينماداران دچار مشكلات فراواني خواهند شد.

سخنگوي انجمن سينماداران در پايان سخنانش در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان دارد كه به دليل افزايش هزينه‌ها سينماداران، قيمت بليت‌ها افزايش پيدا كند تاكيد كرد: قطعا امسال تحت هيچ شرايطي افزايش بهاي بليط نخواهيم داشت، چرا كه احساس مي‌كنيم مردم قدرت چنين افزايشي را ندارند. اميدواريم كه با قول‌هايي كه آقاي سجادپور مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داده‌اند مشكلات هرچه سريعتر حل شود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9002-00601.175857
  • خبرنگار : 71408