واكنش آلمان و فرانسه به دعوت‌نامه بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران

وزارت امور خارجه آلمان اعلام كرد كه در بين كشورهاي دعوت شده براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي ايران قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت لبنان الآن، بر اساس گزارشات خبري، ايران از نمايندگان چين و روسيه براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي‌اش دعوت كرده است اما از آمريكا، انگليس و آلمان براي اين مساله دعوت نشده است.

وزارت امور خارجه چين روز گذشته اعلام كرد، اين كشور دعوت‌نامه ايران براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي‌اش را دريافت كرده است.

هونگ‌ لي ـ سخنگوي وزارت امور خارجه چين ـ با اعلام خبر دريافت دعوت‌نامه‌ي ايران، به اين مساله كه پكن اين دعوت را پذيرفته و اين كه چه كسي به اين سفر خواهد رفت، اشاره‌اي نكرد.

وي در سخناني در جمع خبرنگاران در پكن به جزييات بيش‌تر اين دعوت اشاره‌اي نكرد اما گفت، چين از مذاكرات چند جانبه در استانبول تركيه كه قرار است در ماه جاري ميلادي انجام شود، استقبال مي‌كند.

هونگ از تمامي طرف‌ها در مذاكرات خواست تا موضع نرم و عملي را در قبال برنامه هسته‌يي ايران اتخاذ كنند.

در همين حال، كريستين فژ ـ سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه ـ گفت، سفارت كشورش در ايران اين دعوت‌نامه را دريافت كرده است اما مساله بازرسي از تاسيسات هسته‌يي ايران در چارچوب صلاحيت‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

وي در ادامه از ايران خواست تا سطح همكاري‌هايش را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تقويت كرده و به سوالاتي كه از سوي اين سازمان در گزارشاتش براي از بين‌بردن ترديدهاي جامعه بين‌المللي درباره اهداف برنامه‌ي هسته‌يي ايران مطرح مي‌شود، پاسخ دهد.

در همين حال، مقامات بروكسل اعلام كردند كه دعوت‌نامه ايران از اتحاديه‌ي اروپا براي بازديد از سايت‌هاي هسته‌يي ايران را دريافت كردند اما خواهان آن هستند كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم در اين بازديد حضور داشته باشد.

خبرگزاري آلمان از بروكسل با اعلام اين خبر به نقل از سخنگوي كميسيون اروپايي افزود: ما مي‌توانيم دريافت‌ نامه

(دعوت ايران) به وسيله‌ي سفيران‌مان را تاييد كنيم. اين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بازرسانش هستند كه در درجه‌ي اول بايد به تاسيسات ايران دسترسي داشته باشند و ارزيابي‌هاي ضروري را درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران انجام دهند.

آلمان، انگليس و فرانسه در گفت‌و‌گوها با ايران مشاركت دارند و كاترين اشتون ـ رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا ـ به نمايندگي از اين سه كشور و آمريكا روسيه و چين با ايران مذاكره مي‌كند.

اين شش كشور قرار است در اواخر ژانويه در استانبول با ايران مذاكره كنند.

سخنگوي ياد شده گفت: ما پس از مشورت با شركاي بين‌المللي‌مان به طريق مقتضي پاسخ خواهيم داد. موضوعي كه آن هم از اهميت برخوردار است اين است كه در گفت‌و‌گوهاي از سر گرفته شده ميان سه كشور اروپايي به علاوه سه با ايران پيشرفت حاصل شود.

به گزارش ايسنا، سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان روز گذشته اعلام كرد كه از نمايندگان برخي از كشورها از اتحاديه اروپا، كشورهايي كه در مجموعه گروه ‌77 و غيرمتعهدها فعاليت دارند و هم‌چنين نمايندگاني از كشورهايي كه در ‌1+5 حضور دارند، دعوت شده‌ است تا در سفري به كشورمان بازديدي از تاسيسات هسته‌يي كشورمان داشته باشند.

خبرگزاري فرانسه نيز از وين به نقل از منابع ديپلماتيك نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش داد كه ايران از آمريكا براي بازديد از سايت‌هاي هسته‌يي دعوت نكرده است.

منابع وين گفتند كه از ميان 1+5 فقط از چين و روسيه براي اين بازديد دعوت شده است.

بنا بر اين گزارش، آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره فقط اعلام كرد كه شاهد دعوتنامه‌ها نبوده است و نمي‌تواند آن را تاييد كند.

به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوي وزارت امورخاجه‌ي ايران ـ در نشست هفتگي با خبرنگاران اعلام كرد كه اين بازديد قبل از برگزاري نشست استانبول انجام خواهد شد.

مهمان‌پرست در اين باره گفت: در راستاي رفتاري كه تا كنون جمهوري اسلامي ايران به صورت شفاف و صريح در رابطه با فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي خود داشته است و در چارچوب همكاري‌هايي كه تا كنون با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت گرفته است، دعوت از سفيران كشورهاي مختلف براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي كشورمان، بار ديگر حسن نيت كشور ما را در رابطه با اين همكاري و صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي نشان مي‌دهد.

پيش‌تر خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داده بود كه ايران از روسيه، چين، اتحاديه اروپا و از متحدانش در كشورهاي عربي و كشورهاي در حال توسعه دعوت كرده است كه از سايت‌هاي هسته‌يي‌اش بازديد كنند و علي اصغر سلطانيه ـ نماينده‌ ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ـ در نامه‌اي روزهاي 15 و 16 ژانويه را براي اين بازديد پيشنهاد داده و گفت كه ديدارهايي " با مقامات عالي‌رتبه‌ " انجام خواهد شد.

آسوشيتد پرس گزارش، پيشنهاد بازديد از سايت‌هاي هسته‌يي ايران بيش از سه سال پس از اين‌كه 6 ديپلمات از كشورهاي در حال توسعه‌ي وابسته به آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي از سايت تبديل سنگ اورانيوم در اصفهان كه اورانيوم خام را به گازي تبديل مي‌كند كه به سانتيفيوژهاي غني‌سازي تزريق مي‌شود، بازديد كردند، اتفاق مي‌افتد.

بنا بر گزارش اين خبرگزاري ديپلماتي آشنا با محتواي نامه‌ي چهار پاراگرافي سلطانيه كه مورخ 27 دسامبر (6 دي ماه) است به جزييات اين بازديد اشاره‌اي نكرد و گفت كه اين نامه براي روسيه، چين، مصر، گروه كشورهاي جنبش غيرمتعهد حاضر در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، كوبا، كشورهاي عضو اتحاديه‌ عرب حاضر در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و مجارستان كه در حال حاضر رياست دوره‌يي اتحاديه‌ي اروپا را بر عهده دارد ارسال شد. آمريكا جزو دعوت شدگان نبود.

در حالي كه ايران همواره اعلام كرده است به همكاري با آژانس ادامه خواهد داد، مارك تونر ـ سخنگوي وزارت خارجه‌ آمريكاـ در اظهاراتي خصمانه در اين‌باره گفت: اعمالي چون دعوت ايران از چند كشور براي بازديد از تاسيسات هسته‌يي‌اش نمي‌تواند جايگزين عمل كردن تهران به وظايفش در زمينه‌ي همكاري با آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي شود و توجهات را از مسائل اصلي مربوط به برنامه‌ي هسته‌يي ايران منحرف نخواهد كرد.

يك ديپلمات آشنا با‌ آژانس در گفت‌وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت كه نيروگاه بوشهر و نطنز جزو جاهايي هستند كه مي‌توان از آن‌ها بازديد كرد و شايد ملاقاتي با علي صالحي ـ سرپرست وزارت امور خارجه ايران ـ و سعيد جليلي ـ مذاكره كننده ارشد ايران ـ انجام خواهد گرفت.

اين ديپلمات به دليل اين‌كه اجازه‌ي فاش كردن اين اطلاعات را نداشت خواست كه نامش فاش نشود.

وي گفت كه گروه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها و اتحاديه عرب دعوت ايران را پذيرفته‌اند.

سفير مصر در اتريش و رييس هيات نمايندگي اين كشور در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس گفت كه منتظر دستورات قاهره است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۵ دی ۱۳۸۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8910-09995
  • خبرنگار : 90068