محمدي‌زاده خبرداد: ايجاد مركز ملي تغييرات آب و هوا در محيطزيست ساماندهي زباله‌هاي گيلان و مازندران با تخصيص اعتبارات ويژه دولت

رييس سازمان حفاظت محيط زيست از ايجاد مركز ملي تغييرات آب و هوا در اين سازمان خبر داد و گفت:‌بايد سازمان حفاظت محيط زيست در مقوله تغييرات آب و هوا به طور جدي وارد شود.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس محمدجواد محمدي‌زاده، معاون رييس جمهوري در مراسم توديع معاون پيشين و معارفه معاون جديد سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه دكتر نوريان، معاون پيشين محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست عليرغم اينكه در پايان30 سال خدمت خود بازنشسته بودند دعوت بنده را براي حضور در سازمان محيط زيست اجابت كردند افزود: ايشان به دليل برخي مشكلات شخصي از حدود 3 ماه قبل به من اصرار داشتند كه از اين سمت خارج شوم كه اخيرا اصرار ايشان بنده را متقاعد كرد كه مسئوليت اداره ايشان را كم كنم.

وي با اشاره به اينكه دكتر شاعري كه هم اكنون قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست است طي يك سال گذشته در حوزه‌هاي مختلف سازمان حضور يافته افزود: ايشان به دليل اصرار بنده قبول كردند كه جاي دكتر نوريان را در معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست پر كنند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه پس از ورود نوريان تعداد طرح‌ها در نوبت رسيدگي ارزيابي زيست محيطي بيش از 450 طرح بود افزود: هم‌اكنون تقريبا اين طرح‌ها به روز شده از سوي ديگر تعداد زيادي پروژه‌هاي بين المللي داشتيم كه با حضور ايشان سامان يافت و تعيين تكليف شد.

وي با اشاره به اينكه مسائل چالشي و جدي سازمان حفاظت محيط زيست در حوزه محيط زيست انساني است افزود:‌توفيقات سازمان طي يك سال گذشته كم نبوده است.

وي با اشاره به اينكه متاسفانه بعضا ديده مي‌شود كه توفيقات سازمان حفاظت محيط زيست كمتر جلب توجه مي‌كند افزود: تصويب ايجاد دانشگاه محيط زيست در ايران بي سابقه بوده است كه اين امر ناشي از توجه شخص رييس جمهوري به مقوله محيط زيست است. از سوي ديگر ايجاد پژوهشگاه محيط زيست نيز از جمله اقدامات مهمي است كه متاسفانه در رسانه‌هاي گروهي به آن توجهي نشده است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه سند ملي محيط زيست پس از شش سال اخيرا به نتيجه رسيد افزود: طي حدود يك سال گذشته سطح مناطق سازمان حفاظت محيط زيست از 3/6 درصد از وسعت كشور به 12 درصد رسيده است كه اين امر انقلابي در در موضوع محيط زيست و منابع طبيعي به حساب مي‌آيد.

به گزارش ايسنا، وي گفت‌: اگر قرار بود مانند گذشته لاك پشتي حركت كنيم طرحي كه امروز براي دريافت مجوز ارزيابي به سازمان مي‌آمد بايد 5 سال ديگر اين مجوز را مي‌گرفت اين در حالي كه هم اكنون اگر طرح‌هاي ارائه شده داراي مستندات قوي باشد ظرف 20 روز مي‌تواند تعيين تكليف شود.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست به چالش‌هاي حوزه معاونت انساني اشاره كرد و گفت: يكي از مهمترين اين چالش‌ها موضوع تغييرات اقليم است كه در اين راستا مركز ملي تغييرات آب و هوا بايد در سازمان حفاظت محيط زيست ايجاد شود.

وي با اشاره به اينكه متاسفانه در حوزه پژوهشي اقدام موثري در خصوص تغييرات اقليمي صورت نگرفته است گفت: اين در حالي است كه مثلا اتفاقي در كشور مي‌افتد و تيتر خبرها مي‌شود.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست به موضوع پسماندها اشاره كرد و گفت: در حوزه آب و خاك اقدامات خوبي صورت گرفته اما اگر ارزيابي كنيم مي‌بينيم كه پاسخي به نيازهاي جامعه نتوانسته‌ايم در اين بخش بدهيم.

وي با اشاره به اينكه چيزي نداريم از مردم پنهان كنيم و نبايد هم اين كار را بكنيم افزود: پس از ده سال از عمر طرح جامع كاهش آلودگي هوا توفيقات به طور كامل صورت نگرفته است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با انتقاد از برخي طرح‌ها در بحث كاهش آلودگي هوا كه توسط سازمان حفاظت محيط زيست به مرحله اجرا گذاشته شده است گفت: به ما چه ربطي دارد كه بخواهيم موتورسيكلت دو زمانه از رده خارج كنيم و يا ون در كشور توزيع كنيم. كار ما كاري نظارتي و ارزيابي فعاليت‌هاست و بايد مسووليت اجرا را از دستگاه‌هاي ديگر بخواهيم.

وي بخش ديگري از صحبت‌هاي خود را خطاب به همكارانش در سازمان حفاظت محيط زيست عنوان كرد و گفت: متاسفانه كارهاي مهم و بزرگي بعضا ده تا 15 سال است كه تاخير دارد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست به مساله زباله اشاره كرد و گفت: در شان نظام ما نيست كه ما همچنان در معضل زباله در استانهاي مازندران و گيلان مواجه باشيم.

وي افزود: در استان مازندران 50 ميليارد تومان براي حل معضل زباله اعتبار اختصاص يافته است كه اميدواريم با تخصيص اعتباري مشابه در استان گيلان معضل زباله را در استانهاي شمالي به طور كامل برطرف كنيم.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه با ساختار ناكارآمد و ضعف منابع مالي مي‌توان كار كرد گفت: اين در حاليست كه با ضعف منابع انساني به هيچ عنوان نمي‌توانيم در كارهاي خود موفق شويم.

وي گفت: چه شده كه خبر مي‌آيد فلاني اگر از سازمان حفاظت محيط زيست رفت، اين سازمان به بن بست رسيده است؟

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه انقلاب اسلامي وابسته به امام نبوده است و پس از رحلت ملكوتي ايشان نيز روند اين انقلاب ادامه دارد گفت: چه كسي گفته است اگر كسي برود يا بيايد به ضرر سازمان است يا حركت رو به جلوي سازمان متوقف مي‌شود؟

وي تاكيد كرد: اگر كسي باور كرده برود اتفاقي در سازمان مي‌افتد، باوري اشتباه است هرچند ما براي نيروهاي متخصص و پيشكسوتان محيط زيستمان اعتبار زيادي قائليم و حتما مي‌خواهيم آنها ما را در سازمان محيط زيست ياري دهند.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: مثلا در خبرها شنيده شده فلاني ماموريتش تمديد نشده يا شده يا فلاني استعفا داده يا نداده اينها هيچ استفاده‌اي براي سازمان حفاظت محيط زيست ندارد و همه نيروهاي سازمان قطعا مورد احترام ما هستند ولي ممكن است به دلايلي مانند دلايل دكتر نوريان مجبور بشويم معاوني يا مدير كلي را عوض كنيم. اما قطعا اين تغيير تاثيري در روند رو به جلوي سازمان محيط زيست نخواهد داشت.

وي با اشاره به اينكه نان برخي ها در راه اندازي اين قضاياست گفت: حيف است وقتمان را براي اين مسائل تلف كنيم. همان‌ها مي‌بينند كه اطلاعيه‌اي مي‌آيد و در آن مي‌گويد كه فلان معاوني كه استعفا داده گفته است ما همچنان در خدمت سازمان مي‌مانيم اما همان‌هايي كه اين فضاها را ايجاد كرده‌اند بايد در درگاه خدا پاسخ دهند كه چرا دست به چنين كارهايي زده‌اند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه سازمان حفاظت محيط زيست نبايد درگير حاشيه‌ها شود اظهار اميدواري كرد: با ورود معاون جديد محيط زيست انساني و همكاري تمامي كارشناسان و مديران با وي روند رو به رشد سازمان حفاظت محيط زيست شتاب بيشتري به خود بگيرد.

نوريان:

13 كلاسور براي نفر بعدي آماده كرده بودم

به خاطر مشكلات خانوادگي و بيماري پسرم كناره‌گيري كردم

دكتر علي محمد نوريان، معاون پيشين محيط زيست اسناني سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه حدود 11 ماه در خدمت اين سازمان بودم گفت: 13 كلاسور توصيه ، اقدامات انجام شده و اقداماتي كه بايد انجام شود تهيه كردم و براي نفر بعدي گذاشتم.

وي گفت: وقتي روز گذشته مطلع شدم كه دكتر شاعري قرار است به اين حوزه بيايند خيلي خوشحال شدم و ديدم كه نيازي به ارائه عملكرد، توجيه و وصيت نمي‌بينم.

نوريان با ابراز شرمندگي از اينكه نتوانسته‌است آنطوري كه انتظار داريد كار كنم گفت:‌با توجه به مسائل و مشكلات فردي و خانوادگي كه پسرم بيمار است و موقعيت و جايگاه جهاني كه هم اكنون معاون اول سازمان جهاني هواشناسي هستم و تحت فشارهاي مختلف روحي قرار گرفته‌ام از رييس سازمان محيط زيست خواستم كه مرا از ادامه فعاليت در اين سازمان عفو كند.

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اينكه اوايل خردادماه كنگره جهاني هواشناسي برگزار مي‌شود كه براي انتخابات چهار سال آينده در آن تصميم‌گيري خواهد شد گفت: بنده يكي از چهار كانديداي رياست سازمان هواشناسي هستم و رقيب جدي بنده فردي از كشور كاناداست كه بنا به پيشنهاد دولت قرار است در اين خصوص با وي رقابت كنم كه اميدواريم بتوانم از اين رقابت سربلند بيرون بيايم.

نوريان در عين حال گفت: 13 دي ماه 1360 به رياست سازمان هواشناسي منصوب شدم و امروز نيز 13 دي ماه 1389 است كه از سازمان محيط زيست مي‌روم.

شاعري:

كاهش آلودگي هواي تهران و مديريت پسماند جزو اولويت‌هاي اصلي است

تمام مديران كل پاسخگويي به رسانه‌ها را در دستور كار خود قرار دهند

دكتر علي محمد شاعري، معاون جديد محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست نيز با اشاره به اينكه 15 ماه است در معاونت برنامه ريزي سازمان بودم گفت: كاهش آلودگي هواي تهران و مديريت پسماند جزو اولويت‌هاي اصلي سازمان حفاظت محيط زيست در حوزه معاونت انساني خواهد بود.

به گزارش ايسنا، وي به اولويت‌هاي كاري خود اشاره كرد و گفت: كاهش آلودگي هواي تهران و هفت كلان شهر ديگر با مديريت و كنترل منابع آلاينده، برخورد و مديريت جدي پديده گرد و غبار، مديريت پسماند، پايش منابع آب و خاك، پايش صنايع كشور خصوصا در بخش كشاورزي كه هم اكنون در حد صفر است ، به روز كردن طرح‌هاي مشمول ارزيابي تا پيش از عيد نوروز، مشاركت دستگاه‌هاي اجرايي، همكاريهاي بين المللي، آموزش، تحقيق و پژوهش، فرهنگسازي و مهم تر از همه همكاري با رسانه‌هاي گروهي از جمله اولويت‌هاي اصلي بنده در معاونت محيط زيست انساني خواهد بود.

شاعري با اشاره به اينكه كل مصرف آب كشاورزي در سال 82 ميليارد مترمكعب است گفت: اين در حاليست كه 28 ميليارد متر مكعب از اين آب جزو پساب‌هاي كشاورزي است كه هيچ گونه بازيافتي بر روي آنها صورت نمي‌گيرد و با توجه به اينكه توليد محصولات كشاورزي در سال 1404 بايد به 150 ميليون تن افزايش يابد همين امر نشان مي‌دهد كه نظارت بر بخش كشاورزي از مقوله‌هاي بسيار مهم است كه بايد مدنظر قرار گيرد.

وي در پايان از تمامي مديران كل خود خواست پاسخگويي به رسانه‌ها را در دستور كار خود قرار دهند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۳ دی ۱۳۸۹ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8910-08559
  • خبرنگار :