فرشباف در همايش نقش بازار سرمايه در تامين مالي: ابتدا بايد ضريب نفوذ بيمه‌ها را گسترش داد

رييس‌كل بيمه مركزي گفت: براي گسترش حضور بيمه در تامين مالي از طريق بازار سرمايه بايد ابتدا ضريب نفوذ بيمه‌ها را گسترش داد كه نياز آن تنوع بيمه نامه براي بازار بكر بيمه در كشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جواد فرشباف ماهريان در همايش نقش بازار سرمايه در تامين مالي با بيان اين‌كه در طرح تحول صنعت بيمه اصلاح نحوه عمليات بيمه‌ها در بازار سرمايه ديده شده است، اظهار كرد:‌ كاركردهاي اصلي صنعت بيمه در بازار سرمايه مي‌تواند در انتقال ريسك و بسيج پس اندازها با هدف توسعه بازار سرمايه باشد. بيمه‌هاي غير زندگي كار انتقال ريسك و بيمه‌هاي زندگي كار بسيج پس اندازها را انجام مي‌دهند.

وي گفت:‌ وقفه زماني بين دريافت حق بيمه و پرداخت خسارت آن هم در صورت وقوع و پرداخت خسارت به خصوص براي بيمه‌هاي زندگي بلند مدت است و اين امر منجر به مشاركت فعال شركت‌هاي بيمه در بازار سرمايه خواهد شد البته رقم بيمه‌هاي زندگي در ايران پايين است.

وي تاكيد كرد: براي گسترش حضور بيمه در تامين مالي از طريق بازار سرمايه بايد ابتدا ضريب نفوذ بيمه‌ها را گسترش داد كه نياز آن تنوع بيمه نامه براي بازار بكر بيمه در كشور است. البته اقدامات خوبي براي اين كار انجام شده و شاهد گسترش صدور بيمه‌نامه‌هاي آتش سوزي و مسووليت بوده‌ايم اما ضريب نفوذ بيمه در كشور ما همچنان پايين است و همين امر منجر حضور كمتر شركت‌هاي بيمه در بازار سرمايه مي‌شود.

رييس كل بيمه مركزي گفت:‌ بازدهي بالاتر براي مازاد منابع شركت‌هاي بيمه بايد با استفاده از مديريت بهينه و حرفه‌اي در سرمايه‌گذاري‌ها محقق شود كه طبق قانون در شرايط فعلي شركت‌هاي بيمه مي‌توانند 40 درصد سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس را داشته باشند. البته بايد توجه داشت شركت‌ها نياز به نقدشوندگي سريع دارند تا در موقع خسارت بتوانند سريعا آن را پرداخت كنند.

فرشباف ماهريان با بيان اين كه رقم سرمايه گذاري در طول سال‌هاي 86 تا 88 افزايش پيدا نكرده اما حجم اختصاص منابع به سرمايه گذاري كاهش پيدا كرده است، گفت:‌ در سال 86 معادل 28 درصد، در سال 87 معادل 24 درصد و در سال 88 معادل 21 درصد منابع به سرمايه‌گذاري اختصاص يافته است كه اين امر به دليل سرمايه گذاري هاي قبلي در بازار سرمايه و دوره هاي قبلي بوده‌اند.

وي تاكيد كرد: سقف 40 درصدي امكان حضور شركت هاي بيمه در بازار سرمايه تكميل نشده و در صورت فراهم بودن شرايط مي توانند مشاركت بيشتري داشته باشند از جمله در تامين مالي، اتكايي و ريسك‌ها.

وي توضيح داد: تبديل ريسك به اوراق بهادار و انتقال ريسك بيمه‌نامه‌ها به سرمايه‌گذار يكي از فعاليت‌هاي مالي است كه امروزه در بازارهاي مالي دنيا گسترش دارد و البته از عوامل بحران مالي اخير بوده است. بيمه مركزي البته يك بازار مشترك براي ظرفيت اتكايي بيمه‌ها به وجود آورده است.

وي مهمترين خصيصه انتقال ريسك به بازار سرمايه را همبستگي پايين بازدهي آن با كل بازار سرمايه عنوان كرد و گفت: امروزه شركت‌هايي با همين فعاليت وجود دارند به طوري كه در فاصله سال 2005 تا 2007 بيست شركت در سطح دنيا تشكيل شده كه 7.5 ميليارد دلار از ريسك‌ها را تبديل به اوراق بهادار كرده است.

وي در پايان خواستار متنوع سازي پرتفوي شركت‌هاي بيمه و همچنين اطلاع سرمايه گذاران از نحوه انتقال ريسك به بازار سرمايه شد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۹ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8909-17716
  • خبرنگار :