يك مدرس دانشگاه اظهار كرد: اقشار مختلفي از جمله بخش روستايي و شهرنشين در جامعه هستند و تمام افراد از نظر سطح سوادي نيز در يك سطح قرار ندارند به همين منظور در نحوه توزيع يارانهها بايد بسيار دقت شود كه اين افراد چگونه پول يارانهها را هزينه ميكنند.
مرتضي دلخوش در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ادامه داد: برنامه مدوني براي مديريت وجه نقد بايد داشته باشيم ولي متاسفانه تاكنون در زمينه چگونگي هزينه پول يارانه كه به ازاي هر نفر 81 هزار تومان است، پيشنهادي نشده و بانكها براي مديريت هزينه برنامهاي ارائه نكردهاند. بانك مركزي بايد اين كار را انجام ميداد.
وي براي مديريت وجه نقد پيشنهاد كرد: بانكها به خصوص بانك مركزي و دولت با دو ابزار مالي و پولي كه در دست دارند ميتوانستند براي مثال عنوان كنند كه نرخ بهره از ابتداي دي ماه تا پايان سال عليالحساب دو تا سه درصد افزايش پيدا ميكند؛ اين موضوع خيلي انگيزه خوبي براي پس انداز اين پولها كه به بازار ميآيد، بود. چون حجم نقدينگي در اين مدت فوقالعاده زياد است.
دلخوش با اشاره به اينكه هر چقدر به سمت عيد نوروز ميرويم هزينهها بالا ميرود گفت: به طور طبيعي افزايش قيمت داريم. اين وجه نقدينگي كه به بازار ميآيد، چيزي مازاد مي شود. بانكها ميتوانستند نرخ بهره را افزايش دهند تا با افزايش نرخ بهره خيلي از افراد پول يارانه ها را پس انداز كنند و بدين صورت نقدينگي اي كه از بانك خارج شده، دوباره به بانك برميگشت.
دلخوش با تاكيد بر اينكه با اين كار به نوعي پس انداز صورت ميگرفت، جلوي افزايش نقديگي گرفته ميشد و تورم رشد پيدا نميكرد، به نحوه توزيع پول بين اقشار مختلف اشاره و اظهار كرد: توزيع پول ميتوانست طوري باشد كه بين افراد تنبلي ايجاد نشود و مردم توجيه شوند كه پول واريز شده براي مصرف مواردي غير از انرژي و حمل ونقل نيست و در صورت استفاده بهتر است، پس انداز شود.
اين مدرس دانشگاه با بيان اين كه مردم فكر ميكنند پولي كه گرفتند را همين الان بايد هزينه كنند، گفت: در نظر نميگيرند كه اين پول براي دو ماه آنهاست. بهتر بود صدا و سيما در اين مورد قدم بر ميداشت كه اين طور نشد. بايد به مردم گفته شود كه يا الان پول را برداشت نكنند يا در طول مدت آينده اين كار را انجام دهند. هنوز هم دير نشده و بانك مركزي ميتواند نرخ بهره را افزايش دهد. وجه نقد بسيار زيادي به بازار آمده و از اين طريق ميتوان آن را كنترل كرد.
اين كارشناس اقتصادي درباره نحوه اجرا گفت: جو رواني در كشور بسيار زياد است؛ هنگامي كه طرح اجرا شده نميتوانيم بگوييم كل قضيه اجرا نشود اما چيزي كه اكنون مهم است اين است كه بايد مديريت وجه نقد صورت گيرد. الگوهاي مصرف و يارانههايي كه به بخش حمل ونقل داده شود را توضيح دهند. طبق خبر جديد 260 ميليارد ريال تسهيلات حمل ونقل براي مترو و اتوبوسها داده ميشود.
وي با تاكيد بر اين كه حملونقل عمومي را بايد توسعه دهيم خاطرنشان كرد: عامل افزايش قيمتها را بيشتر در رشد قيمت بنزين مي بينيم. تورم در بنزين كه 400 تومان بوده و اكنون 700 تومان شده است بسيار نمود پيدا ميكند. در صورت افزايش قيمت بنزين به طور عادي مصرف ماشينهاي شخصي پايين ميآيد و مردم براي استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي اشتياق پيدا ميكنند. بايد بتوان اين بخش را تقويت كرد و بدهيهاي شهرداري بابت مترو پرداخت شود. مطمئنا بخشي از بعد رواني در جامعه ايجاد ميشود كه باعث افزايش تورم ميشود و با اين كارها ميتوان آن را خنثي كرد. با تقويت بخش حملونقل مردم استرس ندارند و ازدحام متروها نيز كمتر ميشود.
اين مدرس دانشگاه تاكيد كرد كه با اين كار آرامش نسبي در جامعه ايجاد ميشود و كم كم اين قضيه حل ميشود؛ بايد اين موضوع در بين مردم جا بيفتد كه يارانه صرفا براي مصرف نيست و نبايد صرف هزينههاي جزيي شود.
دلخوش با بيان اينكه پسانداز يارانهها در بخش روستايي بيشتر صورت مي گيرد تا شهري گفت: آمار نشان ميدهد كه 40 تا 50 درصد جمعيت، روستانشين هستند، در آن بخش افزايش توليد، ايجاد اشتغال در بخش توليد و سرمايهگذاري كشاورزي صورت ميگيرد كه البته باز اين موضوع نياز به تبليغ دارد.
اين كارشناس اقتصادي در پايان از شركت گاز و سازمان آب گله كرد و گفت: اين دو سازمان ميتوانستند براي جلوگيري از اختلافي كه براي آپارتماننشينها بخصوص درتهران نمود پيدا ميكند كنتورهاي گاز و آب را تفكيك كنند. اما اكنون كنتورها تفكيك نشده هستند و باعث برهم خوردن تعادل ميشوند.
انتهاي پيام