وزير علوم با تاكيد بر ضرورت تعامل دانشگاهها، صنعت و معاونت علمي رياست جمهوري در تعميق ارتباط صنعت و دانشگاه و گسترش تحقيقات كاربردي از معاونت علمي رياست جمهوري خواست انعقاد قراردادهاي تحقيقات صنعتي با دستگاههاي اجرايي از طريق دانشگاهها صورت گيرد.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر كامران دانشجو كه در مراسم افتتاح يازدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري سخن ميگفت با تاكيد بر اين كه اگر پژوهش به دانايي و توانايي ختم ميشود داراي اقتضائاتي است خاطرنشان كرد: اين اقتضائات بدان معناست كه به رفع مشكلات و مسائل جامعه منجر شود چه در رشتههاي فني مهندسي و چه در علوم تجربي و چه در علوم انساني يعني بايد به سمتي حركت كنيم كه مشكلات مبتلابه جامعه را حل كنيم و پژوهش و تحقيقات در اين راستا صورت گيرد.
دانشجو ادامه داد: به هيچ عنوان نگاهم اين گونه نيست كه پژوهش و تحقيقات بنيادي در حاشيه باشد چرا كه بعضا برداشتهاي غلط صورت ميگيرد كه شايد بعضي از سر دلسوزي و برخي هم با ايدههاي ديگر ميباشد كه اغلب نيز غلط است.
وي تصريح كرد: به عنوان يك پژوهشگر و دانشگاهي و به خصوص به عنوان يك دانشجو معتقدم اساس تحقيقات كاربردي، پژوهشهاي بنيادي است. يعني اگر پژوهشهاي بنيادي وجود نداشته باشد تحقيقات كاربردي نميتواند حركت كند. اما آنچه مهم است اين كه بايد تعادلي بين تحقيقات كاربردي و بنيادي صورت گيرد و حركت در مرزهاي دانش را يك حركت اساسي بدانيم زيرا محال است كه در مرزهاي دانش حركت نكنيم و بتوانيم حرفي براي گفتن داشته باشيم.
وزير علوم ادامه داد: اگر مقالهاي در نمايههاي معتبر دنيا قرار ميگيرد بايد يك مقاله به 10، 100، 1000 و هزاران مقاله تبديل شود و اين مساله يك حركت مثبت و ارزشمند است اما اين مطلق نيست و زماني تكميل ميشود كه با هر مقاله ارائه شده يك مشكل اساسي در حوزههاي كاربردي حل شود و جهتگيري در اين امر درست باشد.
وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: خواهشم اين است كه اساتيدي كه در دانشگاهها هستند فريب دلسوزي و تبليغات دشمنان بيگانه را نخورند. بعضا عنوان ميشود كه در دانشگاهها انسداد سياسي وجود دارد. كدام انسداد سياسي؟ كدام فعاليت سياسي؟ فعاليت سياسي يعني چه؟ به چه فعاليتهايي سياسي گفته ميشود؟ فعاليت سياسي آيا جار و جنجال و توهين و بد و بيراه گفتن به يكديگر است؛ يعني اگر فردي در مراسمي سخنراني داشت آيا بايد با دست و سوت زدن جلوي صحبت وي گرفته شود و متقابلا اين امر در مورد شخص ديگري نيز بايد صورت پذيرد؟ اين است شان دانشگاههاي ما! آيا شان دانشگاههاي ما اين است كه افراد فضاي هيجاني ايجاد كنند، يا شان دانشگاهها اين است كه در آنجا انديشه راه يابد و فضاي منطقي حاكم شود؟
دانشجو گفت: اگر قائل هستيم كه هر كسي با هر انديشهاي كه دارد ميتواند در يك فضاي منطقي كه شان دانشگاه است ورود پيدا كند يك عده سعي داشتند شان دانشگاه را در طول هفت، هشت سال خراب كنند اما اكنون در فضاي منطقي هر انديشهاي ميتواند در دانشگاهها ورود پيدا كند.
وزير علوم اضافه كرد: دانشگاه محل تضارب انديشههاست نه تضارب افراد، دانشگاههاي ما چه در مسير آموزش و تربيت و چه در مسير پژوهش و فرهنگ در حال حركت است و اكنون فضايي حكمفرماست كه در آن مي توان به صورت منطقي انديشهها را ارائه كرد.
دانشجو در ادامه اظهار كرد: به دنبال اين هستيم كه تحقيقات و پژوهشهايي كه انجام ميشود با نگاهي باشد كه بتواند مشكلات جامعه را حل كند. خوشبختانه اين فضا در پژوهشگران ايجاد شده است و در دانشگاههاي ما حاكم است و اعضاي هيات علمي و دانشجويان در اين مسير جهاد علمي و پژوهش ميكنند.
وي با بيان اين كه امروز تبديل علم به ثروت و ايده به پديده در چرخه پژوهش جامعه به عنوان يك اصل و نياز مبرم مطرح است، خاطرنشان كرد: پژوهش مبناي دانايي و توانايي و اصل و ريشه است براي اينكه بتوانيم اقتدار و توانايي و عزت كشور را بيش از پيش كنيم. دانايي محوري نيز كه اكنون جا افتاده و در مناسبات دانشگاهي و سياسي و حتي تجاري وجود دارد بايد تقويت شود و نزديك كردن علوم به فنون و نيازهاي واقعي جامعه و قرابت فعاليتهاي ذهني با وقايع عيني يك نياز مبرم جامعه است. البته اگر ما به واقعيتهاي عيني ميپردازيم نبايد از فعاليتهاي ذهني غافل شويم يعني تحقيقات بنيادي بايد حتما مورد توجه قرار گيرد.
دانشجو اضافه كرد: بايستي بين آنچه ميخواهيم و ارائه و سياستگذاري ميكنيم تناسبي برقرار شود و اگر بين ظاهر و باطن اين تناسب وجود نداشته باشد حتما يك جاي كار ميلنگد.
وي تصريح كرد: اگر اين قرابت يعني ارتباط بين فعاليتهاي ذهني و علمي وجود داشته باشد حتما پيشرفت كشور سرعت ميگيرد.
وزير علوم خاطرنشان كرد: بايد در درون هر دانشگاه يك پژوهشگاه وجود داشته باشد كه در برنامه پنجم توسعه نيز اين مساله ديده شده است و در معاونت پژوهشي وزارت علوم اين مساله پيگيري ميشود.
دانشجو تصريح كرد: نه تنها پژوهشگاههايي كه مستقيما زير نظر وزارت علوم هستند حتي آنهاي كه در دستگاههاي اجرايي مستقرند بايستي به كمك دانشگاهها آمده و در درون دانشگاهها فعاليت كنند.
وزير علوم با اشاره به ايجاد شبكه آزمايشگاهي اظهار داشت: دستگاههاي اجرايي نيز بايد به آن بپيوندند و به صورت شبكهاي فعاليت داشته باشند چه بسا اين كه شبكههاي استاني و ملي نيز بايد ايجاد شوند و تمام محققان بتوانند از تجهيزاتي كه در دانشگاه هاي مختلف وجود دارد استفاده كنند.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه امكانات و تجهيزاتي كه در حوزه صنعت وجود دارد بايد در اختيار محققان قرار گيرد افزود: اين تنگنظري بايد برداشته شود و به جاي جزئي و بخشي نگاه كردن ديد ملي وجود داشته باشد كه در اين صورت منافع ملي نيز تامين ميشود و با همكاري دانشگاهها مشكلات با ورود به حوزههاي كاربردي حل ميشود.
دانشجو خاطرنشان كرد: 50 درصد از تواناييها و امكانات و استعدادهاي بالقوهاي كه در درون دانشگاه وجود دارد ميبايست در مسير تحقيقات دفاعي كشور به كار گرفته شود و اين امر بايد در درون دانشگاهها نهادينه شود.
وزير علوم اظهار داشت: تمام محققان ما در مسير جهاد علمي حركت ميكنند و بايد به كمك صنعت و حوزه كاربردي و معاونت علمي رياست جمهوري ارتباط بين صنعت و دانشگاه و حوزه كاربردي را عميقتر كنيم.
وي گفت: معاونت علمي رياست جمهوري بايد ارتباط بين صنعت و حوزه كاربردي را تقويت كند و به جاي اين كه با دستگاههاي اجرايي قرارداد صنعتي ببندد اين كار را از طريق دانشگاهها انجام دهد و اين چنين است كه استعداد دانشگاهي تقويت ميشود و گر نه چه لزومي به اين كار بود و بودجه مستقيما به دستگاههاي اجرايي تعلق ميگرفت.
دانشجو گفت: دانشگاههاي ما نيروي انساني كشور را فراهم ميكنند و افرادي كه در تمامي دستگاهها كار ميكنند محصول دانشگاههاي ما هستند، پس چه بخواهيم و چه نخواهيم، اقرار كنيم يا نه، پيشرفتهاي كشور مديون اساتيد و دانشگاههاي ما است.
وي عنوان كرد: هر جايي كه دانشگاه با صنعت وارد كار شده پيشرفت جهشي رخ داده است. به عنوان مثال در زمينه هستهيي و هوافضا ارتباط ارگانيك برقرار شد كه اين پيشرفت و جهش را مشاهده ميكنيد، لذا چرا نبايد اين الگوها وجود داشته باشد. بدين منظور كه در هر جا كه صنعت به دانشگاهها اعتماد كرده جهش خوبي اتفاق افتاده و درهر جايي كه اعتماد نكرده، پيشرفته كرده اما پيشرفت لاكپشتي بوده است و بايد اين اعتماد ايجاد شود و دانشگاهيان موظفند در اين مسير حركت كنند.
وزير علوم با بيان اين كه لازم است ياد شهيد دكتر مسعود عليمحمدي و دكتر شهرياري را گرامي بداريم اظهار داشت: دشمن خطر را از دانشگاهها و پيشرفتهاي علمي ما احساس ميكند و همانطور كه در ابتداي انقلاب سياسيون ما و ائمه جمعه را ترور ميكردند اكنون درست تشخيص دادهاند؛ اما شهيد شهرياري و شهيد عليمحمدي به كدامين گناه ترور ميشوند و شهيد زنده دكتر فريدون عباسي به كدام گناه مورد سوء قصد قرار ميگيرد.
به گزارش ايسنا، دانشجو خاطرنشان كرد: مكتب ما شهادت را افتخار ميداند شهادت نقطهي وصل است، شهادت رسيدن به دلدار و معشوق است و دانشگاهيان ما از اين مساله بيدارتر ميشوند، مگر وقتي سياسيون را ترور ميكردند چه دستاوردي برايشان داشت. مگر غير از اين بود كه مردم از عزت خود دست برنداشتند و اكنون علما و دانشمندان ما را ترور ميكنند و گمان ميبرند كه دانشگاهيان ما از جهاد علمي دست برميدارند.
انتهاي پيام