رييس راهورناجا خبرداد: الزام نصب كيسه هوا بر روي خودروها از سال90 ممنوعيت شماره‌گذاري فراز تا اطمينان كامل از ايمني بكارگيري30فروند پرنده در نوروز امسال

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اعلام اجراي طرح ويژه‌ نوروزي از 25 اسفند ماه سال جاري تا 15 فروردين ماه سال 90 اعلام كرد : در طرح نوروزي 500 هزار نفر از دستگاه‌هاي مرتبط با اين طرح سازماندهي شده‌اند.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسكندر مومني روز سه‌شنبه افزود: دستگاه‌هاي همچون راهداري ، شهرداري ، وزارت كشور و اورژانس در قالب يك طرح منسجم در ايام نوروز امنيت سفرهاي مردم را تامين خواهند كرد.

وي از پيش‌بيني‌ 30 فروند پرنده در طرح نوروزي به منظور ترافيك جاده‌اي، خبر داد و اظهار كرد: 10 فروند از اين تعداد پرنده فوق سبك است كه امسال براي نخستين بار به كار گرفته مي‌شوند.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي همچنين از فعاليت شش ميليون دانش‌آموز هميار پليس در طرح نوروزي خبر داد و يادآور شد: رزمايش و آماده باش همياران پليس سراسر كشور 23 اسفند برگزار مي‌شود.

به گفته وي 30 هزار معلم نيز در قالب طرح «فرهنگياران پليس» به منظور ايجاد امنيت ترافيك كشور در طرح نوروزي امسال به كار گرفته خواهند شد.

به گزارش ايسنا، سردار مومني در ادامه از افزايش ساعت كار مراكز تعويض پلاك خودرو در ايام منتهي به نوروز خبر داد و تصريح كرد: ساعت كاري تعويض پلاك خودرو تا 14 اسفند ماه تا 16:30 افزايش يافته است و از 14 تا پايان اسفند ماه تا ساعت 18 افزايش خواهد يافت.

به گفته وي در صورت ضرورت افزايش ساعت كاري تعويض پلاك خودرو در فروردين ماه نيز منظور مي‌شود.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين كه نوروز نقطه عطفي در سفرهاي هموطنان به شمار مي‌رود، پيش‌بيني‌ كرد كه امسال حجم سفرهاي نوروزي 10 درصد افزايش يابد.

وي خاطرنشان كرد: يكي از نكات برجسته در نوروز سال گذشته افزايش تصادفات ناشي از واژگوني بود كه اين تصادفات غالبا ناشي از خستگي و خواب آلودگي رانندگان بوده است.

سردار مومني با اشاره به برخورد جدي راهنمايي و رانندگي با رانندگاني كه مرتكب تخلفات حادثه ساز مي‌شوند ، تصريح كرد: تخلفاتي همچون سرعت غير مجاز ، سبقت غير مجاز، انحراف به چپ ، حركت مارپيچ، عدم استفاده از كمربند ايمني و صحبت با تلفن همراه به هنگام رانندگي از جمله مهمترين تخلفات حادثه ساز است.

به گفته وي خودروي رانندگاني كه مرتكب تخلفات حادثه ساز مي‌شوند حداقل به مدت سه روز توقيف خواهد شد.

به گزارش ايسنا، رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از برگزاري همايش ويژه‌اي براي روساي راهنمايي و رانندگي استان‌ها و شهرستان‌ها ، فرماندهان پليس راه استان‌ها و شهرستان‌ها و نيز كليه پاسگاه‌هاي سراسر كشور در 17 و 18 اسفند ماه جاري خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه با انجام آخرين توجيهات ، با آمادگي كامل به استقبال نوروز برويم.

وي در ادامه با اشاره به تصويب قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، اظهار كرد: قوانين گذشته متعلق به زماني بود كه تنها 500 هزار خودرو در كشور تردد مي‌كرد، در حالي كه برابر آخرين آمارها در حال حاضر حدود 13 ميليون خودرو در كشور تردد مي‌كنند.

مومني با اشاره به تصويب بند آخر قانون جديد اخذ جرايم رانندگي در كشور مطالعات آنرا حاصل مطالعات تطبيقي قوانين راهنمايي و رانندگي يكصد كشور جهان عنوان كرد و يادآور شد: يكي از ويژگي‌هاي خوب اين قانون نگاه توامان به حقوق و تكاليف و نيز افزايش ميزان بازدارندگي از تخلفات است.

به گزارش ايسنا، به گفته وي علاوه بر جرايم نقدي مواردي همچون ابطال گواهينامه ، توقيف گواهينامه و نيز توقيف خودرو در اين قانون پيش‌بيني‌ شده است .

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي خاطرنشان كرد: بر اساس قانون جديد در صورتي كه نقص راه يا خودرو موجب بروز سوانح رانندگي شود، دستگاه متولي بايد غرامت بپردازد.

وي يادآور شد: حدود دو سوم اين قانون نيازي به آيين‌نامه اجرايي ندارد و بلافاصله پس از ابلاغ، اجرايي خواهد شد.

مومني با اشاره به روند تصويب اين قانون ، اظهار كرد: از 11 اشكالي كه شوراي نگهبان در مورد اين قانون مطرح كرده بود ، 10 مورد برطرف و تصويب شد و يكشنبه هفته جاري مورد آخر نيز در مجلس شوراي اسلامي اصلاح شد و به تصويب رسيد.

وي ادامه داد: اين مورد نيز به شوراي نگهبان ارجاع شده است و قانون پس از تصويب نهايي اقدام خواهد شد .

قانون نصب الزامي كيسه هوا در خودروها از سال آينده را قطعا اجرا مي‌كنيم

به گزارش ايسنا، رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به الزام نصب كيسه ايمني هوا در خودروهاي سواري توليد داخل كه در برنامه پنجم توسعه پيش‌بيني‌ شده است، اظهار كرد: اين مصوبه رسما به خودروسازان ابلاغ شده است ، كما اين كه چند سال پيش هم چنين مصوبه اي به خودروسازان ابلاغ شده بود.

وي با تاكيد بر اين كه ما مجري قانون هستيم و اجازه نمي دهيم كه اين قانون اجرا نشود، تاكيد كرد : البته صحبت‌هايي از سوي خودروسازان مبني بر عدم امكان نصب ايربگ را شنيده‌ايم ، اما اين قانون از سال نخست اجراي برنامه پنجم اجباري است و خودروسازان موظفند خود را به اين نقطه برسانند.

تصادفات رانندگي 9 درصد كاهش يافت

مومني با اشاره به كاهش 9 درصدي تصادفات در 10 ماهه نخست سال جاري عنوان كرد: تناقضي ميان آمار پزشكي قانوني و راهنمايي و رانندگي وجود ندارد.

وي ادامه داد: شاخص‌هاي متوفيان يا به ازاي هر يكصد هزار نفر جمعيت و يا به ازاي هر 10 هزار وسايط نقليه اعلام مي‌شود.

به گفته رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي آمار متوفيان تصادفات رانندگي به ازاي هر 10 هزار وسايط نقليه از 12 به 11 نفر رسيده است و همين طور اين آمار به ازاي هر يكصد هزار نفر نيز، يك نفر كاهش يافته است.

برابر اظهارات مومني، مبناي اين محاسبه شماره گذاري يك ميليون و 300 هزار خودرو و افزوده شدن 5/1 ميليون راننده در سال جاري است.

مومني افزود: نسبت به سال گذشته و بدون احتساب ورودي‌هاي جديد خودرو و راننده نيز ميزان تصادفات با سه درصد كاهش مواجه بوده است.

شماره‌گذاري «فراز» كه همان «هوو» است تا اطمينان كامل از ارتقاي ايمني ممنوع است

به گزارش ايسنا، رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در خصوص شماره‌گذاري خودرو «فراز» نيز توضيح داد: با توجه به سابقه خودروي «هوو» و حجم تصادفات و تلفات اين خودرو شماره‌گذاري خودرو «فراز» در حال حاضر امكان‌پذير نيست و تا زماني كه اين اطمينان حاصل نشود كه خودروي «فراز» ارتقاي كيفيت لازم را يافته است، از شماره گذاري اين خودرو جلوگيري به عمل مي‌آيد.

وي با بيان اين كه خودروي «هوو» از سال 84 وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شد ، خاطر نشان كرد: در حال حاضر 16 هزار «هوو» در كشور تردد مي‌كنند كه اين رقم كمتر از 7/1 درصد خودروهاي سنگين كشور را شامل مي‌شود ، اين در حالي است كه تلفات اين خودرو بيش از 10 درصد بوده است .

مومني با اشاره به توقف شماره گذاري «هوو» از ابتداي سال 88 ، تاكيد كرد : شركت وارد كننده اين خودرو در خواست شماره گذاري خودروي «فراز» را مطرح كرد، اما پس از بررسي‌هاي صورت گرفته به اين نتيجه رسيديم كه شركت توليد كننده اين خودرو همان شركتي است كه «هوو» را توليد مي‌كند و حتي عنوان اين خودرو نيز «هوو» ثبت سفارش شده است.

وي يادآور شد: در كشورهايي كه رقابت ميان خودروسازان وجود دارد ، چند ميليون خودروي توليد شده به خاطر يك نقص كوچك فرا خوانده شده و از مصرف كنندگان عذرخواهي مي‌شود ،‌ در حالي كه در كشور ما چنين امكاني وجود ندارد.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نداشتن امكانات تست‌هاي گوناگون خودروهاي توليدي در داخل كشور را يكي از مشكلات جدي اين حوزه ارزيابي و ابراز اميدواري كرد كه دست‌اندركاران اين امر، در اين باره چاره‌اي بينديشند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8912-06779
  • خبرنگار :