/گزارش ايسناازسهم جهان اسلام درتوليدعلم جهاني/ مقالات برخي كشورهاي پيشرفته به تنهايي ازكل كشورهاي اسلامي بيشتراست 24كشوراسلامي سالي كمتراز100مقاله دارند

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) با اشاره به سه برابر شدن آمار توليدات علمي كشورهاي اسلامي نسبت به دهه قبل گفت: كشورهاي اسلامي در سال 2009 جمعا 63 هزار و 342 مقاله ISI داشته‌اند كه هنوز كمتر از ميزان انتشارات بعضي از كشورهاي توليدكننده علم مانند آمريكا، چين، آلمان، ژاپن و انگلستان به تنهايي مي‌باشد.

دكتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) خاطرنشان كرد: كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در سال 2000 ميلادي تنها حدود 18 هزار و 391 مقاله‌ نمايه شده در ISI داشته‌اند.

رييس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري تصريح كرد: آمريكا و چين هركدام بيش از 100 هزار مقاله، آلمان 73 هزار، ژاپن 66 هزار و انگلستان 64هزار مقاله در سال 2009 ميلادي منتشر كرده است. سهم كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي نيز اندكي بيشتر از 63 هزار مقاله است.

ايران بيش از يك پنجم توليد علم جهان اسلام در سال 2009 را در اختيار دارد

نيمي از مقالات ISI جهان اسلام در ايران و تركيه توليد مي‌شود

به گفته مهراد، تحليل انتشارات كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي به صورت مقاله پژوهشي نشان‌ مي‌دهد كه توليد انتشارات علمي در اين كشورها هم عمدتا در دست چند كشور است به طوري كه بيش از نيمي از مقالات (52.7 درصد) مربوط به دو كشور عضو يعني تركيه و ايران است كه كشور تركيه 31.6 درصد و ايران 21.1 درصد سهم دارند. با اضافه كردن كشور مصر (7 درصد)، مالزي (6.2 درصد)، پاكستان (5.3 درصد) اين پنج كشور درحدود 71.2 درصد از كل مقالات پژوهشي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي را در اختيار دارند.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در گفت‌و‌گو با ايسنا ادامه داد: بعضي از كشورهاي اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا، آسياي جنوبي و آسياي شرقي و اقيانوسيه تقريبا عملكرد خوبي دارد در حالي كه كشورهاي عضو در آمريكاي لاتين و جنوب صحراي آفريقا و آسياي مركزي نقش عمده‌اي در توليد مقالات پژوهشي ندارند.

توليد علم سالانه 10 كشور اسلامي كمتر از 20 مقاله بوده است

وي تصريح كرد: 10 كشور در بين كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي كمتر از 20 مقاله در سال 2009 ميلادي منتشر كرده‌اند. اين كشورها در يك منطقه واقع نشده و در مناطق مختلف از گويان در آمريكاي لاتين تا سومالي در پايين صحراي آفريقا، و از تركمنستان در آسياي مركزي تا مالديو در جنوب پراكنده‌اند.

به گفته مهراد تعداد كشورهايي كه كمتر از 100 مقاله منتشر كرده‌اند به 24 كشور عضو مي‌رسد.

ارائه تنها هزار و 922 مقاله در پرتوليدترين كشور جنوب صحراي آفريقا

وي خاطرنشان كرد: نيجريه تنها كشور پايين صحراي آفريقا است كه يك‌هزارو 922 مقاله منتشر كرده است. نزديك‌ترين كشورها در منطقه عبارت است از اوگاندا و كامرون كه هركدام بيش از 450 مقاله منتشر كرده‌اند.

هر يك ميليون مسلمان در سال 2009 حدود 42 مقاله علمي توليد كرده‌اند

رييس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري در گفت‌و‌گو با ايسنا با تاكيد بر اين كه بررسي رشد تعداد مقالات به نفر شاخص بهتري از توليد انتشارات علمي است، تصريح كرد: در سال 2000 كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي به طور متوسط تنها 15 مقاله به ازاي هر ميليون نفر توليد كرده اند در حالي‌كه اين تعداد در سال 2009 ميلادي به 42 مقاله افزايش يافته است كه هنوز در مقايسه با بعضي از كشورها مانند كانادا (يك‌هزار و 355)، انگلستان (يك‌هزار و241)، آلمان (894)، كره جنوبي (682) و روسيه (172) مقاله است.

به گفته مهراد 49 كشور از مجموع 57 كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي بر سرانه خود در اين رابطه افزوده‌اند اما اين افزايش در 29 كشور عضو بيشتر از 10 مقاله نيست.

تركيه از لحاظ سرانه توليد علم در جايگاه نخست جهان اسلام است

رييس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري خاطرنشان كرد: تركيه در توليد علم با توليد 205 مقاله به ازاي هر يك ميليون نفر در جايگاه نخست قرار دارد. سپس به ترتيب ايران با (161 مقاله)، تونس (160 مقاله)، مالزي (108 مقاله) و قطر (103 مقاله) در مقام‌هاي دوم تا پنجم قرار دارند.

وي ادامه داد: چهار كشور ديگر يعني بحرين، لبنان، امارات و اردن افزايشي بيش از 50 مقاله به ميليون نفر را به ثبت رسانده‌اند. همچنين هشت كشور از 57 كشور عضو يعني كويت، سورينام، گويان، تركمنستان، ازبكستان، موريتاني، توگو و كامرون با كاهش مقاله بر حسب ميليون نفر مواجه‌اند. بيشترين كاهش براي كويت با 43 مقاله گزارش شده است. با وجود اين، كويت در ارتباط با مقالات بر حسب ميليون نفر در جايگاه چهارم قرار دارد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8911-11229
  • خبرنگار :