خوشنويس: مسؤولان شهري اطلاع کافي درباره‌ي ارزش‌هاي تاريخي اصفهان ندارند جعفري‌زند: زباله‌هاي بيمارستاني در عمق دو متري تپه‌ي اشرف كشف شد

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: مجوزها براي كاوش در تپه‌ي اشرف حدود پنج‌ماه پيش داده شده است و اکنون اصفهان مي‌تواند علاوه بر داشتن مکان‌هاي تاريخي ارزشمند، يک سايت ـ موزه‌ي باستاني نيز در دل شهر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، احمد خوشنويس در همايش يک‌روزه‌ي دستاوردهاي کاوش باستان‌شناسي تپه‌ي اشرف، به فرصت‌ها و تهديدهاي به‌وجود آمده در اين زمينه اشاره و اظهار کرد: متأسفانه مسؤولان شهري اطلاعات کافي درباره‌ي ارزش‌هاي تاريخي اصفهان ندارند و اين امر موجب شده تا با توسعه‌ي خيابان مشتاق، بخشي از تپه‌ي اشرف تخريب شود و از سوي ديگر، ريختن نخاله‌هاي ساختماني مشکلاتي براي اين تپه‌ي باارزش به‌وجود آورده است.

به گفته‌ي خوشنويس، اين تپه قدمت و تاريخ اصفهان را به دوره‌ي اشکانيان مي‌رساند و اصفهان مي‌تواند با اين قابليت، خود را بيش از گذشته به‌عنوان يک شهر تاريخي به جهانيان معرفي کند.

او از مسؤولان خواست تا ساخت سايت ـ موزه را در تپه‌ي اشرف آغاز کنند تا باستان‌شناسان با مشکلاتي مانند سرما و گرماي هوا مواجه نشوند و با سرعت بيشتر به فعاليت خود ادامه دهند.

خوشنويس بيان كرد: با ساخت يک آزمايشگاه در اين موزه مي‌توان شناخت و طبقه‌بندي اشيا را همان‌جا انجام داد.

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: نگهداري اين اشيا در تپه‌ي اشرف که يک اثر غيرمنقول است، سبب مي‌شود تا علاوه بر معنا پيدا کردن اثر، اعتقادات و باورها نيز بهتر شناخته شود.

او با اشاره به تشکيل شدن شوراي باستان‌شناسي در کشور، افزود: براي نخستين‌بار در کشور، از انديشمندان دانشگاهي براي تصميم‌گيري در اين زمينه بهره گرفته شده است.

به گزارش ايسنا،‌ سرپرست هيأت كاوش باستان‌شناسي تپه‌ي اشرف اصفهان نيز در اين همايش كه روز گذشته (پنجشنبه، 30 دي‌ماه) برگزار شد، گفت: در اسفندماه 1366 براي نخستين‌بار كاوش‌هايي بدون نقشه‌برداري و به‌شكل نامنظم در تپه‌ي اشرف انجام شد كه نتيجه‌ي آن يک گزارش شتابزده بود.

عليرضا جعفري‌زند با اشاره به انجام فصل‌هاي اول و دوم اين پروژه با حضور 17 باستان‌شناس در امسال، اظهار كرد: جزيره‌اي مصنوعي در پايين اين تپه قرار دارد که در فصول بعدي در آن گمانه‌زني خواهيم کرد.

به گفته‌ي او، مساحت تپه‌ي اشرف حدود هفت هکتار است و 25 متر از زمين ارتفاع دارد.

وي با بيان اين‌که در دو متر اول خاک‌برداري با زباله مواجه شديم، ادامه داد: در عمق دو متري، زباله‌هاي بيمارستاني کشف شد.

سرپرست هيأت باستان‌شناسي تپه‌ي اشرف به کشف بقاياي يک ديوار عظيم در عمق دو متر و 20 سانتي‌متري اشاره و بيان كرد: اين بنا از سنگ و ملات بسيار مقاوم گچ ساخته شده بود که به‌عنوان يک قلعه با ديوارهايي به ضخامت دو متر و 70 سانتي‌متر به دوره‌ي ساساني متعلق است. همچنين کاوشگران در عمق دو متر و 70 سانتي‌متري سکه‌هايي متعلق به دوره‌ي ساساني کشف کردند.

جعفري‌زند از کشف رد پاها و پاشنه‌ي کفش‌هايي خبر داد که پس از تحقيقات مشخص شد از اين کفش‌ها در قرن پنجم استفاده مي‌شده است.

سرپرست هيأت كاوش تپه‌ي اشرف گفت: يك سنگ ازاره در اين تپه وجود دارد که در آن، حجاري‌هاي دوره‌ي صفوي به‌شكل نيمه‌تمام انجام شده است. ما تشخيص مي‌دهيم اين سنگ به کاخ اشرف افغان متعلق باشد که ساخت آن هيچ‌گاه به پايان نرسيد.

وي با اشاره به کشف 12هزار قطعه سفال در اين تپه، اظهار كرد: قدمت مهمترين بخش اين سفال‌ها به دوره‌ي اشکاني مي‌رسد. درحالي‌که در جدول سفال‌هاي دوره‌ي اشکاني، هيچ اشاره‌اي به اصفهان نشده است.

او ادامه داد: دو نوع سفال در زمان اشکانيان وجود داشت که يکي به شرق و ديگري به غرب مربوط بود. نکته‌ي جالب اين است که هر دو اين سفال‌ها در اصفهان وجود دارد. به همين دليل، پيش‌بيني ما اين است که اين سفال‌ها در اصفهان ساخته مي‌شدند.

سرپرست هيأت كاوش تپه‌ي اشرف اصفهان وجود نقش يک قو روي اين سفال‌ها را دليلي بر اين امر دانست و گفت: سفالگر نقش خود را از محيط اطراف مي‌گيرد. سفال‌ها با نقوش قاصدک به دوره‌ي ساساني متعلق‌اند و اين نقوش حدود 700 سال در اين تپه دوام آورده‌اند.

جعفري‌زند با اشاره به خاکبرداري حدود 800 مترمکعب از اين تپه، اضافه كرد: در اين تپه، سکه‌ي بسيار ارزشمندي به‌دست آمده است که به دوره‌ي دوم پادشاهي قباد در اصفهان تعلق دارد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8911-00133
  • خبرنگار :