معاون سياسي و امنيتي استانداري كرمان: سرنوشت 30روستا صعب‌العبور نامعلوم است آبرساني به مناطق زلزله‌زده به صورت سيار انجام مي‌شود

معاون سياسي و امنيتي استانداري كرمان با اعلام اينكه سرنوشت 30روستا صعب‌العبور نامعلوم است، گفت: آبرساني به مناطق زلزله‌زده به صورت سيار انجام مي‌شود.

جواد كمالي در گفت‌و گو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه تاكنون 20 پس‌لرزه به وقوع پيوسته كه دو تاي آن قدرت و بزرگي بالاي پنج ريشتر بوده است، افزود: در زلزله شب گذشته بيشترين روستاي خسارت ديده و اوج زلزله، روستاي سيف‌الدين است كه در ارتفاعات جنوب شهرستان ريگان و از مناطق مرتفع كوهستاني قرار دارد و بيشتر ساكنان آن عشاير هستند.

وي ادامه داد: ‌تاكنون فقط 1800 واحد مسكوني و روستايي در منطقه شهرستان ريگان منهاي منطقه كوهستاني خساراتي بين 20 تا 100 درصد ديده‌اند كه اعلام ابلاغ از وضعيت خسارات جاني و مالي آنها نشده است.

به گفته كمالي، اكيپ‌هاي امدادي در اولين ساعت زلزله از نواحي و شهرستان‌هاي مختلف استان روانه مناطق آسيب‌ديده شدند و در حال امدادرساني هستند و كمك‌هايي كه تاكنون به زلزله‌زدگان ارسال شده شامل 390 تخته چادر، 700 تخته پتو، 200 تخته موكت و موادغذايي است.

معاون استانداري كرمان گفت: آبرساني به اين مناطق زلزله‌زده به صورت سيار انجام مي‌شود. برق برخي مناطق تاكنون قطع شده است كه انشالله تا آخر ساعت امروز وصل مي‌شوند.

كمالي افزود: مناطق كوهستاني واقع در شهرستان‌هاي فهرج و ريزان از توابع شهرستان بم مركز ثقل زلزله محسوب مي‌شوند و به دليل مسدود شدن راه‌ها و ريزش كوهها و از سوي ديگر سايه شب امكان پرواز بالگردها فراهم نبود، اطلاع دقيقي از وضعيت و سرنوشتي از اين مناطق در دست نيست.

وي افزود: از سحرگاه امروز اقدامات بازگشايي جاده‌ها و رفتن اكيپ‌هاي امداد و نجات و كارشناسان به وسيله پرواز بالگردها (يك بالگرد از نيروي انتظامي و يك بالگرد از هلال احمر) آغاز شده است.

همچنين بالگردهاي هوانيروز استان كرمان نيز آمادگي دارند تا در صورت نياز عازم مناطق آسيب ديده شوند.

معاون سياسي و امنيتي استانداري كرمان تصريح كرد: استان كرمان از بحران‌خيزترين استان‌هاي كشور در زلزله محسوب مي‌شود و يك سوم تلفات زلزله 100 ساله گذشته ايران مربوط به اين استان است.

كمالي بيان كرد: در چند سال اخير استان كرمان 22 زلزله سنگين را پشت سر گذاشته است و همچنين اين استان داراي 18 گسل خطرناك در شهرستان‌هاي مختلف استان هستند.

وي اظهار كرد: مديريت بحران استانداري كرمان تمام امكانات و تجهيزات و توان كافي برخورداريم به دليل اينكه اين استان زلزله‌خيز است و ما اين ‌آمادگي را داشتيم و با بسيج و دستگاه‌هاي ذيربط و حتي استان‌هاي مجاور هم كمك و همياري ‌كرده‌اند و از آن‌ها لطف و محبت‌شان تقدير و تشكر مي‌شود.

معاون سياسي امنيتي استانداري كرمان گفت: تعداد سي روستا در منطقه صعب‌العبور كوهستاني هستند كه تا كنون دسترسي به آنها ايجاد نشده است و در وضعيت و سرنوشتي نامعلوم به سر مي‌برند.

به گزارش ايسنا، استاندار كرمان صبح امروز به اتفاق تعدادي از مديران بحران استان روانه مناطق زلزله‌زده شدند تا از نزديك خسارات و تلفات را برآورد كنند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8909-18508.169742
  • خبرنگار :