كشف دورترين كلان‌شهر كيهاني جهان با مشاركت دانشمند ايراني دكتر مبشر خبر داد: تاييد كشف دورترين خوشه كهكشاني جهان با تلسكوپ هاوايي

استاد ايراني فيزيك كيهان‌شناسي مشاهداتي دانشگاه «ريورسايد» كاليفرنيا از اثبات كشف دورترين خوشه كهكشني كه حدود شش ماه پيش توسط وي و جمعي از همكارانش شناسايي شده بود با اطلاعات تلسكوپ «كك» در هاوايي خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بهرام مبشر، كيهان‌شناس بزرگ ايراني و همكارانش در يك تيم ستاره‌شناسان بين‌المللي به تازگي موفق شده‌اند يك كلان‌شهر رو به رشد كهكشاني را كشف كنند كه دورترين فاصله شناخته‌شده در جهان اوليه را دارد.

اين خوشه در حال رشد موسوم به «COSMOS-AzTEC3» توسط تلسكوپ‌هاي داراي چند طول موج از جمله تلسكوپ‌هاي فضايي اسپيتزر، چاندرا و هابل ناسا و رصدخانه W.M. Keck و تلسكوپ سوباروي ژاپن كشف و ترسيم شد.

اين خوشه اوليه كه حدود يك ميليارد سال پس از انفجار بزرگ شكل گرفته، دورترين خوشه اوليه عظيم شناخته‌شده و همچنين يكي از جوانترين كهكشان‌هاست كه بيش از 12 ميليارد سال پيش به وجود آمده است.

دكتر بهرام مبشر، كيهان شناس برجسته ايراني كه براي شركت در دومين همايش عظمت كائنات در دانشگاه صنعتي اميركبير به ايران آمده است در خصوص يافته‌هاي تحقيقاتي اخير خود و همكارانش اظهار كرد: ‌در حال حاضر راجع ‌به كهكشان‌ها در حال مطالعه‌ام و به دنبال دورترين كهكشان‌ها هستيم. به طوري كه بفهميم دورترين كهكشان‌ها كي در جهان به وجود آمده‌اند و به چه صورت بوده و چه خاصيت‌هايي دارند. همچنين به اين موضوع پي ببريم كه دورترين كهكشان‌ها كجا بوده و چه قدر با ما فاصله دارند.

وي با اشاره به اينكه بخش ديگري از تحقيقاتش به مطالعه انرژي تاريك جهان اختصاص دارد، افزود: همچنين در اين راستا درباره فرمولاسيون كهكشان‌ها و ستاره‌ها تحقيقاتي را انجام داده‌ام و درباره اين موضوع تحقيق مي كنم كه چگونه ستاره‌ها در كهكشان‌ها به وجود مي‌آيند.

دكتر مبشر با اشاره به كشف دورترين خوشه كهكشاني تصريح كرد: اين خوشه كهكشاني حدود يك ميليارد سال پس از انفجار بزرگ (بيگ بنگ) به وجود آمده است كه واقعي بودن آن نيز به اثبات رسيده است به طوري كه مشاهدات نشان داد كه حدود 20 كهكشان نزديك به هم يك ميليارد سال پس از پيدايش جهان به وجود آ‌مده‌اند كه دوردسترس‌ترين خوشه كهكشاني است كه تا كنون پيدا شده است.

وي خاطرنشان كرد: اين خوشه كهكشاني نشان مي‌دهد كه فرمولاسيون كهكشان‌ها به چه شكل بوده به طوري كه اين كهكشان‌ها در طول زمان ادغام شده و كهكشان‌هاي بزرگتر را شكل مي‌دهند.

به گزارش ايسنا، استاد فيزيك وكيهان‌شناسي مشاهداتي دانشگاه كاليفرنيا داد: اين خوشه كهكشاني توسط تلكسوپ هابل و تلسكوپ‌هاي روي زمين كشف شده است.

مبشر در ادامه با بيان اينكه امروز علم كيهان شناسي با سرعت بسيار زياد در حال پيشرفت است،‌ گفت: تا چند سال آينده مي‌توان به سوالات بسياري پاسخ داد چرا كه تا چند سال پيش نمي‌توانستيم به اين سوال كه جهان باز يا بسته است، جواب دهيم اما امروز به پاسخ آن نزديك مي‌شويم.

وي افزود: اگر بتوانيم هر چه بيشتر كهكشان پيدا كنيم به اين سوال كه چگونه كهكشان‌ها و جهان به وجود آمده‌اند، پاسخ دهيم.

مبشر گفت: كشف دورترين خوشه كهكشاني كه حدود شش ماه پيش در انستيتو تكنولوژي كاليفرنيا انجام شد با استفاده از تلسكوپ‌هاي مخلتف انجام شد و اخيرا با تلسكوپ كك در هاوايي وجود دورترين خوشه كهكشاني را ثابت كرديم.

گفتني است، دكتر بهرام مبشر كه در سال 1337 در تهران متولد شده، ديپلم رياضي را از دبيرستان البرز و ليسانس فيزيك را از مدرسه عالي پارس دريافت كرده و سپس به انگلستان رفته و تحصيلات فوق ‌ليسانس و دكتري خود را در رشته كيهان‌شناسي مشاهداتي در دانشگاه «دورهام» انگلستان پشت سر گذاشته است.

وي پس از دريافت درجه فوق‌ليسانس مهندسي اپتوالكترونيك و ديپلم مهندسي ميكروويو از دانشگاه لندن، مدت هشت سال در اين دانشگاه به تدريس و تحقيق اشتغال داشته و از چند سال قبل در موسسه تلسكوپ فضايي هابل در ناسا فعاليت دارد.

دكتر مبشر كه مدتها نماينده سازمان فضايي اروپا (ESA) در ناسا و از دانشمندان مسئول آشكارساز Nikmouse تلسكوپ فضايي هابل بوده در حال حاضر در دانشگاه ريورسايد كاليفرنيا به تحقيق و تدريس اشتغال دارد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۷ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8912-04297
  • خبرنگار :