تندر90 فيس‌ليفت؛ همچنان بلاتكليف

تندر90 يك روز با قيمت‌هايش خبرساز مي‌شود و يك روز با خبر تجميع توليدش؛ اما اين بار مساله نه كمياب شدن اين خودروست و نه حتي اشكال در روند شماره‌گذاري. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خودرو خبرساز اين بار هم بهانه‌اي براي رسيدن به صدر اخبار پيدا كرده است. مدل تغيير شكل يافته يا همان تندر فيس ليفت كه مدت‌ها سوژه رسانه‌ها و حتي برخي نمايشگاه‌هاي خودرو بود، در اين روزهاي آخر سال دوباره مطرح شده است. تغيير شكل دادن يك خودرو به چند صورت امكان پذير است. يا اين‌كه خودرو را دوباره طراحي مي‌كنند كه به آن Redesign مي‌گويند و هدفش نگه داشتن بيشتر يك طرح در خط توليد است؛ يا خودرو را تغيير شكل مي‌دهند كه مي‌شود همان Face Lift. يعني با ايجاد تغييرات جزئي يا كلي در طراحي خودرو و ارائه آپشن‌هاي جديد، مثلا در قسمت نيرو محركه يا طراحي خارجي و داخلي، يك مدل تغيير شكل يافته از خودرو را روانه بازار مي‌كنند. حالا در مورد تندر90 هم سال‌هاست كه بحت تغيير شكل يا همان face lift مطرح است. ايران خودرو و پارس خودرو گه گاه با معرفي خودروهايي كه تغييرات جزئي در بدنه يا شكل چراغ هايشان ايجاد كرده‌اند، مدل‌هاي متنوع تغيير شكل يافته را معرفي مي‌كنند. آخرين نمونه چنين كاري توسط مركز تحقيقات و نوآوري سايپا انجام و در نمايشگاه بين‌المللي خودرو تبريز رونمايي شد، در حالي كه همان موقع هم امكان توليد انبوه براي آن وجود نداشت، چرا كه در مورد تندر90 يا هر خودرو خارجي (مشترك و غير مشترك) ديگري كه با برند شركت اصلي در ايران توليد مي‌شود، موافقت شركت توليد كننده با ايجاد تغييرات در بدنه يا نيرو محركه خودرو لازمه توليد انبوه آن است. در حال حاضر علاوه بر تندر90 تغيير شكل يافته‌اي كه توسط مركز تحقيقات و نوآوري سايپا طراحي شده، ايران خودرو نيز يك مدل فيس ليفت تندر90 را توليد كرده است و هر دو شركت توليد كننده اين خودرو هم به دنبال كسب اجازه رنو براي توليد تندر تغيير شكل يافته تحت برند خودشان هستند كه هنوز تكليف قطعي آن مشخص نيست. مسلم است كه به هر حال ايجاد هرگونه تغييري در خودرويي كه تحت برند ديگري در ايران توليد مي‌شود، منوط به كسب اجازه از شركت صاحب برند است؛ مساله اي كه در حال حاضر هنوز هم به صورت بلاتكليف در روابط ايران خودرو، سايپا و رنو پارس- به عنوان نماينده شركت رنو در ايران - مطرح است و مشخص نيست كه بالاخره شركت هاي توليدكننده ايراني مي‌توانند تندر90 را تحت برند خود توليد كنند يا نه. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8912-16570
  • خبرنگار : 71359