با وجود برنامه توقف توليد خودروهاي غيراستاندارد از ابتداي امسال برخي وانتها هنوز استانداردهاي 55گانه ندارند
داستان استاندارد 55 گانه وسايل نقليه انگار تمامي ندارد. استاندارد 55 گانه وسايل نقليه كه با تصويب شوراي عالي استاندارد، اجباري شده بود، مدتهاست كه مسكوت مانده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه بنا بود توليد تمام وسايل نقليه فاقد استانداردهاي 55 گانه ايمني، كيفيت و آلايندگي از ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني آغاز امسال متوقف شود، بنا به گفته مسوولان موسسه استاندارد، هنوز در مورد استاندارد بودن برخي خودروهاي توليد داخل شبههايي مطرح است. در حالي كه طبق اعلام موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، تمامي سواريهاي توليد داخل استانداردهاي لازم را كسب كردهاند، به گفته رييس اين موسسه هنوز برخي از وانتهاي داخلي به استانداردهاي 55 گانه مجهز نشدهاند، بنابراين بايد طبق قانون توليد آنها متوقف شود. پيشتر موسسه استاندارد اعلام كرده بود كه از مجموع 55 استاندارد اجباري شده براي خودروهاي سبك، سنگين و تجاري، 40 استاندارد براي وانت هاي N1 و 42 استاندارد براي وانت هاي N2 اجباري شده است؛ با اين وجود موسسه استاندارد هيچ وقت در مورد اين كه كدام وانتها استاندارد هاي لازم را كسب نكردهاند، سخن نگفته است. اجباري شدن استانداردهاي 55 گانه براي وسايل نقليه داخلي در سال 1384 تصويب شده و بنا بود توليد خودروهاي فاقد اين استانداردها از ابتداي مهر ماه سال گذشته متوقف شود، اما بعد از كش و قوس هاي فراواني كه بر سر اجرايي شدن اين مصوبه به وجود آمد، سر رسيد مصوبه به ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني ابتداي امسال موكول شد. وانت باردو يا همان وانت پيكان، خودرويي است كه پيش تر علي رضا نورافكن - رييس بخش مكانيك و خودروي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، اعلام كرده بود كه قطعا نميتواند استاندارد هاي اجباري را كسب كند، اما اين در حالي است كه اين خودرو هنوز توليد ميشود و به گفته مدير عامل ايران خودرو، احتمال توقف توليد آن تا پيش از پايان امسال منتفي است. البته جواد نجمالدين تاكيد كره است كه در حال حاضر كل وانتهاي ساخت داخل مطابق استاندارد نيستند، چرا كه در بحث 55 گانه بيشترين تاكيد بر خودروهاي سواري بوده است؛ ولي با اين حال عرضه وانت سمند به جاي وانت پيكان در شرف انجام است. از سوي ديگر، علي حداد، قائم مقام زامياد، هم ميگويد كه تمام محصولات اين شركت از جمله نيسان آبي و نيسان شوكا استانداردهاي اجباري لازم را كسب كردهاند و در زمينه استانداردهاي ايمني مشكلي ندارند. با اين وجود، نظامالدين برزگري - رييس موسسه استاندارد، در پاسخ به سوال ايسنا در مورد بررسي استاندارد وانتهاي توليد داخل صراحتا اعلام كرده كه هنوز همه وانتهاي داخلي استانداردهاي اجباري را كه در قالب استانداردهاي 55 گانه مطرح شده است، كسب نكردهاند. اعلام استاندارد بودن يا نبودن وانتهاي داخلي و در پي آن صدور مجوز شمارهگذاري براي خودروهاي استاندارد يا لغو مجوز خودروهاي غير استاندارد به عهده موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي است، اما اين موسسه كه قرار بود ليست وانتهاي غير استاندارد را تا آبان ماه سال گذشته (1389) اعلام كند، هنوز به صورت شفاف در مورد اين كه توليد كدام وانتهاي داخلي بايد متوقف شود، اظهار نظر نكرده است و به نظر نميرسد برنامهاي براي توقف توليد اين وانتها در موسسه استاندارد وجود داشته باشد. به نظر ميرسد روند تمديد مجوزهاي توليد خودروي فاقد استاندارد طبق گفته مديران شركت ايران خودرو حداقل براي يك سال ديگر ادامه داشته باشد تا ببينيم در آينده چه پيش ميآيد! انتهاي پيام