آيت‌الله مکارم شيرازي: رانندگي بدون گواهينامه حرام است آمار ارائه شده درباره تصادفات تکان‌دهنده است معتقدم بايد فکري اساسي براي موتورسواران متخلف كرد

آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي، رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي را واجب شرعي دانست و گفت: رانندگي بدون گواهينامه حرام است.

به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد عصر روز دوشنبه در ديدار رييس پليس و جمعي از مسئولان راهنمايي و رانندگي کشور با اشاره به اهميت حفظ جان انسان‌ها، اظهاركرد: جان يک بشر به حدي ارزشمند است که طبق آيات قرآن اگر يک انسان از مرگ نجات يابد مثل اين است که جامعه‌اي زنده شده است.

وي افزود: از نظر اسلام خون انسان‌ها داراي ارزش والايي است و آن احترامي که اسلام و قرآن براي خون انسان ها قايل هست در هيچ مکتبي مشاهده نمي‌شود.

اين مرجع تقليد با اشاره به آمار 23 هزار کشته و 270 هزار مجروح و مصدوم به طور ساليانه در کشور بر اثر حوادث راهنمايي و رانندگي، گفت: امروز جوامع بين‌المللي قذافي را به خاطر قتل هزار انسان و مجروح کردن 5 هزار نفر به شدت محکوم و به عنوان جنايتکار مي دانند، آن وقت در يک کشور اسلامي و پايبند به اسلام به سادگي از مرگ 23 هزار نفر گذشته مي‌شود.

 آمارها تکان دهنده است!

اين مرجع تقليد شيعيان ادامه داد: مگر ايران يک کشور اسلامي نيست، پس چرا جزء کشورهاي اول در زمينه تصادفات است. واقعاً آمار ارائه شده تکان دهنده است.

وي در ادامه ابراز كرد: به طور مکرر سوالاتي از ما در اين خصوص مي‌كنند و مي‌پرسند، رانندگي بدون گواهينامه چگونه است؟ گفته‌ايم حرام است و اين که مردم تنها از ترس پليس قوانين را رعايت کنند، خوب نيست و نشان مي‌دهد هنوز به بلوغ اسلامي نرسيده ايم.

آيت‌الله مکارم شيرازي اضافه کرد: اگر کسي با يک وضع خطرناک طوري رانندگي کند که ديگري از بين برود، قتل عمد محسوب مي شود.

وي تاکيد کرد: ما مسلمان هستيم و نظام جمهوري اسلامي داريم، لذا بايد اين مسايل رعايت شود، اما متاسفانه بعضي‌ها مقيد نيستند.

اين مرجع تقليد يادآور شد: متاسفانه گاهي اوقات در خودروها، انسان‌هايي به ظاهر متدين ديده مي‌شود که در پشت فرمان با موبايل صحبت مي‌کنند، اين چه فرهنگي است و کدام عقل اجازه اين کار را مي دهد؟

 معظلات را ريشه‌يابي کنيد

وي خطاب به مسئولان راهنمايي و رانندگي گفت: شما بايد اين مسايل و معضلات را ريشه‌يابي کنيد و ببينيد اين فرهنگ غلط از کجا نشأت مي‌گيرد که باعث مي‌شود اين همه تلفات بدهيم. بايد کار فرهنگي مناسبي انجام داد و صدا و سيما نيز در اين زمينه بيشتر کار کند و با نشان دادن حوادث و نتايج رانندگي هاي غلط، فرهنگ سازي کند.

اين مرجع تقليد تاکيد کرد: روحانيون نيز بايد در صدا و سيما مسايل شرعي مربوط به اين مهم را بيان کنند.

 با موتور سواران متخلف برخورد ‌شود

وي در بخش پاياني سخنان خود با تاکيد بر اين مطلب که پليس راهنمايي و رانندگي بايد کاري کند تا مردم احساس مسئوليت کنند، تخلفات موتور سيکلت سواران را مد نظر قرار داد و تصريح کرد: امروز بسياري از موتور سيکلت سواران قوانين را رعايت نکرده و باعث صلب آسايش از مردم مي‌شوند، بايد پاسخ بدهند که چرا با اين معضل برخور نمي‌کنند؟، البته نمي‌گوييم که آنها را جمع کنيد، اما مي‌توانيد جلوي آنها را بگيريد، معتقدم که بايد فکري اساسي براي موتورسواران متخلف کنيد.

رهنمودهاي مراجع و علما راهگشا است

در ابتداي اين ديدار سردار مومني، ترافيک را يکي از جدي‌ترين دغدغه‌هاي کشور و نيز ايمني و انضباط را در دو عامل مهم اين عرصه دانست و اظهاركرد: هرچند ميزان سوانح و تلفات رانندگي طي چندين سال اخير کنترل خوبي شده، اما بازهم متاسفانه به طور ساليانه در کشور 23 هزار در سوانح رانندگي کشته و 270 هزار نفر مجروح و مصدوم مي‌شوند که اين نرخ بالايي بوده و در اين زمينه جزء چند کشور اول جهان هستيم.

وي با اعلام نارضايتي از وضعيت موجود افزود: اگر به همين روال پيش برويم، ميزان خودروها و تقاضاي سفر تا ده سال آينده سه برابر مي‌شود و مشکل ساز مي‌شود.

در صدد افزايش کارهاي فرهنگي هستيم

رييس پليس راهنمايي و رانندگي کشور در ادامه با بيان برخي عوامل اصلي تصادفات و تلفات مادي و معنوي اين سوانح، گفت: در کنترل اين تصادفات رويکرد اصلي ما توجه عوامل انساني به عنوان يکي از عامل‌هاي تصادفات بوده و در صدد افزايش کارهاي فرهنگي مناسب هستيم.

وي ادامه داد: با توجه به جايگاه مراجع و علماي دين قطعاً راهنمايي‌هاي آنها براي همگان راهگشا است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8912-06388
  • خبرنگار :