اما و اگر در نصب اجباري كيسه ايمني هوا
شوراي عالي استاندارد، خودروسازان را موظف كرده است كه از ابتداي سال 1390 خودروهاي خود را به كيسه ايمني هوا (ايربگ) راننده مجهز كنند و اين در حالي است كه مصوبه شوراي سياستگذاري خودرو، خودروسازان را از ابتداي برنامه پنجم توسعه (ابتداي امسال) ملزم به نصب دو كيسه ايمني هوا در خودروهاي سواري ميكند. با اين وجود خودروسازان معتقدند كه امكان نصب حتي يك كيسه هوا هم از ابتداي امسال براي تمام سواريها وجود ندارد، چه برسد به دو تا! به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر دو قانون در مورد اجبار نصب كيسه ايمني هوا روي خودروهاي سواري وجود دارد كه مشخص نيست كدام يك توسط خودروسازان اجرا خواهد شد. تا پيش از آخرين جلسه شوراي سياستگذاري خودرو در سال گذشته، خودروسازان اظهار نظر در مورد اين كه سرانجام به كدام قانون عمل خواهند كرد را به بعد از اين جلسه موكول ميكردند، اما اين در حالي است كه پس از تشكيل اين جلسه با حضور وزير صنايع و معادن، خودروسازان، قطعه سازان، موسسه استاندارد و چند نهاد مسوول ديگر، موضوع نصب اجباري كيسه ايمني هوا و تعداد آن مطرح نشد. به نظر ميرسد در شرايطي كه قانون جديدي تصويب نشده است، قانون قبلي يعني اجبار نصب دو كيسه ايمني هوا روي خودروهاي سواري داخلي از ابتداي سال 1390 اجرايي خواهد بود. به گفته علي رضا نورافكن - رييس بخش مكانيك و خودرو موسسه استاندارد، اگر قانون جديدي در مورد تغيير اجبار نصب دو كيسه ايمني هوا روي خودروهاي سواري تصويب نشود، خودروهايي كه اين شرط را نداشته باشند، در سال 1390 مجوز شمارهگذاري دريافت نخواهند كرد. هر چند محسن صالحي نيا - رييس بخش نيرو محركه و خودرو وزارت صنايع ومعادن، نيز تاكيد ميكند كه مصوبههاي فعلي تغيير نخواهند كرد، اما هنوز برخي از خودروسازان و حتي موسسه استاندارد معتقدند كه امكان تغيير قانون فعلي وجود دارد. انتهاي پيام