رييس سازمان محيطزيست خبرداد: برخورد جدي با مقصران مرگ ببر سيبري و اعلام نتايج تاچهارشنبه ورود4ببر جديد از روسيه تهيه طرح ملي كاهش آلودگي هوا در كشور

رييس سازمان حفاظت محيط زيست از برخورد جدي با هرگونه اهمال، بي دقتي و بي مسئوليتي مقصران ببر سيبري در باغ وحش تهران خبر داد و گفت: نتايج نهايي بررسي‌ها روز چهارشنبه اعلام مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مهندس محمدجواد محمدي‌زاده، معاون رييس جمهوري روز دوشنبه در حاشيه مراسم توديع معاون پيشين و معارفه معاون جديد محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به سوالي در خصوص علت مرگ ببر نر سيبري گفت: اين ببر بر اثر بيماري كه در پي كاهش سيستم دفاعي بدنش بوده و موجب تنگي نفس اين حيوان شده مرده است.

وي با اشاره به اينكه پيش از تلف شدن اين ببر دو قلاده شير نيز در باغ وحش تهران به دليل بيماري مشابه تلف شدند گفت: هم اكنون نمي‌توانيم به طور قطع در خصوص علت مرگ اين ببر اظهار نظر كنيم.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه تعدادي از دامپزشكان در حال بررسي موضوع هستند گفت: قرار شده است نتايج مطالعات پاتولوژيك ببر تا روز چهارشنبه اعلام شود و اينكه آيا علت اين امر سرايت بيماري از شيرها بوده و يا به شكل پنهان در ببر مورد نظر وجود داشته است مشخص شود.

وي با اشاره به اظهار نظرهاي صورت گرفته توسط مسوولان باغ وحش تهران گفت: اين اظهارات به هيچ عنوان جامع و كامل نيست از سوي ديگر در خصوص بيماري FIV نيز به دليل آنكه در شناسنامه سلامت ببر مورد نظر نه سازمان دامپزشكي و نه مرجع روسيه در اين خصوص درخواست و اطلاعاتي ارائه نشده است فعلا نمي‌توان اظهار نظر كرد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص وضعيت ببر ماده نيز گفت: ببر ماده فعلا در سلامت بوده و تحت نظر است.

وي تاكيد كرد: اگر مشخص شود كه بيماري همه گيري در باغ وحش تهران شايع شده است و بايد حيوانات مبتلا تلف شوند حتي اگر ببر ماده مبتلا به اين بيماري باشد اين حيوان نيز به دليل مشترك بودن اين بيماري با انسان معدوم خواهد شد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست از توافق براي ورود ببرهاي جديد به كشور خبر داد و گفت: حدود يك ماه و نيم قبل بر اساس توافق صورت گرفته با كشور روسيه قرار شده است 4 قلاده ببر ديگر تحويل كشور شود.

وي در خصوص علل بيماري ببر سيبري گفت: اين ببر يا از ابتدا بيمار بوده يا از حيوانات ديگر باغ وحش گرفته و يا آنكه به دليل مانوس نبودن اين دو حيوان ببر ماده به ببر نر حمله كرده كه مورد آخر بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روي ببر نر رد شده است و دو احتمال اول در اين خصوص وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه سازمان دامپزشكي، دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران، سازمان حفاظت محيط زيست، مسوولان باغ وحش تهران و كارشناسان خارج از سازمان در اين پروژه دخيل بوده‌اند گفت: قطعا با هرگونه اهمال، بي دقتي و بي مسئوليتي از ناحيه هر بخشي كه باشد برخورد مي‌شود.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به نمونه‌برداري‌هاي صورت گرفته از ببر ماده گفت: در صورتي كه مشخص شود ببر ماده از بيماري برخوردار نبوده به دليل آنكه زيستگاه جديد ببر در ميانكاله هنوز آماده نشده است امكان انتقال آن به زيستگاه جديد فراهم نيست اما احتمال دارد اگر تشخيص دهيم كه بيماري باغ وحش تهران يك بيماري شايع و همه گير است اين ببر را از باغ وحش تهران به محل ديگري منتقل مي‌كنيم.

وي در خصوص علت تاخير در انتقال ببر سيبري به زيستگاه اصلي‌اش در پناهگاه حيات وحش ميانكاله گفت: يكي از عوامل اصلي اين تانخير روسها بودند چرا كه با حدود 5 ماه تاخير نقشه‌هاي زيستگاه ببر را براي ما ارسال كردند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست اعتبار مورد نياز براي احياي زيستگاه ببر مازندران را حدود 5 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: از اين ميزان اعتبار حدود 200 ميليون تومان تخصيص داده شده كه فنس كشي‌ها و احياي پاسگاه‌هاي محل صورت گرفته است. از سوي ديگر در سفر استاني رييس جمهور نيز قرار است يك ميليارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استاني نيز و به همين ميزان نيز اعتبارات از سوي سازمان حفاظت محيط زيست براي احياي زيستگاه ببر اختصاص يابد.

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اظهارات برخي كارشناسان گفت: برخي كارشناسان معتقدند كه اگر مشخص شود بيماري ببر سيبري بيماري پنهاني بوده كه در اين موجود وجود داشته است خوب شد كه به زيستگاه جديد منتقل نكرديم تا احيانا موجب شيوع بيماري در زيستگاه جديد شود.

پالايشگاه بهشهر نزديك ميانكاله احداث نمي‌شود

جاده بهشهر- ميانكاله قطعا اتومبيل‌رو نخواهد بود

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به سوال ديگري در خصوص احداث پالايشگاه در ميانكاله گفت: آنچه كه تصويب شده احداث پالايشگاه بهشهر بوده است كه پيشنهاد اوليه محلي در هفت كيلومتري ميانكاله بود كه اين پيشنهاد خوشبختانه رد شده و مكان ديگري براي احداث اين پالايشگاه پيشنهاد خواهد شد كه قطعا با ميانكاله فاصله خواهد داشت.

وي در خصوص احداث جاده بهشهر به ميانكاله نيز گفت: از قبل از انقلاب يك مسير پياده رويي بين بهشهر تا ميانكاله وجود داشت كه با بالا آمدن آب بخشي از اين مسير به زير آب رفت و آنچه در سفر استاني مازندران مصوب شده است پل دسترسي پياده رو با سازه مورد تاييد سازمان محيط زيست ترجيحا چوبي است كه ارتباط پياده راه را براي مردم فراهم مي‌كند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: سازمان حفاظت محيط زيست به هيچ عنوان اجازه احداث جاده اتومبيل رو را به ميانكاله نمي‌دهد.

ورود و استفاده از آزبست در كشور ممنوع شد

صنايع متخلف پلمپ مي‌شود

به گزارش ايسنا، رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ممنوعيت استفاده از آزبست به دليل عدم اجراي اين مصوبه پس از گذشت چندين سال در كشور گفت:‌دولت مصوبه‌اي در خصوص ممنوعيت آزبست داشته اما در آن تاكيد شده است كه ماده جايگزين معرفي شود.

وي با اشاره به اينكه آزبست هم اكنون در صنايعي مانند لنت ترمز، سيمان و غيره استفاده مي‌شود گفت: حدود شش ماه قبل موضوع مجددا در دولت مطرح و هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفت و سازمان حفاظت محيط زيست نيز ماده جايگزين را اعلام كرد كه بر اين اساس به گمركات كشور اعلام شده است كه ورود هرگونه آزبست به كشور ممنوع است و سازمان حفاظت محيط زيست نيز با واحدهايي كه نسبت به استفاده از آزبست اقدام كنند برخورد مي‌كند.

به گفته رييس سازمان حفاظت محيط زيست حدود 4 ماه قبل يكي از واحدهايي كه اقدام به استفاده از آزبست مي‌كرد توسط سازمان حفاظت محيط زيست پلمپ شد.

20 ميليارد تومان ديگر براي احياي تالاب انزلي اختصاص مي‌يابد

محمدي‌زاده همچنين در خصوص احياي تالاب انزلي گفت: طرح جامع احياي تالاب انزلي كه طرحي پنج ساله با اعتباري حدود 100 ميليارد تومان است مصوب شده كه امسال 7 ميليارد و 200 ميليون تومان از اين اعتبار تخصيص يافته است كه اولويت كار با لايروبي و برخورد با آسيب‌هاي جدي مانند آزولاست.

وي گفت: در سفر قريب الوقوع هيات دولت به استان گيلان نيز براي سال آينده ده ميليارد تومان اعتبار از محل بودجه‌هاي استاني و ده ميليارد تومان اعتبار نيز از محل بودجه‌هاي سازمان حفاظت زيست جهت احياي تلاب انزلي پيشنهاد شده كه اميدواريم تصويب شود.

محمدي‌زاده تاكيد كرد: بر اين اساس ظرف پنج سال منابع طرح جامع صد ميليارد توماني تالاب انزلي تامين شده و بدين ترتيب مشكلات پسماندها، ورود فاضلاب‌هاي خانگي، لايروبي و زهكشي پساب‌هاي كشاورزي جهت حفظ تالاب انزلي برطرف مي‌شود.

طرح ملي كاهش آلودگي هوا تدوين شده است

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به سوال ديگري در خصوص طرح ملي كاهش آلودگي هوا گفت: اين طرح در حال نهايي شدن براي هشت كلان شهر كشور است و در صورت تصويب نهايي با حمايت دولت به مرحله اجرا گذاشته مي‌شود.

به گزارش ايسنا، وي ارتقا كيفيت توليد خودروها و ارتقاي كيفيت سوخت را از عوامل اصلي كاهش آلودگي هوا عنوان كرد و گفت: خوشبختانه در بخش توليد خودرو توانسته‌ايم به استاندارد يورو 4 در تعدادي از محصولات برسيم از سوي ديگر برخي از پالايشگاه‌ها بنزين و گازوئيل با استاندارد يورو 5 توليد مي‌كنند و به طور كلي بايد گفت به جز چند روزي كه وارونگي هوا در تهران اتفاق افتاده است آلودگي هواي تهران نسبت به سالهاي گذشته وضعيت مطلوب تري داشته است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در عين حال تاكيد كرد برخورد با منابع آلاينده و كنترل آنها نيز بايد در دستور كار قرار گيرد كه در اين راستا شتاب وزارت صنايع و وزارت نفت و تجهيز نيروگاه‌ها به سوخت گاز از جمله اقداماتي است كه در حال صورت گرفتن است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۳ دی ۱۳۸۹ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8910-08504
  • خبرنگار :