در پروژه ساخت 315 واگن مترو ايران اژد‌هاي زرد برنده شد! شركت چيني پيمان‌كار اصلي؛ واگن پارس شريك داخلي

بالاخره وضعيت قرارداد ساخت 315 واگن قطار شهري اصفهان، تبريز و شيراز با مشاركت شركت چيني پوژان به عنوان پيمان‌كار اصلي و شركت واگن پارس به عنوان شريك داخلي روشن شد.

سيد محمدمهدي پيغمبرزاده ـ مشاور مديرعامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: اين قرارداد حدود دو سال پيش با طرف چيني منعقد شده بود، ولي به دليل مشكلاتي در گشايش اعتبار اسنادي (LC) راكد مانده بود كه خوشبختانه پنج ماه پيش با تلاش هاي صورت گرفته و حمايت‎هاي بانک مرکزي و بانک عامل (ملي) اعتبار اسنادي آن گشايش يافت. اكنون نيز ساير مراحل آن در حال انجام است و به زودي مراحل طراحي واگن‌ها آغاز خواهد شد.

او با تاكيد بر قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي ساخت داخل، اظهار كرد: ساخت داخل واگن و تجهيزات ريلي به معناي واقعي از دغدغه‎هاي اصلي ماست كه در همين راستا شركت واگن پارس را به عنوان شريك داخلي به طرف چيني معرفي كرديم. شركت چيني پوژان نيز با آگاهي از قوانين ما اين موضوع را كاملا پذيرفت و برنامه‎ريزي شده که دو سوم واگن‎ها در ايران ساخته شود.

پيغمبرزاده افزود: البته شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي به اين حد قانع نخواهد بود كه يك شركت داخلي پروژه‌اي را بپذيرد، ولي تمام زيرمجموعه‌هاي خود را از شركت‌هاي خارجي انتخاب كند؛ چرا كه بايد ساخت داخل به معناي واقعي كلمه در كشور تحقق يابد.

وي ادامه داد: با توجه به توانمندي‎هاي سازندگان داخلي، امکان ساخت اکثر قطعات واگن در داخل وجود دارد؛ مانند سيستم کامل رانش ( Full Propultion) که براي اين امر تفاهم نامه‌اي با جهاد دانشگاهي امضا كرديم كه براساس آن جهاد دانشگاهي سازنده اصلي سيستم‌هاي رانش و تراكشن در كشور شده است؛ البته همراه يك شريك خارجي معتبر كه به زودي مشخص مي‎شود.

او خاطرنشان کرد: براي 315 واگن قطار شهري اصفهان، تبريز و شيراز و همچنين در ساخت سيستم رانش و تراكشن ساير قرادادهاي ساخت واگن، از مجموعه جهاد دانشگاهي براي رسيدن به ساخت داخل و توليد انبوه استفاده خواهد شد که جهاد دانشگاهي به عنوان محور اين موضوع است، چرا كه بايد از توانمندي ساير سازندگان داخلي نيز بهره برد.

در عين حال مشاور مدير عامل شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور، استفاده از كالاي ساخت سازندگان داخلي را منوط به كيفيت و قيمت مناسب دانست تا حمايت از ساخت داخل بهانه‌اي براي افزايش قيمت و كاهش كيفيت نشود.

وي شركت چيني پوژان را پيمانكار اصلي قرارداد ساخت 315 واگن سه شهر عنوان كرد و افزود: البته زمينه‌اي را فراهم كرديم كه توانايي ساخت داخل قطعات واگن در داخل كشور ممكن شود و به همين دليل علاوه بر ساخت سيستم تراكشن واگن توسط جهاد دانشگاهي، در بخش در، ترمز و تهويه مطبوع تفاهم‎نامه سه جانبه‎اي را با شركت مپنا و يکي از سازندگان معتبر اروپايي امضا کرده‎ايم كه ظرف سه سال آينده سهم ساخت داخل اين سه قطعه مهم به 60 درصد برسد. همچنين به زودي برنامه‎ريزي براي ساخت داخل بوژي نيز آغاز خواهد شد.

پيغمبر زاده با بيان اين‎كه سهم ما در ساخت واگن تاكنون ساخت بدنه و مونتاژ بوده،‌ دستيابي به چنين مرحله‌اي را موفقيتي بزرگ و بي‌سابقه درصنعت ريلي كشور دانست.

وي در مورد كنسرسيومي براي ساخت 315 واگن نيز گفت: مديريت اصلي با شركت واگن پارس است، اما به آن‌ها تاكيد كرديم كه بايد از توانايي ساير واگن‌سازان و قطعه سازان داخلي نيز استفاده كنند. قصد داريم تا زنجيره تامين قطعات واگن از طريق سازندگان داخلي را نيز به معناي واقعي در کشور محقق کنيم.

به گفته مشاور شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي، زمان تحويل اولين سري از 315 واگن، دو سال آينده (1391) است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۶ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8912-02022
  • خبرنگار :